• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
چهار شنبه 27 شهریور 1398
کد مطلب : 79463
+
-

شهدا از خیابان‌ها نرفته‌اند

حاشیه‌سازی برای شهرداری تهران همچنان ادامه دارد

شهدا از خیابان‌ها نرفته‌اند

محمد سرابی _ خبر‌نگار

نام شهدا از تابلو‌های خیابان‌ها حذف نشده و معدود تابلو‌هایی که به این شکل نصب شده بودند، اصلاح شدند، اما بحث در این‌باره در فضای مجازی ادامه دارد. به گزارش همشهری، برخی از این تابلو‌ها در سال‌های قبل و مدیریت پیشین شهرداری نصب شده بودند، اما با تأکید پیروز حناچی پیشوند شهید به آنها اضافه شد؛ با این‌حال حملات به شهرداری، استفاده ابزاری از شهیدان و اتهام کمرنگ‌کردن هویت شهدا در پایتخت همچنان تداوم دارد.

از سوی دیگر، در روزهای اخیر و با وجود اتهام‌زنی‌های گوناگون به مدیریت شهری، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران تأکید کرد که اقدام ناصحیح صورت‌گرفته را نمی‌توان جریان هدایت‌شده و هدفمند ارزیابی کرد. حجت‌الاسلام محمدحسن کاویانی‌راد به این نکته هم اشاره کرد که بنیاد شهید در این زمینه مذاکراتی با شهرداری تهران داشته و شهرداری نیز بیانیه‌ای صادر و به اصلاح نام تابلوهای معابر به نام شهدای والامقام تأکید کرده است.

حاشیه‌سازی‌ برای شهرداری تا جایی ادامه پیدا کرد که گروهی ناشناس اقدام به چسباندن کلمه «شهید» روی تابلو‌ها کردند. برخی از انتقادات هم درباره نام ایستگاه‌های اتوبوس و نام آنها بود که با نصب تابلو‌های جدید رفع شد.

«محسن هاشمی» رئیس شورای اسلامی شهر در پاسخ به سؤالی درباره حذف نام شهدا از تابلوی خیابان‌ها گفت: شهرداری تهران در این‌باره اطلاعیه جامعی ارائه داده ‌که اگر شما آن اطلاعیه را بخوانید، نظر من هم همان است و هر‌کسی اضافه به این موضوع بپردازد با شهدا دشمنی کرده است.

حاشیه‌سازی‌ برای شهرداری تا جایی ادامه پیدا کرد که گروهی ناشناس اقدام به چسباندن کلمه «شهید» روی تابلو‌ها کردند

استفاده ابزاری از نام شهدا
نایب‌رئیس شورای شهر تهران گفت: متأسفانه شاهد هستیم برخی جریانات پنهان و آشکار سیاسی در آستانه هفته دفاع‌مقدس به جای ایجاد وحدت و همدلی، سعی می‌کنند با استفاده سیاسی و ابزاری از نام شهدا و دو‌قطبی‌کردن فضای سیاسی جامعه، فضا را ملتهب کنند.

سید ابراهیم امینی با بیان اینکه در آستانه هفته دفاع‌مقدس قرار داریم، اظهار کرد: دفاع از رزمندگان یکی از عناصر وحدت‌بخش در جامعه است که می‌تواند همه را به هم پیوند دهد. کمیته ویژه‌ای در کمیسیون حقوق و نظارت شورای شهر تشکیل شده و مفتخر هستیم که 2 نفر از اعضای شورا که فرزند شهید هستند نیز در این کمیته حضور دارند.
او با تأکید بر اینکه شهدا باعث استقلال و حفظ تمامیت ارضی کشور شدند، تصریح کرد: متأسفانه شاهد هستیم برخی جریانات پنهان و آشکار سیاسی در آستانه هفته دفاع‌مقدس به جای ایجاد وحدت و همدلی، سعی می‌کنند با استفاده سیاسی و ابزاری از نام شهدا و دو‌قطبی‌کردن فضای سیاسی جامعه، فضا را ملتهب کنند.

امینی با بیان اینکه ما از همه دلسوزان درخواست می‌کنیم که نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های خود را به دور از فضاسازی‌ها ارائه دهند، گفت: ما ابعاد پنهان و آشکار این اتفاق را بررسی کردیم و هرگونه غفلت، قصور، تقصیر و یا فضاسازی را اصلاح می‌کنیم اما دقت داشته باشید که افتخار همه اعضای شورای شهر همگامی و همراهی با ایثارگران است و می‌خواهیم بدون شائبه سیاسی نقطه‌نظرات را احصا کنیم.


38درصد نامگذاری‌ها به شهیدان اختصاص داشت

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: از ابتدای آغاز به‌کار شورای پنجم تا‌کنون 38درصد نامگذاری‌ها به شهدا اختصاص داشته است.
محمد‌جواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با بیان این خبر گفت: از تاریخ یکم شهریور‌ماه سال‌96 و همزمان با آغاز به‌کار شورای شهر در دوره پنجم تا امروز کمیسیون نامگذاری 150مصوبه داشته ‌که از این میزان بیش از 52مصوبه مربوط به شهدا بوده است.
وی ادامه داد: شورای پنجم اهتمام ویژه‌ای به نامگذاری معابر به نام نامی شهدا دارد و رویه‌ای که تا امروز در پیش گرفته نیز موید این امر است.
حق‌شناس با اشاره به پروژه تخریب مدیریت شهری یاد‌آوری کرد: بی‌توجه به نام نامی شهیدان نه‌ در ‌شأن این شورا و نه در ‌شأن شورای قبلی است.



حذف نام شهدا صحت ندارد

معاون عمرانی وزیر کشور با اشاره به حواشی مربوط به حذف یا تغییر نام شهدا از معابر برخی از شهرهای کشور، گفت: در پیگیری‌های انجام‌شده و براساس گزارش بازرس‌های وزارت کشور، مشخص شد که در برخی ‌شهرها موارد منعکس‌شده صحت نداشت.
«مهدی جمالی‌نژاد» معاون عمرانی وزارت کشور درباره رویکرد این وزارتخانه درزمینه تغییر نام و حذف نام چند شهید از سردر کوچه‌ها و خیابان‌های شهرهای کشور، گفت: این مسئله با جدیت پیگیری شده و حتی آن را به استان‌ها، معاونان عمرانی و استانداران و شهرداران ابلاغ کردیم. شهدا خط قرمز ما هستند و تمام اقدامات و برکات 40ساله انقلاب اسلامی را مدیون خون شهدا هستیم و در وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها به‌هیچ عنوان از پیگیری این مسئله کوتاه نمی‌آییم.
او ادامه داد: البته در پیگیری‌های انجام‌شده و براساس گزارش بازرس‌های وزارت کشور، مشخص شد که در برخی ‌شهرها موارد منعکس‌شده صحت نداشت. اما با بخشنامه‌ای که اخیرا تهیه کردیم، به‌صورت کاملا جدی با این مسئله برخورد خواهیم کرد.
جمالی‌نژاد تصریح کرد: در دو، سه شهری که بررسی انجام شده و بالاخص در موردی که خود بنده شاهد بودم، چنین موردی صحت نداشت. تلاش ما بر این است که چنین موردی در کشور نداشته باشیم. معاون وزیر کشور گفت: موضوعاتی که مربوط به نامگذاری و شورا‌ست، در حوزه مدیرکل شوراها و کارگروه‌های ویژه‌ای که در آن تشکیل شده، بررسی و رصد می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید