• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 26 شهریور 1398
کد مطلب : 78922
+
-

آوج در مسیر توسعه

استاندار قزوین: دولت و رئیس‌جمهوری دستور داده‌اند برای حل مشکلات این شهرستان اقدام جدی کنیم

استاندار قزوین گفت: با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی، نگاه ویژه استانی و مشارکت خیران و سرمایه‌گذاران شهرستان آوج را از محرومیت خارج می‌کنیم و در مسیر توسعه قرار می‌دهیم. به گزارش مهر، جلسه ستاد توسعه شهرستان آوج با هدف بررسی مشکلات و توانمندی‌های این شهرستان در استانداری قزوین برگزار شد. 

هدایت‌الله جمالی‌پور در این نشست اظهار کرد: فرصت کمی داریم تا برای حل مشکلات مردم اقدام کنیم بنابراین همه مدیران باید احساس مسئولیت کرده و شرکت در جلسات را جدی بگیرند و مصوبات را حتما برای اجرا پیگیری کنند. 

وی ادامه داد: مدیران باید کمربندها را محکم ببندند و جهادی کار کنند تا در این شرایط حساس بتوانیم با گره‌گشایی از مشکلات مردم، رضایت آنان را جلب کنیم و در این 2 سال باقیمانده به وعده‌هایی که داده‌ایم عمل کنیم. 

استاندار قزوین افزود: ابتدا خود را وقف مردم خواهم کرد و شبانه‌روز پاسخگوی مدیران و مردم خواهم بود سپس از شما انتظار دارم به فکر وقت اداری نباشید و جهادی کار کنید و برای کارها و مردم وقت بگذارید. 

هرکس نمی‌تواند کنار برود، زیرا امروز که در جنگ اقتصادی هستیم و دشمن همه توان خود را بسیج کرده است ما هم باید برای عبور از بحران کشور با همه توان بکوشیم. 


حضور در استان

استاندار بیان کرد: کارها باید نظم داشته باشد و قرار نیست مدیران چند روز را تهران سپری کنند. اگر لازم بود فقط یک روز در هفته را برای پیگیری امور در مرکز اختصاص دهید و بقیه روزها در خدمت استان باشید تا کاری متوقف نشود. 

جمالی‌پور توضیح داد: من دقیقا در چارچوب کار می‌کنم و ضمن رصد امور پیگیر مصوبات هم هستم و اعتقاد دارم همه امور به همدیگر وابسته است و جمع کارهای دستگاه‌های اجرایی موجب اداره کشور می‌شود لذا همه باید احساس مسئولیت کنیم و کار مردم را راه بیندازیم. 

وی گفت: همه مدیران باید در مسیر حل مشکلات گام بردارند و از همه ظرفیت‌ها استفاده کنند. وقتی ما با این شرایط مسئولیت پذیرفته‌ایم و روی صندلی ریاست نشسته‌ایم باید احساس تکلیف کنیم و برای خدمت روز و شب نشناسیم و به دنبال جذب سرمایه‌گذار باشیم. 

این مقام مسئول افزود: تصمیمات اقتصادی ما مدیران نباید برای افراد خاصی ثروت ایجاد کند، بلکه باید در مسیر ایجاد شغل و درآمد و رفاه برای عموم باشد البته سرمایه‌گذار هم باید منفعت خود را ببرد به همین دلیل نباید کاری که در یک سال یا چند ماه باید به سرانجام برسد 7 سال زمان ببرد. 


تکلیف دولت

استاندار قزوین در خصوص ظرفیت‌ها، مشکلات و محرومیت‌های آوج گفت: دولت و رئیس‌جمهوری دستور داده‌اند تا مشکلات این منطقه توسعه‌نیافته را برطرف کنیم. 

وی تصریح کرد: باید مصوبات قبلی در مورد این شهرستان را جمع‌آوری کنید و گزارش دهید چه کارهایی باقی مانده است و موانع چیست و همه دستگاه‌ها موظف به همکاری هستند. هرکس نمی‌تواند در حل مشکلات کمک کند باید به صورت شفاف در جلسات مطرح کند تا تصمیم بگیریم. 

جمالی‌پور ادامه داد: مواردی را که اعلام شده است جدی بگیرید و برای متعهد کردن ثروتمندان محلی به ایفای نقش اجتماعی خود همت کنید، زیرا خیران بسیاری داریم که اگر بتوانیم آنها را وارد کار کنیم می‌توانیم بخشی از نیازهای درمانی و اقتصادی شهرستان را با کمک و مشارکت آنها حل کنیم. 

استاندار قزوین افزود: باید بتوانیم منطقه توسعه‌نیافته آوج را با بسیج امکانات در مسیر رشد و توسعه قرار دهیم. 


شهرستان کمتر برخوردار

فرماندار آوج نیز گفت: مناطق جنوبی استان قزوین که آوج و آبگرم نیز در آن قرار دارد نیازمند توجه جدی و برخورداری از تشویق‌های ویژه برای حضور سرمایه‌گذار و حرکت در مسیر توسعه است. 

نصرت الله علیرضایی خاطرنشان کرد: شهرستان آوج با 2 شهر، 2 بخش، ۱۰۰ روستا، ۵ دهستان و ۸۵ دهیاری تنها شهرستانی است که ۷۵ درصد مردم آن در روستاها و ۲۵ درصد جمعیت در 2 شهر زندگی می‌کنند. 

به گفته وی، این شهرستان 5/17 درصد مساحت استان را شامل می‌شود و با فاصله ۱۲۰ کیلومتری از مرکز استان با استان‌های مرکزی، همدان و زنجان همسایه است. ۹۰ درصد این شهرستان کوهستانی و ۱۰ درصد آن دشت است. 

فرماندار آوج یادآور شد: این شهرستان ۴۳ هزار نفر جمعیت دارد و شغل اصلی مردم کشاورزی، باغبانی و دامداری است و سالانه ۶۰ هزار تن گندم در آن تولید می‌شود، اما سیلو و کارخانه آرد نداریم که مشکل‌ساز است. 

علیرضایی ادامه داد: اطلاق عنوان محروم بودن به شهرستان آوج می‌تواند هم پیامدهای مثبت و هم منفی داشته باشد، لذا نباید این کلمه را همیشه به کار ببریم و موجب یاس مردم شویم.

 اگر گفتن کلمه محروم موجب اختصاص اعتبار بیشتر و توجه جدی‌تر شود، می‌تواند نتیجه‌بخش باشد اما شاید موجب فرار سرمایه‌گذار شود لذا بهتر است از عنوان توسعه‌نیافته یا کمتر برخوردار برای آن استفاده کنیم. 


ظرفیت گردشگری

فرماندار شهرستان آوج گفت: وجود ظرفیت‌های گردشگری مانند غار، برج‌های خرقان، کاروانسرای شاه عباسی، آبشار، دریاچه، کوهستان، صخره، تنوع جانوری و گیاهی از قابلیت‌های این شهرستان است که اگر مورد توجه قرار گیرد، می‌تواند موجب شکوفایی اقتصادی شود. 

وی افزود: وجود ۳۰ معدن که ۱۵ معدن آن فعال است می‌تواند از دیگر توانمندی‌ها برای شکوفایی منطقه باشد که امیدواریم مورد توجه مسئولان استانی قرار گیرد. در بخش صنایع تبدیلی و کشاورزی جای کار زیاد است و هنر ما باید جذب سرمایه‌گذار برای شکوفا کردن این بخش‌ها باشد. 


توسعه جنوب استان 

فرماندار آوج بیان کرد: شهرستان‌هایی که در شمال استان قزوین قرار دارند در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته‌اند، اما بخش جنوبی که آوج در آن قرار دارد از این نگاه ویژه محروم است و کمتر توسعه یافته است. 

علیرضایی توضیح داد: باید در این شهرستان حمایت‌های ویژه و تشویق‌های قابل توجه داشته باشیم تا سرمایه‌گذار رغبت حضور در این منطقه را داشته باشد و از استاندار انتظار مساعدت بیشتری داریم. 

وی گفت: از نظر سازمانی این شهرستان با کمترین نیروی انسانی اداره می‌شود و هنوز همه ادارات در آن مستقر نشده‌اند و مردم در این زمینه با مشکل مواجهند. 

فرماندار آوج افزود: از مجموع ۱۰۰ روستای منطقه، ۳۶ روستا هنوز تحت پوشش خدمات آب بهداشتی قرار ندارد و در 6 روستا کیفیت آب مطلوب نیست. 

در ۳۰ روستا مشکل اینترنت داریم و در ۲۰ روستا شبکه استانی هم پوشش ندارد. این مشکلات باید در دستور پیگیری قرار گیرد. نداشتن استخر و سالن اجتماعات از دیگر مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا رضایت مردم را جلب کنیم. 

علیرضایی تصریح کرد: از مجموع ۶۶۰ کیلومتر راه روستایی در شهرستان آوج حدود ۵۶۰ کیلومتر آن آسفالت شده و ۱۰۰ کیلومتر دیگر نیازمند روکش آسفالت است. در این میان ۴۰ طرح تولیدی، کشاورزی و گردشگری با پیشرفت بالای ۶۰ درصد داریم که باید برای تکمیل آن اقدام شود. 

وی گفت: اولین پل معلق را در غرب کشور افتتاح کرده‌ایم، اما زیرساخت‌های لازم را برای حضور گردشگر ندارد. باید از سوی دولت برای جذب سرمایه‌گذار و اجرای طرح‌های گردشگری حمایت لازم صورت گیرد. 

فرماندار آوج یادآور شد: چند طرح بزرگ گردشگری و مجتمع رفاهی در این شهرستان آغاز شده که تاکنون میلیاردها تومان هزینه داشته است و تکمیل آنها به پرداخت تسهیلات مناسب نیاز دارد که امیدواریم پیگیری لازم صورت گیرد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید