• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 26 شهریور 1398
کد مطلب : 78921
+
-

دپوی خرما در سردخانه‌های جنوب کرمان

عضو هیات مدیره سردخانه‌داران جنوب کرمان: دلالان قیمت خرما را به صورت حبابی بالا برده‌اند که سبب فرار بازرگانان و صادرکنندگان خرما می‌شود

کشاورزی
دپوی خرما در سردخانه‌های جنوب کرمان

سطح زیر کشت خرما در شمال استان کرمان ۳۰ هزار هکتار با تولید حدود ۳۰۰ هزار تن محصول و در شهرستان‌های جنوبی هم افزون بر ۳۰ هزار هکتار با بیش از ۲۰۰ هزار تن محصول است. 

اما با توجه به تغییرات اقلیمی امسال، خرمای این منطقه دچار خسارت شد که این موضوع نوساناتی در قیمت و میزان عرضه خرما ایجاد کرده است.

 در این میان به دلیل بالارفتن قیمت خرما نسبت به سال‌های گذشته برخی افراد و به‌ویژه دلالان این محصول را در سردخانه‌ها به امید بالا رفتن قیمت، دپو و از فروش آن خودداری می‌کنند. 

این در حالی است که کارشناسان معتقدند اگر خرما به موقع فروخته نشود، خرماداران حتما متضرر می‌شوند. از سوی دیگر صادرات خرما به کشور‌های هندوستان، افغانستان و عراق هم باید در زمان مناسبی انجام شود تا محصول در این کشورها خریده شود؛  زیرا اگر خرما دیر به این کشورها برسد خریدار ندارد و در نتیجه با انبوهی از خرمای بدون خریدار در کشور مواجه خواهیم شد. 

به گزارش ایرنا، عضو هیات مدیره سردخانه‌داران جنوب کرمان گفت: خرماداران از دپوی محصول خرمای خود در سردخانه‌ها جلوگیری کنند؛ چراکه این کار نه‌تنها موجب افزایش قیمت نمی‌شود، بلکه سبب ضرر و زیان مالی خرماداران نیز  می‌شود. 

«بیژن سیستانی» افزود: دلالان قیمت خرما را به صورت حبابی بالا برده‌اند و این افزایش قیمت سبب کم‌استقبالی بازرگانان شده است. 

وی با بیان این‌که بازار‌های هدف خرما، کشور‌های هندوستان، افغانستان و عراق است، گفت: برای صادرات خرما به کشور هندوستان یک ماه، افغانستان ۲۰ روز و عراق ۱۰روز زمان نیاز است و چون بیشتر مورد استفاده خرما در ماه مبارک رمضان است خرمای خود را به بازرگانان و صادرکنندگان خرما در زمان مورد نیاز آن‌ها برسانند. در نتیجه با انبوهی از خرمای بدون خریدار در کشور مواجه خواهیم شد. 

وی گفت: با توجه به نیاز محدود داخل کشور و حجم زیاد خرمای دپوشده در سردخانه‌ها خرماداران متحمل ضرر و زیان مالی می‌شوند. از این رو خرماداران اقدام به فروش خرمای خود کنند. 


قیمت هر کیلو خرما

عضو هیات مدیره سردخانه‌داران جنوب کرمان گفت: هم‌اکنون قیمت هر کیلوگرم خرمای مضافتی بین ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان و رقم کلوته بین ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان است که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. 

وی گفت: اعلام قیمت کارشناسی‌نشده، سبب حباب قیمتی و فرار بازرگانان و صادرکنندگان خرما می‌شود. 

سیستانی افزود: در حال حاضر بیشتر خرماداران فروشنده نیستند و این مساله به دلیل حباب افزایش قیمت نسبت به سال گذشته بوده که سبب دپوی خرما در سردخانه‌ها شده است. همه دلالان و افراد عادی تمام سرمایه خود را در زمینه خرید و دپوی خرما به کار گرفته‌اند که بر اساس تجربه می‌گویم این فعالیت‌ها سبب ضرر و زیان می‌شود. 


مشکلات بستن مرز

عضو هیات مدیره سردخانه‌داران جنوب کرمان خواستار برنامه‌‌ریزی صحیح مسئولان کشوری برای باز نگه داشتن دائم صادرات محصول خرما شد و گفت: مسئولان با بستن یک‌شبه مرز تمامی معاملات تجار و صادرکنندگان خرما را بر هم می‌زنند و موجب بدعهدی و ضرر و زیان تجار می‌شوند که این موضوع بر اعتبار یک صادرکننده خدشه می‌زند. 

وی گفت: مسئولان با وضع تعرفه بر صادرات خرما می‌توانند از افزایش قیمت داخلی خرما و بدعهدی بازرگانان جلوگیری کنند تا مرز هم به طور مداوم برای صادرات فعال باشد. 

عضو هیات مدیره سردخانه‌داران جنوب کرمان پیشنهاد مشخص کردن محل‌هایی برای خرید توسط انجمن خرماداران را داد و گفت: با این کار حباب قیمتی ایجاد نمی‌شود و خرما‌های سرقتی به راحتی خریده نمی‌شوند. 

وی از نصب کارت‌خوان در سردخانه‌ها گله کرد و گفت: اگر قرار باشد ۹ درصد ارزش افزوده گرفته شود منجر به ورشکستگی سردخانه‌داران می‌شود، چون بازرگانان هزینه خرمای خریده شده خود را از یک تریلی که متعلق به چندین نفر است از طریق کارت‌خوان سردخانه‌دار پرداخت می‌کنند و سردخانه‌دار فقط هزینه نگهداری در سردخانه را برای خود برمی‌دارد و مابقی متعلق به صاحبان خرماست؛ بنابراین مسئولان در این زمینه تدابیر لازم را اتخاذ کنند.


به صرفه نبودن ایجاد سردخانه جدید

عضو هیات مدیره سردخانه‌داران جنوب کرمان با بیان این‌ که ۸۵ سردخانه در 7 شهرستان جنوبی استان کرمان فعال است، گفت: هزینه نگهداری هر مادرکارتن ۲۲۰۰ تومان است. 

«بیژن سیستانی» افزود: از رئیس سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت و معدن جنوب کرمان درخواست کردیم از صدور بی‌رویه مجوز ایجاد سردخانه‌ها پرهیز کنند. 

سیستانی با بیان این‌که هزینه احداث هر سردخانه یک‌هزار تنی 5/1 میلیارد تومان است، گفت: این هزینه‌های بالا سبب شده چندین سردخانه به نفع بانک مصادره شوند؛ لذا سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت و معدن جنوب کرمان قبل از صدور مجوز، از انجمن سردخانه‌داران جنوب کرمان استعلام کنند تا سرمایه‌گذار توجیه شود و دچار ضرر و زیان نشود. 

وی گفت: ایجاد سردخانه جدید در جنوب کرمان دیگر توجیه اقتصادی ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید