• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 25 شهریور 1398
کد مطلب : 78873
+
-

آب‌نبات فروش میلیاردر

ماجرای آلینا مورس، دختر سیزده‌ساله‌ای که با ایده استارتاپی فروش آب‌نبات بی‌ضرر میلیاردر شده است. این گزارش به این سؤال پاسخ می‌دهد که او چطور توانسته بدون سرمایه خودش را در بازار پررقیب مواد خوراکی بالا بکشد

آب‌نبات فروش میلیاردر


از ایده تا استارتاپ یک انباری نیمه متروکه در 50 کیلومتری شهر دیترویت آمریکا، جایی که پرنده هم پر نمی‌زند، محل خلق یک ایده میلیون دلاری است؛ ایده‌ای که فارغ از ارزش تجاری حیرت‌انگیزش به‌خاطر مؤسس آن، بسیار معروف شده است. این گزارش کوتاه، داستان آلینا مورس، دختر سیزده‌ساله است که با فروش آب‌نبات توانسته چندین میلیون دلار سرمایه اولیه جذب کند. همه اینها در حالی رخ می‌دهد که در آمریکا، کشوری که این ایده در آن رشد کرده، افراد بعد از رسیدن به هجده‌سالگی اجازه دارند در فعالیت‌های داوطلبانه شرکت کنند و معمولا کمتر کسی است که جسارت رشد دادن به چنین ایده‌ای را در کل دنیا داشته باشد.

راز رقابت با میلیون‌دلاری‌ها
به گزارش همشهری، کمپانی‌های میلیارد‌دلاری زیادی هستند که در صنعت خوراکی فعالند. از آن میان، کسانی که به‌طور مشخص روی محصولات دلخواه کودکان کار می‌کنند بسیار زیادند و البته آب‌نبات‌فروش‌ها هم جایگاه خودشان را دارند. تمام این کمپانی‌ها، بخش‌های تحقیق و توسعه بزرگ با میلیون‌ها دلار بودجه اختصاصی دارند تا بتوانند سلامت و تنوع محصولات‌شان را حفظ کنند. حالا یک شرکت تازه‌کار همه اینها را به چالش کشیده است. راز کار او این بود: «همه‌چیز از روزی شروع شد که برای خرید به فروشگاه رفته بودیم، من چند آب‌نبات برداشتم و بابا گفت، اینها برای دندان‌هایت ضرر دارد.

آن‌موقع 7سالم بود و می‌توانید حدس بزنید که دلم می‌خواست این چیز خوشمزه را از دست ندهم. اما دندان‌هایم هم مهم بودند. پس با بابا به آشپزخانه رفتیم و 2 سال بعد با یک آب‌نبات جدید بیرون آمدیم که به دندان‌ها آسیب نمی‌زد.» او زمانی که 7 سال داشت این ایده را مطرح کرد و در 9 سالگی آن را به ثمر رساند. در طول این مدت 100 محصول مختلف تولید کرد که همه شکست خوردند اما مدل صد‌ویکم قابل‌عرضه بود. منبع آنها برای تحقیقات نیز ژورنال‌های معتبر علمی در حوزه دندانپزشکی بود. درنهایت به یک فرمول نسبتا پیچیده از مواد مختلفی رسیدند که محرمانه است اما توانسته طعم جدیدی در بازار آمریکا ارائه کند.

تبلیغات با صفر دلار سرمایه
آلینا و پدرش تام، پول چندانی نداشتند که بخواهند در بازار پرزرق و برق آمریکا با بقیه غول‌های صنایع غذایی رقابت کنند. به جای آن، یک راه دیگر برای معروف‌شدن در پیش گرفتند.

آلینا می‌گوید: «کم‌سن و سال بودن من به‌عنوان یک کارفرمای کوچک باعث شد توجه خبرنگارهای زیادی را جلب کنم. در شبکه‌های مختلف و معروف سراسر کشور حاضر می‌شدم، با خبرنگاران‌شان مصاحبه می‌کردم و ایده‌ام را ارائه می‌کردم. همین باعث شد که به مرور به جشنواره‌های خوراکی دعوت شوم و محصولاتم مورد توجه داوران و کارشناسان قرار بگیرد.
 آنها که خوب بودن آب‌نبات‌هایم را تأیید کردند، سرمایه‌گذارها سراغم آمدند.

محصول آلینا با نام تجاری زولی‌پاپس حالا در بیشتر از 7500 فروشگاه زنجیره‌ای در آمریکا توزیع می‌شود، 6تیم  از متخصصان تمام‌وقت روی تولید، عرضه و بهبود کیفیت آن کار می‌کنند و در سال گذشته میلادی حدود 6میلیون دلار درآمد داشته است.


زولی‌پاپس
محصول آلینا با نام تجاری زولی‌پاپس حالا در بیشتر از 7500 فروشگاه زنجیره‌ای در آمریکا توزیع می‌شود، 6 تیم  از متخصصان تمام‌وقت روی تولید، عرضه و بهبود کیفیت آن کار می‌کنند و در سال گذشته میلادی حدود 6 میلیون دلار درآمد داشته است
 

این خبر را به اشتراک بگذارید