• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 27 شهریور 1398
کد مطلب : 79502
+
-

ثبت ملی 300 بازی‌ بومی در مرکزی

آوا صادق _‌ اراک - خبرنگار

جشنواره‌های فرهنگی، بومی و محلی از گزینه‌های مهم و ارزشمند برای شناخت عمومی هویت، آیین‌ها و فرهنگ یک منطقه به شمار می‌روند و می‌توانند ظرفیت‌های آن منطقه را بکاوند.
رئیس اداره کل ورزش و جوانان مرکزی با بیان این‌که دستیابی به زندگی سالم و به دور از آسیب‌های اجتماعی نیازمند بازگشت به سبک زندگی ایرانی، اسلامی، احیای سنت‌ها، آداب، رسوم و باورهای دینی و مذهبی است، می‌گوید: بازی‌های بومی‌محلی گنجینه‌ای تمام‌نشدنی از همه خصوصیات مانند آمادگی جسمانی، نشاط، شادابی و فرهنگ ناب ایرانی است.

عابد حقدادی با بیان این‌که حفظ آداب و رسوم بومی و محلی و ایجاد نشاط در بین مردم از خصوصیات برگزاری جشنواره بومی است،‌ می‌افزاید: همچنین قانون‌پذیری، مسئولیت‌پذیری، تمرین هم‌افزایی و کار گروهی، احترام به حقوق دیگران، مدیریت رفتار و تمایل به رقابت، پیشرفت و برتری در وجود این بازی‌ها نهفته است.

وی با بیان این‌که راه‌اندازی دبیرخانه دائمی بازی‌های بومی محلی ظرفیت بسیار خوبی برای رونق و توسعه گردشگری در استان‌هاست، اظهار می‌کند: احیای سنت‌ها، آیین‌ها، آداب و رسوم و توسعه گردشگری به واسطه معرفی جاذبه‌های محلی از جمله دستاوردهای برگزاری جشنواره‌های بومی‌محلی به شمار می‌رود.

 رئیس هیأت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی مرکزی هم با بیان این‌که حدود 300 رشته ورزش‌های بومی و محلی در این استان شناسایی و به ثبت رسیده است، می‌گوید: هر رشته ورزشی با داشتن شناسنامه، قوانین و مقررات، تعیین ابعاد زمین، تعداد بازیکنان و نحوه امتیازدهی آنان مشخص شده‌است. همچنین تعدادی از بازی‌های بومی و محلی استان نیز با گویش و زبان محلی شناخته‌شده هستند.

علی عشوری بیان می‌کند: از بازی‌های بومی‌محلی شهرها و روستاهای مختلف استان می‌توان به چاله به چاله، خشت لنگه، قلعه بازی، از من داری، تنورگرم، کلاه برک، کمربندبازی، هفت‌سنگ، کوشک ملق، شاه‌دزد بازی، خروس‌پران، قایم‌باشک، زوبازی، الک‌دولک، دست به چاله، دوغ دوغ و حموم گرمک اشاره کرد.
وی با بیان این‌که جشنواره بازی‌های بومی و محلی بیشتر در آستانه فصل بهار و ایام نوروز مورد استقبال قرار می‌گیرد، می‌افزاید: مسابقات درون‌استانی هفت‌سنگ در سطح استانی و کشوری برگزار می‌شود و مرکزی در این رشته جایگاه خوبی در کشور دارد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید