• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 7 اسفند 1396
کد مطلب : 7888
+
-

جاسک پایگاه صادرات نفت می‌شود

جهانگیری: در طرح توسعه مکران ایجاد شهرهای جدید و سکونت بیش از یک‌میلیون نفر پیش‌بینی شده است

جاسک پایگاه صادرات نفت می‌شود

احمد میرخدائی/ خبرنگار

توسعه دریامحور؛ کلیدواژه‌ای که در ادبیات توسعه ایران، با سواحل مکران گره خورده و قرار است به‌عنوان طرحی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با جهت‌گیری‌های متناسب با تمدن و تاریخ ایران، فرصت‌های جدیدی برای توسعه کشور خلق کند. معاون اول رئیس‌جمهور، معتقد است با اجرای طرح توسعه سواحل مکران، باید محرومیت در این منطقه از بین برود و البته توسعه‌ای پایدار، موزون، متوازن و همزمان محقق شود تا بتواند همه جنبه‌های زندگی را در بر بگیرد. به گزارش همشهری، اسحاق جهانگیری دیروز در دومین همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار در سواحل مکران، طرح توسعه سواحل مکران را طرحی سنجیده در آمایش سرزمین دانست که می‌تواند به‌عنوان نماد آمایش سرزمین مطرح باشد و با اجرای آن، بخشی از تراکم جمعیت که در مرکز کشور ساکن هستند، در این منطقه تمرکز یابند.

 

 

گره اشتغال در مکران باز می‌شود

آمایش سرزمین، یکی از موضوعاتی است که در برنامه‌های توسعه‌ای قبل و بعد از انقلاب مطرح بوده اما اکنون، با توجه به مسائلی مانند بیکاری، کم‌آبی و مسائل زیست‌محیطی که کلانشهرهای کشور به‌طورجدی با آن مواجه هستند، به دغدغه‌هایی اساسی برای توسعه ایران تبدیل شده و توسعه بدون توجه به این مقوله‌ها را غیرممکن کرده است. ازاین‌رو جهانگیری می‌گوید: توسعه ایران باید با درنظر گرفتن این چالش دنبال شود و فرصت‌های کشور، با نظر به این چالش‌ها موردتوجه قرار گیرد. معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به جوان بودن جمعیت کشور و نرخ بالای بیکاری، تصریح می‌کند: برای حل مسئله بیکاری، سالانه باید یک‌میلیون فرصت شغلی ایجاد شود؛ درحالی‌که تعداد کشورهایی که قادر هستند سالانه نیمی از این میزان فرصت شغلی را ایجاد کنند، کمتر از انگشتان دست است. بر این اساس، جهانگیری ایجاد مستمر سالانه یک میلیون شغل را نیازمند نگاه و جهت‌گیری جدید در کشور می‌داند که تجلی آن را می‌توان در طرح توسعه سواحل مکران دید.

 

 

ظرفیت‌های مکران به رشد اقتصادی کمک می‌کند

جهانگیری با اعتقاد به اینکه برنامه‌های توسعه‌ای، باید پاسخگوی نیازهای بلندمدت و کوتاه‌مدت کشور باشند، طرح توسعه سواحل مکران را طرحی می‌داند که می‌تواند به بسیاری از نیازها و چالش‌های کشور پاسخ دهد، چراکه این منطقه ظرفیت‌های متعددی را درون خود نهفته دارد و برای حل مشکلاتی نظیر مسائل زیست‌محیطی، محدودیت منابع آب، نرخ بالای بیکاری، می‌تواند راهگشا باشد؛ از همین رو در برنامه ششم توسعه این منطقه، به‌عنوان برنامه‌ای توسعه‌ای و پراهمیت مورد توجه قرار گرفته است.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه سواحل مکران قادر است به رشد اقتصادی ایران کمک کند و حل مسئله بیکاری را سرعت بخشد، می‌گوید: توسعه سواحل مکران قادر است ظرفیت‌های مهمی که در مناطق محروم استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان وجود دارد را به فعلیت درآورد و عدالت منطقه‌ای به‌دنبال داشته باشد چراکه برخی مناطق کشور نسبت به سایر مناطق در زمینه توسعه عقب‌تر هستند.

جهانگیری با تأکید بر اینکه توسعه سواحل مکران قادر است طبقات و گروه‌های کم‌درآمد ساکن در سواحل دریای عمان را توانمند سازد، موفقیت این طرح توسعه‌ای را منوط به توجه به زندگی مردم منطقه می‌داند و معتقد است اجرای درست آن، به امنیت ملی و رشد اقتصادی ایران اضافه خواهد کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه می‌دهد: با جهت‌گیری‌هایی که دولت در طرح توسعه سواحل مکران اتخاذ کرده به‌طور جدی و با صدای بلند اعلام کرده‌ایم که تمام ایران متعلق به همه ایرانیان است و همه قومیت‌ها و مذاهب مختلف موردتوجه هستند؛ ازاین‌رو سواحل مکران فرصتی برای همه اقوام و مذاهب است تا در توسعه ایران مشارکت داشته باشند.

 

جهانگیری می‌افزاید: در طرح توسعه سواحل مکران، شهرهای جدیدی پیش‌بینی شده که برآورد می‌شود بیش از یک میلیون نفر در این منطقه ساکن شوند. ضمن اینکه بخش وسیعی از فعالیت‌های اقتصادی را که به‌دلیل برخی محدودیت‌ها نمی‌توان در مناطق میانی کشور انجام داد، می‌شود به سواحل مکران منتقل کرد و طرح‌های صنعتی مختلف بخش نفت و گاز را نیز در این سواحل مستقر کرد. طبق اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور، در جریان توسعه مکران، نقاطی به‌عنوان کانون توسعه انتخاب شده‌اند و چابهار و جاسک 2نقطه با اهمیت آن هستند. به‌گفته او، تاکنون با توسعه و تکمیل زیربناهای بندر چابهار و افزایش ظرفیت ترانزیتی آن به 8.5میلیون تن، مأموریت ترانزیت، بانکرینگ و کمک به تجارت خارجی کشور به آن سپرده شده و بندر جاسک نیز به پایانه صادرات نفتی کشور تبدیل می‌شود. معاون اول رئیس‌جمهور می‌گوید: مهم‌ترین اقدام راهبردی که در منطقه جاسک در دستور کار دولت قرار دارد این است که پایانه صادراتی بخشی از منابع نفتی کشور را از خلیج‌فارس به دریای عمان و جاسک منتقل کرده و جاسک را به راه‌آهن سراسری کشور متصل کند که در این صورت این منطقه به یکی از کانون‌های مهم بندری کشور تبدیل خواهد شد. طبق اظهارات جهانگیری، پس از توافق سه‌جانبه ایران، افغانستان و هند برای توسعه بندر چابهار به‌عنوان دروازه ملل، اکنون می‌توان همکاری و توافقاتی با کشورهای دیگر به‌ویژه کشورهایی آسیای میانه که به آب‌های آزاد دسترسی ندارند، انجام داد تا آنها نیز در این طرح‌ها مشارکت کنند و اقتصاد کل کشورهای حاضر در این طرح به یکدیگر متصل شود. در این مسیر علاوه بر توسعه بنادر، باید سواحل مکران از طریق راه‌آهن به زاهدان و سپس به مشهد متصل شود و از دیگر سو خطوط ریلی کشور نیز با خطوط ریلی کشورهای همسایه مرتبط شود که البته این ارتباط با کشورهای آسیای میانه برقرار شده است.

 

 

حمایت دولت از سرمایه‌گذاران مکران

همچنین آنگونه که جهانگیری می‌گوید، دولت از استقرار صنایع مختلف در سواحل مکران به‌طورجدی حمایت می‌کند و حضور سرمایه‌گذار در این مناطق را با آغوش باز می‌پذیرد. از سوی دیگر، دولت خود نیز بیکار ننشسته و به‌دنبال خط انتقال گاز به هند و پاکستان، خط انتقال گاز به این منطقه را نیز برای استقرار صنایع پتروشیمی و صنایع وابسته به آن در منطقه مکران، در دستور کار قرارداده است تا در این مناطق بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های صنعتی، پتروشیمی، کشاورزی و شیلات مهیا شود. معاون اول رئیس‌جمهور، با یادآوری اینکه دولت طرح‌های مختلفی را برای اجرا در طول سواحل مکران تدوین کرد، می‌گوید: براساس طرح جامع توسعه سواحل مکران این بار قبل از انجام فعالیت اقتصادی، مطالعات مختلف صورت گرفته و پیوست‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و فرهنگی متناسب با شرایط منطقه تهیه شده تا توسعه سواحل مکران به‌معنای واقعی توسعه پایدار باشد. جهانگیری یادآور می‌شود: یکی از برنامه‌های مهمی که در دستور کار دولت قرار دارد، ایجاد سازمانی برای توسعه سواحل مکران است که در همین راستا در قانون برنامه ششم توسعه، ایجاد یک سازمان برای این منظور پیش‌بینی شده که امید است هرچه سریع‌تر اساسنامه آن نهایی و زمینه فعالیت برای شرکت‌های سرمایه‌گذار مهیا شود. او در پایان با اشاره به اینکه تاکنون براساس مذاکرات و توافقات انجام شده بیش از 30میلیارد دلار قرارداد فاینانس با کشورهای مختلف منعقد شده است، تأکید می‌کند: این منابع در اختیار کسانی خواهد بود که می‌خواهند در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید