• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
دو شنبه 7 اسفند 1396
کد مطلب : 7930
+
-

رأی به تخفیف

جلسه روز گذشته شورای شهر به بررسی ایرادهای طرح جدید ترافیک اختصاص داشت. در این جلسه با ارائه تخفیف به گروه‌هایی از جامعه موافقت شد

رأی به تخفیف

درجلسه دیروز شورای شهر تهران به‌منظور جلب‌نظر فرمانداری در طرح جدید ترافیک اصلاحاتی را اعمال کردند. البته فرمانداری تهران اعتراضات متعددی را مطرح کرده بود که اعضای شورای شهر زیر بار همه آن نرفتند و در برخی تبصره‌ها بر مصوبه قبلی خود پافشاری کردند.

به‌عنوان مثال شورای شهر تهران به احترام جانبازان از مصوبه قبلی خود در مورد معافیت جانبازان 75درصد به بالا و 25درصد به بالای اعصاب و روان، از پرداخت عوارض طرح ترافیک عقب‌نشینی و تصویب کرد که این تسهیلات برای جانبازان 25درصد و 25درصد به بالا به‌صورت رایگان باشد و هزینه‌های آن را نیز شهرداری تهران متقبل شود. اعضای شورای شهر تهران همچنین هزینه حضور خبرنگاران، عکاسان و روزنامه‌نگاران درطرح ترافیک را به حداقل ممکن یعنی محاسبه با ضریب یک‌دهم رساندند و همزمان به‌منظور تشویق خبرنگاران به استفاده از وسایل نقلیه عمومی مصوب کردند که چنانچه خبرنگاری از طرح ترافیک استفاده نکند، کارت بلیت الکترونیک یکساله حمل‌ونقل عمومی به‌صورت رایگان به وی داده خواهد شد.

شورای شهر همچنین به درخواست فرمانداری با حذف عوارض محدوده زوج و فرد به‌عنوان حلقه دوم طرح ترافیک موافقت کرد و متعاقب آن محدوده زوج و فرد از جدول طرح ترافیک حذف شد.

همچنین تصویب شده بود که در زمان آلودگی هوا (شاخص بالای 100) از 63هزار خودروی سهمیه‌ای تعرفه مجدد گرفته شود و از فروش هرگونه مجوز ورود به محدوده‌های مصوب ممانعت به عمل‌ آید که فرمانداری با این تبصره مخالفت کرده بود اما شورای شهر تهران برتصویب دوباره آن رأی داد.

درمورد وانت‌بارها، کامیون‌ها و سرویس مدارس نیز، نظر فرمانداری این بود که میزان تعرفه برابر با عوارض خودروهای هیبریدی یعنی پایین‌ترین نرخ یا یک‌دهم عوارض باشد که شورای شهر به این هم رأی مساعد نداد و کار به جایی رسید که محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل در اعتراض به این تصمیم گفت: اعضای شورای شهر با این تصمیم خود کاری کردند که طرح ترافیک جدید در کل نابود شود و باید برگردیم به همان طرح ترافیک قدیم.

فرمانداری به دلیل نگرانی از افزایش قیمت کرایه‌ها خواستار حذف تبصره ماده 5مصوبه طرح ترافیک جدید بود که براساس آن از کامیون‌ها یک‌بار برای ورود به تهران و یک‌بار ورود به محدوده طرح عوارض دریافت می‌شود. از نظر فرمانداری یک‌بار دریافت عوارض از این کامیون‌ها یا بونکر‌ها کافی است که شورای شهر زیر بار این اعتراض فرمانداری هم نرفت و به آن رأی نداد.

 

 

اصلاحات، رکن مهم و بنیادین انقلاب است

دیروز محسن هاشمی- رئیس شورای شهر تهران- پیش از شروع دستور جلسه اشاره‌ای به ناآرامی‌های روزهای اخیر در خیابان پاسداران کرد و گفت: همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان، مذاهب و فرق گوناگون در ایران موهبتی تاریخی است که نباید تبدیل به تهدیدی برای یکپارچگی و وحدت جامعه شود.

ازنظر هاشمی نباید به بهانه اقدامات و شعارهای برخی شهروندان علیه دراویش، نیروی انتظامی را مورد هجمه قرار داد و نه به‌دلیل خطای تعداد انگشت‌شماری از اعضای این فرقه، دراویش را که تاریخی چندساله و توام با مدارا و همزیستی با دیگران داشته‌اند، داعشی یا وابسته خواند.

هاشمی خواستار آن شد در شرایطی که تهدیدات بین‌المللی و جهانی علیه ایران و ایرانیان رو به فزونی است، با تدبیر و خویشتن‌داری، معضلات امنیتی را به موضوعاتی قابل گفت‌وگو و مفاهمه تبدیل کنند.

او از اصلاحات به‌عنوان رکن مهمی از مفهوم بنیادین از انقلاب نام برد و گفت: اگر مسیر اصلاحات مسدود شود، انقلاب به بن بست می‌رسد و باید برای ایجاد تغییرات مدنظر جامعه منتظر انقلابی دیگر بود.

وی نخستین شرط موفقیت اصلاحات را اعتدال و میانه‌روی دانست و گفت: اصلاحات با افراطی‌‌گری به سرانجام نخواهد رسید، ساختار رسمی نظام جمهوری اسلامی که در راس آن رهبرمعظم انقلاب قرار دارد، به افراطیون اجازه عبور از مرزهای قانونی را نداده است، پس نمی‌توان به اسم انتخاب آزاد این ساختار را مخدوش کرد تا چون گذشته کشور اسیر افراطی‌گری شود.

محسن هاشمی همچنین درگذشت مرحومه احترام سادات نواب صفوی که از خانواده شهید نواب صفوی، مؤسس جنبش فداییان اسلام و مادر خانم دکتر زهرا رهنورد را تسلیت گفت.

 

 

کاهش وابستگی شهرداری به منابع استقراضی

حسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر تهران به ارائه گزارشی درباره حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران در دی‌ماه پرداخت و از کاهش وابستگی شهرداری به وام و منابع استقراضی در این ‌ماه خبر داد و گفت: تنها 3درصد منابع دی‌ماه از این محل تأمین شده است که نسبت به آذرماه 47درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گفته رسولی، در دی‌ماه گذشته شهرداری تهران با تحقق 92درصد منابع و 52درصد مصارف بودجه نشان داد که باید در مسیر انضباط و اجرای دقیق بودجه تلاش مضاعفی کند. او درباره عملکرد از ابتدای سال تا پایان دی‌ماه (ده‌دوازدهم بودجه مصوب) نیز گفت: در ده ماهه سال 1396، شهرداری تهران با تحقق 72درصد منابع و 37درصد مصارف بودجه مصوب ثابت کرد که باید در مسیر انضباط و اجرای دقیق بودجه و ثبت به روز اسناد مثبته مالی و به روز‌آوری حساب‌های پرداختنی تلاش جدی کند.

خزانه‌دار شورای شهر تهران، با بیان اینکه بخش عملکرد منابع دی‌ماه شهرداری تهران با کسری عملکردی 1.179میلیارد ریالی نسبت به مصوب شورا مواجه بوده که عمده این کسری عملکرد مربوط به بخش درآمدهاست، گفت: شهرداری با کسری عملکرد 10درصدی در این بخش مواجه است؛ البته تحقق درآمدها نسبت به آذر‌ماه، 9درصد افزایش داشته که امیدوارم با مشارکت شهروندان در پرداخت عوارض در پایان سال و استفاده از تخفیفات تشویقی قانونی در‌ماه پایانی سال این روند افزایشی تداوم بیشتری یابد و بخشی از کسری درآمدی ماه‌های پیشین جبران شود.

رسولی همچنین گفت: در بخش منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای که عمدتا مربوط به عوارض تغییر کاربری، واگذاری مازاد تراکم مجاز و فروش اموال و املاک شهرداری است شاهد تحقق 33درصد بیش از مصوب هستیم که نسبت به عملکرد آذرماه 37درصد افزایش داشته است.

رسولی با بیان اینکه در بخش عملکرد مصارف دی‌ماه، شهرداری تهران با کسری عملکردی 094/7میلیارد ریالی نسبت به مصوب شورا مواجه است، افزود: عمده این کسری عملکرد مربوط به بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، یعنی پروژه‌ها و هزینه‌های توسعه شهر است. درحالی‌که شهرداری مکلف به هزینه 44درصد منابع در این محل بوده است، شاهدیم که تنها 27درصد از منابع دی‌ماه در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای هزینه شده است. او اظهار امیدواری کرد که به هزینه‌های توسعه شهر یعنی تملک دارایی‌های سرمایه توجه بیشتری شود تا چرخ توسعه و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان شتاب بیشتری یابد.

رسولی همچنین در بخش مصارف هزینه‌ای که عمدتا به نگهداشت شهر، حقوق و دستمزد و هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر شهرداری اختصاص می‌یابد ازکاهش 8درصدی نسبت به عملکرد آذرماه سخن گفت و آن را نشانه آغاز مسیر توجه به کاهش هزینه‌های غیرضروری و ارتقای بهره‌وری نسبت به اصلاح روند موجود دانست.

به گفته خزانه‌دار شورای شهر، ضروری است در تخصیص منابع به بازپرداخت اوراق مشارکت از محل منابع، تدبیر شایسته‌ای اندیشیده شود تا بخشی از اعتبار مالی شهرداری احیا شود. همچنین برای تادیه بدهی پیمانکاران اقدام شهرداری برای خرید دین در قالب تسهیلات مالی راهگشا و رافع مشکلات این عزیزان خواهد بود.

خزانه‌دار شورا ابراز امیدواری کرد که این روند گزارش‌دهی حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری که برابر قانون آغاز شده است زمینه‌های انضباط مالی و حاکم‌شدن قانون بر رویکردهای مالی و معاملاتی شهرداری را تقویت کند و شهروندان را از روند مالیه شهری و آنچه در بخش مالی شهرداری می‌گذرد آگاه سازد که این آگاهی زمینه‌ساز پرسشگری و تقویت نظارت شهروندان بر شهرداری را فراهم می‌سازد.

این خبر را به اشتراک بگذارید