• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 28 شهریور 1398
کد مطلب : 79532
+
-

اینجا با مهارت دلبازکردن خانه‌های نقلی و کوچک آشنا شوید

دیوارهای خانه را عقب ببر

دیوارهای خانه را عقب ببر


بهناز جریان‌قلم







حالا دیگر خیلی سال است که خانه‌های بزرگ با اتاق‌های زیاد و شاید حیاطی باصفا، جایشان را به آپارتمان‌ها داده‌اند. ما شهرنشینان هم عادت کرده‌ایم به زندگی در چهاردیواری‌هایی که گاهی مساحت خیلی کمی دارند. مهم نیست خانه‌تان چند متر باشد، مهم نیست صاحبخانه هستید یا مستأجر، حتما شما هم دوست دارید خانه خود را با سلیقه خودتان چیدمان کنید و البته دلتان نمی‌خواهد کوچک‌بودن خانه باعث شود زیبایی آن به چشم نیاید. برای اینکه ساکنان خانه‌های کوچک یاد بگیرند چطور می‌توانند با رعایت اصول چیدمان و دکوراسیون و انتخاب هوشمندانه وسایل، خانه خود را به فضایی راحت و دلباز تبدیل کنند، سراغ بهناز جریان‌قلم، طراح دکوراسیون داخلی رفته‌ایم. او به ما یاد می‌دهد که چطور در چند گام ساده، با انتخاب‌های درست، فضای خانه کوچکمان را بهتر طراحی کنیم تا بزرگ‌تر و دلبازتر دیده شود.








مبلمان چندمنظوره انتخاب کنید
یکی از دردسرها موقع چیدمان خانه‌های کوچک، انتخاب مبلمانی است که هم کاربردی باشد و هم آن‌قدر بزرگ و دست‌وپا گیر نباشد که راه رفتن در خانه را سخت کند. انتخاب مبلمان چندمنظوره کمک بزرگی به حذف وسایل غیرضروری می‌کند. با انتخاب این نوع مبلمان در عین حال که فضای کمتری اشغال می‌شود، می‌توانید نیازهای مختلفی را پاسخ دهید. اما مبلمان چندمنظوره یعنی چه؟ از جمله مبلمان چندمنظوره می‌توان به کاناپه یا مبل تختخواب‌شو و یا پاف‌هایی که هم به‌عنوان میز بغل و هم نشیمن قابل استفاده هستند اشاره کرد. همینطور پاف‌های مستطیلی که در قسمت ورودی خانه قرار می‌گیرند و از داخل آنها می‌توان به‌عنوان جاکفشی برای کفش‌های اضافی استفاده کرد. یادتان باشد اگر بخواهید سراغ مبلمان سایز بزرگ بروید، نه‌تنها چیدمان زیبایی نخواهید داشت بلکه دیگر هیچ فضایی برای بقیه وسایلتان باقی نمی‌ماند. ضمن اینکه خانه‌تان بیش از آنچه هست کوچک و دلگیر به‌نظر می‌رسد. پس بهتر است مبل‌ها را از بین گزینه‌های جمع‌و‌جور و ظریف انتخاب کنید.

آینه‌ها معجزه می‌کنند
از آینه‌ها می‌توان به‌عنوان معجزه‌ای برای افزایش فضا در دکوراسیون داخلی نام برد، به‌طوری که با نصب یک آینه نسبتا بزرگ و طولی به‌راحتی می‌توان حس فضایی با بزرگی 2برابر فضای موجود را القا کرد. می‌توانید با نصب آینه‌های طولی در فضاهای کوچک و تنگ، مانند راهرو و سرویس‌ها، حس تنگی و کوچکی فضا را به‌طور کامل از بین ببرید. از دیگر مزایای آینه انعکاس نور در فضاست که آن هم به بزرگ‌تر به‌نظر آمدن فضا کمک می‌کند. برای انتخاب آینه‌ها دستتان خیلی باز است چون این روزها بازار پر از انواع مختلف آنهاست که می‌توانید با توجه به سبک دکوراسیون و سلیقه خودتان آنها را انتخاب کنید. باز هم حواستان باشد که سراغ قاب‌های خیلی شلوغ نروید.

امان از وسیله‌های غول‌آسا!
شاید یک مبل سلطنتی استیل در یک پذیرایی بزرگ و دلباز جلوه زیبایی داشته باشد، اما انتخاب آن برای یک خانه کوچک قطعا اشتباه بزرگی است. نه‌ تنها در انتخاب مبلمان، بلکه برای انتخاب هر وسیله دیگری حواستان به مقیاس درست اندازه‌ها و تناسب آنها با فضای خانه‌تان باشد. حتی یک خانه با متراژ متوسط، با گذاشتن وسایل بزرگ و پرحجم بسیار کوچک و تنگ به‌نظر می‌آید درحالی‌که به‌راحتی می‌توان همان خانه را با وسایلی با اندازه‌های درست و ظریف چیدمان کرد به‌طوری که بسیار بزرگ و دلباز دیده شود. اهمیت این موضوع در خانه‌های کوچک خیلی بیشتر است. مزیت مبلمان و وسایل ظریف این است که علاوه بر اینکه جای کمتری اشغال می‌کنند از لحاظ بصری هم فضا را خالی‌تر نشان می‌دهند و این همان چیزی است که در خانه‌های کوچک ما ‌دنبال آن هستیم. در عصر حاضر صندلی‌هایی که به صندلی روح معروف هستند بر همین اساس طراحی و ساخته شده‌اند. صندلی‌های شیشه‌ای که گویی فضایی را اشغال نکرده‌اند یا میزهایی با رویه و پایه شیشه‌ای، از این دست مبلمان هستند.

خانه را مرتب نگه دارید
 آخرین و مهم‌ترین اصل برای دکور‌کردن خانه‌های کوچک، رعایت نظم است. سعی کنید دوروبر خود را با وسایل زیاد شلوغ نکنید. وسایل زیاد هرقدر هم که زیبا باشند اگر بیش از حد ظرفیت آن فضا باشند باعث شلوغی و سردرگمی و آشفتگی بصری می‌شوند. یک خانه با وسایل مرتب و کم، به‌مراتب از خانه‌ای شلوغ با وسایل زیاد آرامش‌بخش‌تر است. هنگام خرید وسایل برای منزل خود دقت کنید که واقعا به آن وسیله نیاز دارید و آیا ارزش جایی را که در خانه از شما می‌گیرد، دارد؟

روی خانه رنگ بپاشید
به وسیله تابلوها، گلدان‌ها، کوسن‌ها و سایر وسایل تزیینی می‌توانید رنگ را وارد خانه کنید. به این ترتیب شما می‌توانید با رنگ‌ها بازی کنید و اگر از رنگی خسته شدید، به‌راحتی آن را از دکوراسیون خود حذف کنید. رنگ‌های خنثی را برای دیوارها و وسایل اصلی و رنگ‌های شاد و دلخواهتان را با اکسسوری و لوازم تزیینی و جانبی وارد خانه کنید. از انتخاب رنگ‌های متفاوت نترسید و خلاقیت داشته باشید، اما حواستان به اصول کنار هم قرار‌گرفتن رنگ‌ها باشد.

پرده‌های بلند آویزان کنید
مهم نیست که پنجره شما چه شکلی است یا ارتفاع آن چقدر است. برای بلند‌تر نشان دادن سقف، پرده را باید با کمی فاصله از سقف تا زمین نصب کرد. سقف بلند حس بزرگی به فضا می‌دهد. در اینجا هم انتخاب جنس پارچه و رنگ آن مهم است. در خانه‌های کوچک بهتر است سراغ پرده‌های چندلایه، پارچه‌های ضخیم و تیره نروید. هرچه پرده از پارچه‌ای با جنس لطیف و افتاده، با طرح ساده و رنگ‌های ملایم انتخاب شود، در بزرگ‌تر دیده‌شدن فضا به شما کمک می‌کند.

باغچه را به خانه بیاورید
استفاده از گل و گیاه در داخل فضای خانه، از ملزومات طراحی داخلی است؛ به‌خصوص حالا که در بسیاری از خانه‌ها خبری از حیاط پر از درخت و باغچه پرگل نیست و اگر هم فضای باز در ساختمان وجود داشته باشد، به پارکینگ و انباری اختصاص داده شده است. رنگ‌بندی‌ای که گیاهان به خانه می‌دهند با هیچ رنگ و وسیله دیگری قابل جایگزینی نیست. حتما لازم نیست از گلدان‌های بزرگ در دکوراسیون خود استفاده کنید، یک گلدان متناسب با فضای شما بهترین انتخاب است. استفاده از گلدان‌های گل هم برای روی میز، به خانه شما رنگ می‌دهد و سرزندگی گل‌ها باعث می‌شود خانه‌تان دلبازتر شود.

کمدها را قفسه‌بندی کنید
استفاده حداکثری از فضا در خانه‌های کوچک اهمیت زیادی دارد چون ساکنان این خانه‌ها به‌خودی خود جای کمی برای قرار‌دادن وسایل مختلف دارند. برای اینکه وسایل نظم بیشتری پیدا کنند، کمدها را قفسه‌بندی کنید تا وسایل بیشتری در آنها جا بگیرد. همین نکته باعث مرتب ماندن خانه و در نتیجه بزرگ‌ترشدن فضا می‌شود. همینطور می‌توانید از مبلمان جادار از جمله مبلمانی که کفی آن بلند می‌شود یا تختخواب‌های جک‌دار که امکان استفاده از زیر تشک آنها وجود دارد برای گذاشتن وسایل اضافی استفاده کنید. البته یک قدم عقب‌تر از این مرحله این است که سعی کنید وسایل اضافی را به حداقل برسانید، چون به هرحال در خانه‌های کوچک خبری از انباری و کمددیواری‌های جادار و بزرگ نیست.

از دیوارها استفاده کنید
از آنجا که فضای خانه شما محدود است، بهتر است به جای قرار دادن همه وسایل روی زمین، سعی کنید از فضاهای عمودی بیشترین استفاده را کنید. می‌توانید از دیوارهایی که در مسیر عبور نیستند برای قراردادن شلف‌ها استفاده کنید. همینطور می‌توانید با قرار دادن قفسه و کتابخانه در اطراف تلویزیون، از این فضای مرده به زیباترین شکل استفاده کنید. هیچ فضایی در خانه شما اضافی نیست و نباید بدون استفاده بماند.

دیوار مرکزی داشته باشید
ساکنان خانه‌های کوچک به اندازه کسانی که خانه‌های بزرگ دارند، دستشان برای تزیین باز نیست. آنها ناچارند بعضی قواعد را رعایت کنند تا همزمان با زیباترشدن خانه با وسایل تزیینی، کاری نکنند که خانه کوچک‌تر جلوه داده شود. اگر ساکن خانه کوچکی هستید، یک دیوار را در مرکز خانه دیوار اصلی قرار دهید و تزیینات، عکس‌ها و تابلو‌ها را با نظم زیبایی‌شناسانه روی آن دیوار قرار دهید، به‌طوری که بیشترین توجه را از سایر نقاط خانه به‌خود معطوف کند. از شلوغ‌کردن همه دیوارها با طبقه‌های پر از وسایل دکوری، خرده‌ریزها و تابلوهای رنگارنگ واقعا دوری کنید که نتیجه‌ای جز سرسام گرفتن خودتان و مهمانانتان نخواهد داشت.


آشپزخانه‌های کوچک خانه‌های نقلی
اگر از شما بپرسند بیشترین تعداد وسایل و خرده‌ریزها در کدام قسمت از خانه قرار دارند جوابتان چیست؟ حتما خواهید گفت آشپزخانه. جوابتان درست است، چون وسایل برقی، ظرف‌ها، لیوان‌ها، قاشق و چنگال، ادویه‌ها و خوراکی‌ها و هزار و یک خرده‌ریز دیگر باعث می‌شود آشپزخانه شلوغ‌ترین جای خانه باشد. اگر شما هم صاحب یکی از این آشپزخانه‌های کوچک در خانه‌ای نقلی هستید حواستان به این نکات باشد:
همه‌‌چیز را سفید کنید. دیوارها، کابینت‌ها و پیشخان‌های سفید، آشپزخانه را از اندازه واقعی‌اش بزرگ‌تر به‌نظر می‌رسانند. کابینت آشپزخانه مدرن سفید، معجزه در فضای کوچک است. کف آشپزخانه را نیز به رنگ سفید درآورید تا آشپزخانه بزرگ‌تر به‌نظر برسد.
اگر یکی از دیوارهای آشپزخانه شما دارای یک پنجره بزرگ است توجیه بیشتری برای ‌استفاده نکردن از کابینت‌های بالایی دارید و با این کار می‌توانید امکان ورود نور طبیعی بیشتری را به آشپزخانه ایجاد کنید. فقط فضای بالایی یکی از دیوارها را به کابینت‌های بالایی اختصاص دهید.
طراحی Uشکل را در بسیاری از خانه‌ها و آپارتمان‌های جدید شهری می‌بینید. این نوع طراحی یک فضای سه‌گوش ایده‌آل و مثلث کلیدی را برای کار ایجاد می‌کند که در آن، فاصله میان 3نقطه اصلی (یخچال، سینک، اجاق‌گاز) در بهترین حالت خود است و میزان پیاده‌روی میان این 3نقطه در طول زمان پخت‌وپز کاهش می‌یابد.
از ضرورت‌های یک آشپزخانه کامل، وجود کشوهای ساده‌ای زیر میز غذاخوری برای جادادن قاشق و چنگال، دستمال سفره و بقیه چیزهاست. دسته‌بندی‌ها به شما کمک می‌کند تا فضای مرتب‌تری داشته باشید و این نظم‌دهی و طبقه‌بندی فضای داخلی خانه‌تان را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد.
یکی از راه‌حل‌های مرتب ماندن فضای آشپزخانه، شستن بلافاصله ظروف مصرفی است. با این روش می‌توانید به سادگی ظاهر آشپزخانه را مرتب و منظم نگه دارید. توجه داشته باشید که پس از خشک شدن ظروف حتما آبچکان را خالی کنید و ظروف مصرفی را به جایشان در کابینت‌ها بازگردانید.
قراردادن تمام لوازم برقی، از ضروری و غیرضروری، نه‌تنها باعث کمبود فضا برای انجام فعالیت‌ها می‌شود بلکه باعث ایجاد بی‌نظمی بصری در فضای آشپزخانه می‌شود. بهتر است با توجه به فضای آشپزخانه یک یا 2وسیله پرکاربرد مانند مایکروفر یا چای‌ساز را در فضای آشپزخانه قرار دهید و باقی لوازم را به داخل کابینت‌ها منتقل کنید تا آشپزخانه شما ظاهر مرتب‌تری داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید