• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 27 شهریور 1398
کد مطلب : 79499
+
-

سکان رسانه ملی تا 1401در دست علی‌عسگری

آنتن‌ها تکان نمی‌خورد

آنتن‌ها تکان نمی‌خورد



فهیمه پناه‌آذر ـ روزنامه‌نگار

2سال پیش بود که زمزمه‌های رفتن عبدالعلی علی‌عسگری از صداوسیما به گوش رسید؛ مدیری که بعد از محمد سرافراز و مدیریت کوتاهش، سکان رسانه ملی را به‌دست گرفت. اما این زمزمه‌ها در حد شایعه باقی ماند؛ شایعه‌ای که هر سال زنده می‌شود و امسال باز هم این شایعه بیشتر شنیده می‌شود. رسانه ملی در شرایط پیچیده و دشواری قرار دارد. انتقادات فراوان از عملکرد این سازمان در بخش‌های مختلف، اختلافات داخلی و ناهماهنگی‌ها در سطح مدیریتی، بحران مالی، عملکرد جناحی و حواشی ریز و درشت دیگر، این نهاد حاکمیتی بسیار مهم را با وضعیت بغرنجی روبه‌رو کرده است. علی‌عسگری در دوره ریاست عزت‌الله ضرغامی، معاون فنی صداوسیما بود اما با آمدن سرافراز، علی‌عسگری برکنار شد و از قضا با رفتن او، این بار علی‌عسگری بود که به صندلی ریاست تکیه زد.

قصه انتخابات و رسانه ملی
معمولا به هر دوره از انتخابات، چه مجلس شورای اسلامی و چه انتخابات ریاست‌جمهوری که نزدیک می‌شویم، رسانه ملی در تیررس نقدها قرار می‌گیرد و عملکرد مدیران زیر ذره‌بین... . این در دوره‌های عزت‌الله ضرغامی و محمد سرافراز نیز رخ داده. اما علی‌عسگری به‌دلیل نوع عملکردی که داشته بیشتر از همه مورد نقد قرار گرفته با این حال و با توجه به پایان حکم 5ساله تا سال 1401بعید به‌نظر می‌رسد که برکناری علی عسگری صورت بگیرد. اما باید دید که آیا این حکم تمدید خواهد شد یا خیر؟

تفاوت حکم علی‌عسگری با دیگر روسای رسانه ملی
شاید یکی از دلایل قوت گرفتن شایعات رفتن علی‌عسگری، علاوه بر انتقادات مدیریتی، متن حکم وی باشد. از آنجا که در تمامی احکام پیش از این تعداد سال‌های خدمت درنظر گرفته شده اما در حکم علی‌عسگری عدد 5 سال نیامده و همین باعث شده منتقدان به آن بپردازند. در مقایسه‌ای که میان احکام روسای پیشین سازمان با حکم علی‌عسگری صورت گرفته است، رهبری در حکم انتصاب علی لاریجانی، عزت‌الله ضرغامی و محمد سرافراز به ریاست صداوسیما به «دوره 5ساله» مسئولیت اشاره کرده‌اند اما در حکم علی‌عسگری مدت دوره مسئولیت مشخص نشده و این نکته نشان می‌دهد دوره رئیس کنونی رسانه ملی لزوما 5ساله نیست.

گمانه‌‌زنی‌ها برای رسانه ملی
هنوز خبری از رفتن علی‌عسگری نیست اما طیف‌های مختلف گزینه‌های خود را به طرق مختلف عنوان می‌کنند؛ از سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دوران محمود احمدی‌نژاد تا مهرداد بذرپاش. اما در این میان نیز گروهی هستند که با انتقادات و نامه‌نگاری‌هایی که داشتند، نشان دادند که نقدهای آنها مربوط به معاونت سیما و شخص مرتضی میرباقری است.


همه ناراضی؛ علی‌عسگری  در زمین کدام گروه بازی می‌کند

وضعیت رسانه ملی به‌گونه‌ای پیش رفته که نه‌تنها طیف اصلاح‌طلبان و دولت که اصولگرایان نیز از تولیدات سازمان ناراضی هستند و بارها در جلسات مختلف به بیان آن پرداخته‌اند. حالا این سؤال پیش می‌آید که تیم مدیریتی رسانه ملی با تولیدات محتوایی خود چه پیامی را قرار است به خورد افکار عمومی بدهد تا در کدام برهه زمانی، از این پیام‌ها رمزگشایی شود و احتمالا دیگرانی که هیچ‌یک از ناراضیان فعلی نیستند، به مردم معرفی خواهند شد. با این حال در میان طیف‌های مختلف منتقد، جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بدشان نمی‌آید که مرتضی میرباقری از معاونت سیما برکنار شده تا فرد دیگری جایگزین وی شود. اما از سوی دیگر باید دید حالا که هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان و هم دولت مدیریت رسانه ملی را مورد نقد قرار می‌دهند، قرار است چه رویکردی در مدیریت سازمان به‌وجود بیاید و چه گروه سومی سکان رسانه ملی را به‌دست بگیرد؟



آغاز نامه‌نگاری و  نشانه گرفتن معاونت سیما

در کنار شایعه‌های اخیر مبنی بر تغییر مدیر رسانه ملی، نامه‌نگاری‌هایی در هفته‌های اخیر صورت گرفته و در این نامه‌نگاری‌ها که شروعش با سخنرانی وحید جلیلی در مشهد بود که وی با نقد تیز خود بر سریال «بوی باران» از هزینه‌ای که برای آن تخصیص داده شده انتقاد و عنوان کرد که این سریال چهره سیاهی از جمهوری اسلامی نشان داده و در ادامه او حسین محمدی و مدیران صداوسیما را مخاطب قرار داد و گفت: «باند» آنها در صداوسیما کنترل همه امور را در دست دارد. این شروع ماجرا بود و بعد از آن افرادی چون حسین صفارهرندی و احسان محمدحسنی نامه‌هایی خطاب به جلیلی نوشتند اما همچنان نقد بر رسانه ملی وجود داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید