• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 7 اسفند 1396
کد مطلب : 7899
+
-

بازداشت یکی از رهبران کرد سوریه در پراگ

گزارش
بازداشت یکی از رهبران کرد سوریه در پراگ

صالح مسلم، از بنیانگذاران حزب اتحاد دمکرات (پ‌ی‌د) و از رهبران ارشد کردهای ترکیه و سوریه، صبح دیروز در پایتخت جمهوری چک بازداشت شد. طبق اعلام رسانه‌های دولتی ترکیه، مسلم ساعتی پس از آنکه در یکی از هتل‌های پراگ در یک کنفرانس خبری حضور پیدا کرد، از سوی پلیس «اینترپل» دستگیر شده است. به گفته اینترپل، بازداشت صالح مسلم به درخواست دولت ترکیه انجام شده است. دولت رجب طیب اردوغان از سال 2016همزمان با افزایش فعالیت‌های گروه‌های کرد مخالف دولت ترکیه و تشدید درگیری‌های دو طرف، نام صالح مسلم و 47نفر از رهبران و سران احزاب کرد را در فهرست افراد تحت پیگیرد پلیس اینترپل موسوم به فهرست «اعلان قرمز» قرار داد. جرم او همکاری با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و فعالیت‌های تروریستی علیه ترکیه اعلام شد. دستگیری مسلم پس از آن انجام شد که روزنامه صباح چاپ آنکارا در گزارشی از حضور او در هتل ماریوت پراگ خبر داد. با انتشار این خبر و به درخواست آنکارا، نیروهای اینترپل مسلم را دستگیر کردند. طبق اعلام مقام‌های قضایی جمهوری چک، ادامه بازداشت صالح مسلم بستگی به‌نظر دادگاه دارد و دادگاه نیز از آنکارا خواسته مدارک خود را برای استرداد او به خاک ترکیه ارائه کند.

صالح مسلم 67ساله 2سال در لیست تحت تعقیب دولت ترکیه و اینترپل بود اما حدود 2هفته پس از آنکه برای دستگیری‌اش جایزه‌ای یک‌میلیون دلاری تعیین کردند دستگیر شد. مسلم متولد شهر کوبانی در شمال سوریه است ولی سال‌های زیادی از عمر خود را در ترکیه به سر برده است. او فارغ‌التحصیل دانشگاه فنی استانبول است اما از همان دوران دانشجویی درگیر فعالیت‌های سیاسی بود. صالح مسلم ابتدا به عضویت حزب دمکراتیک کردستان درآمد که اکنون در منطقه کردستان عراق قدرت را در دست دارد. او اما در سال 2003به همراه برخی دیگر از چهره‌های سیاسی کرد، حزب اتحاد دمکرات را در سوریه بنیان گذاشت. این حزب، نسخه سوریه‌ای پ‌ک‌ک بود و از همان ابتدا از سوی ترکیه در لیست گروه‌های تروریستی قرار گرفت. تاسیس این حزب درست در زمانی انجام شد که فعالیت‌های پ‌ک‌ک در ترکیه با محدودیت‌های جدی روبه‌رو بود و برخی رهبران آن ازجمله عبدالله اوجالان دستگیر شدند.

صالح مسلم نماینده کردهای سوریه در مذاکرات با ترکیه بود اما جلسات متعدد میان دو طرف در نهایت بی‌نتیجه به پایان رسید. شکست مذاکرات، نقطه آغاز مخالفت اردوغان با قدرت گرفتن کردها در شمال سوریه بود؛ موضعی که تازه‌ترین نتیجه آن عملیات کنونی نیروهای ارتش ترکیه در سوریه است. برای کردها ماجرای دستگیری صالح مسلم در جمهوری چک، یادآور دستگیری عبدالله اوجالان در نایروبی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید