• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 27 شهریور 1398
کد مطلب : 79383
+
-

مشق گرانی با «بوی مهر»

گرانی دفترمشق، نوشت‌افزار و لوازم مدرسه، سهم هزینه تحصیل دانش‌آموزان در سبد خانوار را افزایش داد

نوشت افزار
مشق گرانی با «بوی مهر»

علی ابراهیمی /خبر‌نگار

شمارش معکوس برای بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید آغاز شده در این شرایط با حذف ارز دولتی کاغذ تولید دفتر، موج گرانی اقلام کالایی به دفترچه‌های مشق و نوشت‌افزار سرایت کرده است.  با رشد 3برابری قیمت‌ها، امسال مشق‌نویسی هم لاکچری شده و برای اولیای دانش‌آموزان گران تمام می‌شود و مشق گران، نخستین درس برای دانش‌آموزانی خواهد بود که در روزهای نخست بازگشایی مدارس استفاده از دفتر و کتاب، نوشت‌افزار و کیف و کفش نو رنگ و بوی تازه‌ای به دلخوشی‌های آنها می‌دهد. با این روند دانش‌آموزانی که تصور والدین آنها از گران تمام‌شدن مشق به ایامی بازمی‌گردد که به‌دلیل تنبلی یا عقب‌ماندگی تحصیلی با پرداخت هزینه‌ای در قالب باج و خراج به همشاگردی‌های خود زحمت نوشتن مشق را از دوش خود برمی‌داشتند، اکنون باید مشق شب را در دفاتری بنویسند که نسبت به سال گذشته رشدقیمت را تجربه کرده است. این موضوع محدود به دفتر مشق  نیست و قیمت انواع کوله‌پشتی، کیف و کفش، مداد و خودکار و حتی لباس فرم مدارس رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته است. در چنین شرایطی، متولیان تنظیم بازار توزیع محدود دفترچه‌های مشق با نرخ دولتی و  برپایی نمایشگاه‌های بوی مهر را در دستور کار قرار داده‌اند اما این نمایشگاه‌ها نیز با اقبال مواجه نشده است.

 هزینه‌ لاکچری مشق شب 
با حذف ارز دولتی دفتر مشق قیمت این محصول رشد3 برابری را تجربه کرده و نرخ دفتر مشقی که پیش از این 5هزار تومان بود به 20هزار تومان افزایش یافته است. علاوه بر دفتر مشق، نرخ انواع مداد‌سیاه و رنگی، خودکار، مداد‌تراش و پاک‌کن، کیف، کوله‌پشتی و کفش و حتی لباس فرم مدارس نیز با افزایش قیمت مواجه بوده است. این افزایش قیمت‌ها موجب گران تمام شدن مشق‌نویسی دانش‌آموزانی شده که والدین آنها در فصل بازگشایی مدارس برای تامین شهریه ثبت‌نام و سرویس ایاب و ذهاب با مشکل مواجه شده‌اند. در کنار عرضه دفتر و نوشت‌افزار ایرانی، انواع محصول  وارداتی نیز با طرح و رنگ‌های جذاب و البته قیمت‌هایی به‌مراتب بیشتر نسبت به نوع ایرانی در خرده‌فروشی‌های سطح شهر به مشتریان خاص عرضه می‌شود. علاوه بر آن، نرخ سایر ملزومات رفتن به مدرسه نیز افزایش چشمگیری داشته است به‌نحوی که والدین برای خرید یک کیف یا کوله‌پشتی از نوع ایرانی، چینی یا برند باید از 100تا 500هزار تومان هزینه کنند. قیمت کفش مناسب برای مدرسه نیز از 100هزار تا یک میلیون تومان برای برخی انواع برند خارجی در نوسان است. قیمت دفترمشق۱۰۰ برگ نیز تا ۳۰ هزار تومان، مداد و پاک‌کن مرغوب تا ۲۰ هزار تومان و یک بسته مداد رنگی ۲۴ تایی تا ۶۰ هزار تومان رسیده است. تامین لباس فرم مدارس نیز دغدغه دیگر والدین برای راهیابی فرزندان دلبندشان به مدارس است. گرچه  در سال‌های گذشته وزارت آموزش و پرورش و مدارس، انعقاد قرارداد با برخی تولید‌کنندگان برای سری‌دوزی انواع پیراهن، شلوار، مانتو و مقنعه مدارس را در دستور کار قرار داده‌ اما بسیاری از والدین از کیفیت، قیمت و سایزبندی لباس‌های تولیدی در اینگونه مراکز رضایت ندارند. با وجود این، اکنون تهیه لباس فرم برای دانش‌آموز پایه سوم ابتدایی شامل مانتو، شلوار و مقنعه با کیفیت دوخت و پارچه نه چندان مرغوب در مراکز سری‌دوزی طرف قرارداد از 100تا 150هزار تومان هزینه در بر دارد که این هزینه برای دانش‌آموز پایه نهم برای شلوار و پیراهن از مرز 200هزار تومان هم می‌گذرد.

کم‌فروغی دفترچه‌های دولتی 
مطابق روال سال‌های گذشته، امسال نیز متولیان تنظیم بازار، عرضه دفترچه‌های تحصیلی با نرخ دولتی را در دستور کار قرار دادند که تأثیر چندانی در کاهش قیمت این اقلام نداشته است. بنابر اعلام وزارت صنعت مجموع دفاتر دانش‌آموزی تولیدشده 50برگ با تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی ۱۵میلیون جلد بوده که با قیمت کمتر از 2هزار تومان، بیش از ۲ میلیون و ۲۰۳ هزار جلد آن به دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی(ره) و سازمان بهزیستی به تعداد ۵ جلد به ازای هر دانش‌آموز، اختصاص یافته است. همچنین از حدود 12میلیون و 800هزاردفترمشق دولتی باقیمانده، ۵۰ درصد به ۱۰‌استان محروم کشور و۵۰ درصد باقیمانده نیز بین سایراستان‌ها توزیع شده است. با درنظر گرفتن نیاز هر دانش‌آموز به ۱۰ دفتر مشق، جمعیت دانش‌آموزی کشور نیازمند تامین ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون دفتر مشق برای یک سال تحصیلی است و حتی تحقق وعده دفتر مشق دولتی نیز تنها یک‌دهم مشکل گرانی و کمبود این محصول را حل خواهد کرد، بخشی از این دفترچه‌ها نیز به‌دلیل نشتی سیستم توزیع با نرخ آزاد عرضه می‌شود.


نمایشگاه «بوی مهر»؛ هیاهو برای هیچ
  امسال نیزبرپایی نمایشگاه‌های پاییزه بوی مهر با هدف عرضه نوشت‌افزار و کیف و کفش مدارس در کنار سایر اقلام کالایی در 4نقطه شهر تهران و سایر استان‌های کشور مدنظر ستاد تنظیم بازار و فعالان صنفی قرار گرفت که به‌دلیل عدم‌اقبال مردم، سرانجام 2 نمایشگاه در بوستان گفتگو و حکیمیه تهرانپارس از 24 شهریورماه بر پا شده و به گفته عباس قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، مقرر است تا انواع نوشت‌افزار را به نرخ 10تا 15درصد کمتر از قیمت بازار به مشتریان عرضه کنند.  اما گزارش میدانی خبرنگار همشهری از نمایشگاه بوستان گفتگو حاکی از عدم‌اقبال مردم به نوشت‌افزار عرضه شده در این نمایشگاه است؛ چرا که معدود مراجعه‌کنندگان به این نمایشگاه‌ از قیمت و کیفیت نوشت‌افزار و به‌خصوص کیف و کفش عرضه‌شده رضایت چندانی نداشتند. همچنین در شرایطی که سازمان حمایت از استقرار 40اکیپ سیار برای برخورد با گرانفروشی نوشت‌افزار خبر داده است، به گفته شهرام میرآخورلو، معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات این سازمان، در نخستین روز فعالیت نمایشگاه مهر در ٢ نمایشگاه حکیمیه تهران و بوستان گفتگو متأسفانه شاهد تخلفات بسیاری مانند گرانفروشی و  درج نشدن قیمت لوازم‌التحریر عرضه شده بوده‌ایم.




نبض بازار
 جمعیت دانش‌آموزی نیازمند تامین ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون دفتر مشق برای یک سال تحصیلی است و عرضه دفتر مشق دولتی تنها یک‌دهم مشکل گرانی و کمبود این محصول را حل خواهد کرد


رشد هزینه تحصیل
والدین برای خرید یک کیف یا کوله‌پشتی از نوع ایرانی، چینی یا برند باید از 100تا 500هزار تومان هزینه کنند. قیمت کفش مناسب برای مدرسه نیز از 100هزار تا یک میلیون تومان برای برخی انواع برند خارجی در نوسان است. قیمت دفترمشق۱۰۰ برگ نیز تا ۳۰ هزار تومان، مداد و پاک‌کن مرغوب تا ۲۰ هزار تومان و یک بسته مداد رنگی ۲۴ تایی تا ۶۰ هزار تومان رسیده است

این خبر را به اشتراک بگذارید