• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 27 شهریور 1398
کد مطلب : 79385
+
-

فصل«نخری» در بازار موتورسیکلت

فصل«نخری» در بازار موتورسیکلت

رشد قیمت موتورسیکلت زمینه کاهش تقاضا در بازار را فراهم کرده است. با محمد رضا خادم منصوری، رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.


علت افزایش قیمت موتورسیکلت چیست؟
تا چند سال پیش قیمت خرده‌فروشی موتورسیکلت مشخص بود و فروشندگان با دریافت آن از کارخانه و احتساب نرخ سود خرده‌فروشی 7 تا 8درصدی این کالا را در اختیار مشتریان قرار می‌دادند اما مشکلات تولید‌کنندگان داخلی برای تامین قطعات وارداتی، کاهش شدید تیراژ تولید و افزایش نرخ ارز، زمینه شکل‌گیری برخی تخلفات در بازار موتورسیکلت را فراهم کرد، به‌نحوی که برخی فروشندگان عمده که مثلا 100دستگاه موتورسیکلت در اختیار داشتند، از عرضه آن به بازار به امید گرانی بیشتر 
خودداری کردند.

تأثیر این گرانی بر بازار چگونه بوده است؟
افزایش شدید قیمت‌ها، کاهش قدرت خرید و رکود بازار موجب افت قیمت انواع موتورسیکلت در بازار شده است به‌نحوی که از 3 تا 4‌ماه پیش تا‌کنون در اصطلاح فصل «نخری» بازار موتورسیکلت را فرا گرفته است. این موضوع به انواع موتورسیکلت هوندا 125، که سهم عمده‌ای از بازار را در اختیار دارد، منحصر نیست بلکه حتی موتورسیکلت‌های وارداتی هندی و اروپایی با بحران فروش مواجه شده‌اند. از سوی دیگر کارخانه‌های داخلی محصول چندانی برای عرضه به بازار ندارند و با توجه به تثبیت و سیر نزولی قیمت دلار، انتظار مشتریان برای کاهش بیشتر قیمت انواع موتورسیکلت بیشتر شده و به تشدید رکود بازار دامن زده است.

سهم تولید داخل از بازار چقدر است؟
امکان واردات موتورسیکلت فقط برای محصولات با حجم موتور کمتر از 250سی ‌سی وجود دارد و موتورسیکلت‌های دارای حجم موتور بالاتر، شماره‌گذاری نمی‌شوند. در مورد موتورسیکلت‌های تولید داخل مانند هوندا 125نیز موتور(انجین) از طریق واردات تامین شده و بقیه قطعات آن در داخل کشور تولید می‌شود اما نرخ موتورسیکلت‌های برند مانند آپاچی، ‌ام. اس و... با حجم موتور تا 250سی سی که در محدوده  قیمت  22تا 30میلیون تومان عرضه می‌شوند، در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان تعیین و از اتحادیه به واحدهای صنفی عرضه‌کننده ابلاغ می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید