• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 26 شهریور 1398
کد مطلب : 78899
+
-

رنگ فرسودگی بر سرویس بهداشتی مدارس

مدیرکل آموزش و پرورش: 7 مدرسه در استان سرویس بهداشتی ندارند که بیشتر آنها کانکسی هستند

مدرسه
رنگ فرسودگی بر سرویس بهداشتی مدارس

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به این‌که 7 مدرسه در استان سرویس بهداشتی ندارند، گفت: این تعداد مدارس عمدتا کانکسی‌ هستند و تعداد دانش‌آموزان آنها اندک است. 

به گزارش ایرنا، ابراهیم رفیعی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان بیان کرد: در چند سال گذشته به دلیل بروز اختلاف بین این اداره و اداره نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس برای تهیه و گردآوری مستندی از سوی روسای آموزش و پرورش مناطق اقدام شد.

 بر این اساس ۱۸۱ مدرسه در استان به مقاوم‌سازی، تجهیز و تعمیر سرویس‌های بهداشتی نیاز دارند. از این تعداد ۱۳ مدرسه کانکسی هستند که به توجه جدی و رسیدگی بیشتر نیاز دارند. 


افزایش تعداد دانش‌آموزان

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اقدامات انجام‌شده در سال تحصیلی جدید گفت: با وجود مدارس روستایی پراکنده، بالای ۹۸ درصد روستاهای زنجان پوشش تحصیلی دارند و ۱۳ آموزشگاه با حدود ۷۰ کلاس درس در سال‌ جاری تحویل داده می‌شود. علاوه بر آن زیباسازی محوطه و داخل کلاس مدارس روستایی انجام شده است. 

رفیعی ادامه داد: بیش از ۹۶ درصد دانش‌آموزان ثبت‌نام کرده‌اند و مدرسه و کلاس آنان مشخص شده است و حقوق ۳۴ هزار و ۸۴۳ ساعت حق‌التدریس معلمان از جمله مواردی است که باید پرداخت شود. 

وی خاطرنشان کرد: امسال در مقایسه با سال گذشته شمار دانش‌آموزان ورودی در مجموع 6/3 درصد رشد دارد و در کل حدود ۲۰۰ هزار دانش‌آموز زنجانی امسال سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کنند. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان افزود: برای تجهیز لوازم ورزشی مدارس نزدیک به ۴۰۰ میلیون تومان هزینه شده است که در مدارس توزیع خواهد شد. طرح محرم‌سازی در مدارس دخترانه به منظور پوشش درها و پنجره‌ها برای راحتی دانش‌آموزان انجام گرفته است. 

رفیعی یادآور شد: همچنین نزدیک به 8 میلیارد ریال اعتبار در قالب کاهش آسیب‌های اجتماعی تجهیزات برای مدارس خریداری شده است. 


تامین اعتبار

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی استان زنجان هم در این جلسه با اشاره به این‌که در سال ۹۶ بحث سرویس بهداشتی مدارس مطرح شد، گفت: در این سال منابعی برای این منظور اعلام و مقرر شد اداره کل آموزش و پرورش استان برای اعلام احصای آمار سرویس‌های بهداشتی مشکل‌دار مدارس اهتمام جدی داشته باشد. 

شهرام طهماسبی تصریح کرد: طی این سال یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تکمیل و تجهیز سرویس بهداشتی مدارس استان تخصیص یافت. در سال ۹۷ نیز اداره آموزش و پرورش استان اعلام کرد که نتوانسته است به هدف از پیش تعیین‌ شده خود برسد و بر این مبنا به منابع بیشتری نیاز دارد. 

وی توضیح داد: سپس به تامین مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ تومان مبادرت شد و در واقع تاکنون 3 میلیارد تومان برای این موضوع اعتبار تامین شده است. برای سال جاری نیز با نیازسنجی انجام‌گرفته مبلغ 5/2 میلیارد تومان تامین اعتبار خواهد شد. 

مطالب عنوان‌شده نشان می‌دهد آن‌گونه که باید و شاید برآورد دقیقی نشده است و به نظر می‌رسد اداره کل آموزش و پرورش و مجموعه‌های آموزشی باید در این خصوص همکاری‌های لازم را داشته باشند و استانداردهای لازم را مد نظر قرار دهند. باید یک بار برای همیشه کمبود سرویس‌های بهداشتی مدارس زنجان بررسی و تکمیل شود. 


اصلاح ۲۳ چشمه سرویس بهداشتی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان نیز با اشاره به این‌که موضوع مدارسی که سرویس‌ بهداشتی ندارند از سال ۹۵ شروع شده و در سال ۹۶ به اوج خود رسیده است، گفت: در این مدت معاون فنی این اداره کل از تمامی سرویس‌های بهداشتی بازدید کرده است.

 حدود ۱۷ آموزشگاه بدون سرویس بهداشتی بودند که در سال ۹۶ برای اصلاح آنها اقدام و به اداره کل آموزش و پرورش استان تحویل داده شد. 

جهانگیر صفری افزود: با هماهنگی آموزش و پرورش استان آمار مدارسی که سرویس بهداشتی یا آب آشامیدنی ندارند و همچنین مدارس کانکسی به این اداره کل ارسال شد. در حال حاضر 8 آموزشگاه به ۱۰ چشمه سرویس بهداشتی به مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان نیاز دارند. 

وی اعلام کرد: هم‌اکنون برای تعمیر اساسی سرویس‌های بهداشتی ۱۷۲ آموزشگاه در استان با ۴۸۶ چشمه به مبلغ 3 میلیارد و ۳۶۰ تومان نیاز داریم که طی سال جاری برنامه‌‌ریزی لازم برای این کار انجام شده است. اعتبار تخصیص‌یافته برای تجهیزات و تعمیرات سرویس‌های بهداشتی در سال جاری 4 میلیارد تومان است. 


هر 40 دانش‌آموز؛ یک چشمه بهداشتی

یک کارشناس اجتماعی گفت: بهداشت محیط مدارس، نمازخانه‌ها، بوفه‌ها و سرویس‌های بهداشتی بیش از سایر موارد بر جسم و سلامت دانش‌آموزان تاثیرگذار است. با وجود این اغلب سرویس‌های بهداشتی مدارس وضعیت اسفباری دارند و این امر سبب بروز انواع بیماری‌های قارچی به‌خصوص در میان دختران شده‌ است. 

به گزارش همشهری، علی‌اصغر محمدی بیان کرد: اغلب سرویس‌های بهداشتی مدارس آب گرم ندارند و نظافت آنها به موقع انجام نمی‌شود. صابون یا مایع صابون وجود ندارد. از طرفی آبخوری‌ها در کنار سرویس‌های بهداشتی قرار گرفته‌اند.

 این مدارس عموماً از لحاظ سرویس‌های بهداشتی دچار مشکل هستند. وجود حشرات و حیوانات موذی علاوه بر ایجاد رعب و وحشت در میان دانش‌آموزان، مشکلات عدیده‌ای از لحاظ بهداشتی به وجود آورده است. 

وی ادامه داد: بسیاری از سرویس‌های بهداشتی مدارس خراب و غیرقابل استفاده‌اند. از سوی دیگر با توجه به تراکم دانش‌آموزان و کمبود چشمه‌های بهداشتی استفاده از این سرویس‌ها برای دانش‌آموزان مشکل‌تر از گذشته شده ‌است.

 براساس استانداردها در ازای هر 40 دانش‌آموز حداقل باید یک چشمه بهداشتی وجود داشته باشد در حالی که برخی از چشمه‌های بهداشتی اغلب مدارس به ‌دلیل خرابی قابل استفاده نیستند. 

این کارشناس اجتماعی افزود: برخی از کارشناسان بهداشتی تأکید دارند که تفکیک نشدن آبخوری‌ها از سرویس‌های بهداشتی باعث آلودگی و شیوع بیماری‌های انگلی و روده‌ای می‌شود. بهداشت محیط مدارس شامل نمازخانه‌ها، بوفه‌ها و سرویس‌های دستشویی بیش از سایر موارد بر جسم و سلامت دانش‌آموزان تأثیرگذار است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید