• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 7 اسفند 1396
کد مطلب : 7885
+
-

ترقه بازی بدون ارتکاب جرم

محسن زالی بوئینی| قاضی دادگاه کیفری یک استان تهران:

برگزاری جشن در چهارشنبه آخر سال، رسمی است که از گذشته دور باقی مانده است. آنچه مسلم است، برگزاری مراسم شادی و جشن هیچ مغایرتی با آموزه‌های دینی ندارد و در نتیجه از منظر دلیل شرعی و اخلاقی نیز برای آن منعی نیست.

همچنین از نظر حقوق کیفری نیز قانونگذار برای این موضوع جرم‌انگاری نکرده است؛ اما نکته مهم شیوه برگزاری این مراسم است که نباید مغایرتی با موازین قانونی داشته باشد.

قانونگذار انجام حرکات نامتعارف و ایجاد هیاهو وجنجال را به‌نحوی که موجب اخلال در نظم و آسایش عمومی شود یا حمل و نگهداری مواد محترقه غیرمجاز را جرم دانسته و با مرتکبان این رفتارها برخورد می‌کند.

چنانچه در ماده12قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات آمده:« هر کس به‌طور غیرمجاز مواد محترقه را خریداری، نگهداری یا حمل نماید یا نسبت به توزیع یا فروش آنها اقدام کند و یا هرگونه معامله دیگری با آنها انجام دهد، به حبس از 91روز تا 6ماه مجازات تعزیری محکوم خواهد شد.» همچنین در تبصره این ماده آمده:«خـرید و حمل مواد محترقه غیرمجـاز که برای جشن‌ها و مراسم استفاده می‌شود، مستوجب جزای نقدی از 500هزار ریال تا 10میلیون ریال است.» اما استفاده از موادمحترقه خطرناک ممکن است خود زمینه‌ساز جرایم دیگری هم باشد.

در پرونده‌ای که چندی قبل در دادگاه کیفری یک به آن رسیدگی شد، فردی به‌دلیل پرتاب ترقه دست‌ساز و برخورد آن با یکی از مأموران پلیس و شهادت وی، به اتهام قتل عمدی تحت تعقیب قرار گرفت و محاکمه شد. از این‌رو توصیه می‌شود خانواده‌ها بیشتر مراقب فرزندانشان باشند تا مبادا مرتکب جرم شوند.  به‌نظر می‌رسد نهادهایی مثل شهرداری می‌توانند مکان‌های مناسب و مواد محترقه مجاز را در اختیار شهروندان قرار دهند تا هم زمینه شادی و نشاط و تخلیه هیجانات فراهم شود و هم رفتار مجرمانه‌ای اتفاق نیفتد.

این خبر را به اشتراک بگذارید