• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 28 شهریور 1398
کد مطلب : 79549
+
-

دلش می‌گوید به اسرائیل نمی‌خورد

دلش می‌گوید به اسرائیل نمی‌خورد

 آخرین روزهای اردوی تیم ملی کشتی آزاد قبل از مسابقه‌های قهرمانی جهان است. غلامرضا محمدی، سرمربی تیم کمی از فشار تمرین‌ها کم کرده. می‌گویند از هر پیشنهادی که باعث شود شاگردانش از فضای خسته‌کننده تمرین و اردو فاصله بگیرند، استقبال می‌کند. شاید به همین دلیل است که نه‌تنها با آغوش باز برنامه عکاسی ویژه از بچه‌های تیم را می‌پذیرد که کمک می‌کند فیگورهای بهتری بگیرند!
ستاره‌های تیم او محمدعلی کریمی و حسن یزدانی هستند. یکی 2برنز جهانی دارد و در بازی‌های آسیایی جاکارتا طلا گرفته و آن یکی اعجوبه است؛ به ادعای بسیاری از کارشناسان، بهترین ستاره یک‌دهه اخیر کشتی آزاد ایران با کلی مدال طلا و نقره و برنز المپیک و جهانی و آسیایی در همین سه چهارسال اخیر.
ستاره‌های کشتی اما تفاوت چشمگیری با برخی دیگر از رشته‌های ورزشی دارند؛ حضورشان فضا را برای دیگران سنگین نمی‌کند، به طرزی باورنکردنی هنوز خجالتی هستند و جلوی دوربین عکاس‌ها دست و پایشان را گم می‌کنند.
آنها با سختگیری‌های سرمربی هم راحت کنار می‌آیند. روزهای آخر اردو سر میز شام موبایل‌ها را جمع می‌کند و سر میز صبحانه دوباره تحویل‌شان می‌دهد. همه بدون هیچ اعتراضی به این مقررات تن داده‌اند.
محمدی می‌گوید از آنها راضی است: «بضاعت کشتی آزاد ما همین است. البته شاید در سال‌های گذشته می‌شد پشتوانه‌سازی بهتری کرد.»
تیم کشتی آزاد ایران سال گذشته در مسابقات جهانی ششم شده و 2سال پیش نهم. تنها طلایی کشتی ایران در این 2سال حسن یزدانی بوده. در اردوی تیم ملی تقریبا همه امیدوارند او دوباره طلایش را تکرار کند. خودش اما کمی نگران است: «اگر اسرائیلی‌ها بگذارند، ان‌شاءالله کارمان را می‌کنیم.» در وزن 86کیلوگرم یوری کلاشنیکف اسرائیلی یک تهدید جدی برای ستاره کشتی ایران است. او همان کشتی‌گیری است که 2سال پیش حضورش در مسابقه‌های امیدهای جهان، باعث شکست مصلحتی محمدعلی کریمی شد. نتیجه آن شکست، محرومیت 6ماهه کریمی بود.
در وزن یزدانی، کشتی‌گیران مطرح دیگری هم هستند اما به‌نظر می‌رسد او هیچ‌کدامشان را زیاد تهدید نمی‌داند: «با بیشترشان کشتی گرفته‌ام، غیراز یکی دونفر، مثلا همین کشتی‌گیر روس که نخستین‌بار است به مسابقه‌های جهانی می‌آید. حتما کشتی‌گیر خوبی است که روس‌ها سال قبل از المپیک به او میدان داده‌اند. در مسابقه‌های داخلی هم ظاهرا بقیه را شکست داده، ولی راستش من بیشتر نگران قرعه هستم. دلم می‌گوید اتفاق بدی نمی‌افتد اما نمی‌توانم بگویم استرس ندارم.» 
غیر از حسن یزدانی و رضا یزدانی که قرار است فقط همراه تیم باشد و حالا دورتر از بقیه 
به تنهایی تمرین می‌کند، تیم کشتی‌آزاد یک یزدانی دیـگر هـم دارد؛ امیرمحمد که تازه 18سالش شده: «‌دانش‌آموز دبیرستانی هستم. البته به‌خاطر اردوها یک سال مرخصی تحصیلی گرفته‌ام.» او در کنار بهمن تیموری و علی شعبانی برای نخستین‌بار روی تشک مسابقات قهرمانی جهان می‌رود.
ترکیب تیم ایـران: 57کیلوگـرم؛ رضا اطری، 61کیلوگرم؛ بهنام احسان‌پور، 65کیلوگرم؛ امیرمحمد یزدانی، 70کیلوگرم؛ یونس امـامی، 74کیلوگـرم؛ رضا افضلی، 79کیلوگـرم؛ بهمن تیـموری، 86کیلوگـرم؛ حسن یـزدانی، 92کیلوگـرم؛ علیرضا کریمی، 97کیلوگـرم؛ علی شعبانی و 125کیلوگرم؛ یدالله محبی

قرعـه سخت یزدانی جـوان و اطری

مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان از امروز در شهر نورسلطان قزاقستان آغاز می‌شود. قرعه‌کشی اوزان 57 و 65کیلوگرم روز گذشته انجام شد و نمایندگان ایران رقبای خود را شناختند.مسابقات روز اول کشتی آزاد بسیار حساس‌تر از رقابت‌های روز اول کشتی‌های فرنگی است، چراکه 2وزنی که مسابقاتش برگزار می‌شود المپیکی است، برعکس 4وزن غیرالمپیکی کشتی فرنگی که در روز اول مسابقات برگزار شد. رضا اطری در وزن اول، سومین حضورش در مسابقات قهرمانی جهان بزرگسالان را تجربه خواهد کرد. او در سال‌های 2017 و 2018 نماینده ایران بود اما نتوانست مدال بگیرد. اطری که مدال برنز بازی‌های آسیایی جاکارتا و طلای مسابقات قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد، پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم به مصاف ولادیسلاو آندریف، دارنده مدال برنز جهان از بلاروس می‌رود و در صورت پیروزی بر این حریف در دور بعد با برنده کشتی کوم سانگ کانگ، دارنده مدال نقره بازی‌های آسیایی از کره‌شمالی و آندری یاتسنکو، دارنده مدال برنز جهان از اوکراین مبارزه خواهد کرد.در وزن 57کیلوگرم، کشتی‌گیر رژیم اشغالگر در بالای جدول قرار دارد و رضا اطری در پایین جدول که امکان برخورد آنها با هم بسیار کم است.امیرمحمد یزدانی ،جوان‌ترین کشتی‌گیر ایران مدال نقره نوجوانان جهان و نقره امیدهای آسیا را در کارنامه خود دارد ولی تا به حال در مسابقات جوانان جهان به میدان نرفته است. او در بین بزرگان این وزن کار بسیار سختی دارد. دور نخست با باتیر بورجاکوف از ترکمنستان کشتی می‌گیرد و درصورت پیروزی در دور بعد به مصاف برنده الخاندرو توبیر والدز، دارنده مدال برنز جهان از کوبا و زاین رترفورد از آمریکا می‌رود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید