• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 25 شهریور 1398
کد مطلب : 78835
+
-

قیمت نان در تهران ثابت می‌ماند

چندوچون
قیمت نان در تهران ثابت می‌ماند


طولانــی‌شدن روند تصمیم‌گیری در مورد بازار نان زمینه رشد تخلف نانوایی‌ها در زمینه عرضه چندنرخی، گرانفروشی و کاهش وزن و کیفیت انواع نان را فراهم کرده است. با حسین مدرس خیابانی -قائم‌مقام بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت- گفت‌وگو کرده‌ایم.

علت تداوم نابسامانی قیمت نان چیست؟
متأسفانه اکنون شاهد سردرگمی و به‌هم ریختگی در قیمت انواع نان در نانوایی‌ها هستیم که به هیچ‌وجه مورد تأیید وزارت صنعت و سایر دستگاه‌های نظارتی مرتبط با این بخش نیست. برای ساماندهی بازار و قیمت نان، کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان جلسات متعددی را با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و مشارکت اتحادیه نانوایان برگزار کرده است. در این جلسات بررسی‌های لازم برای اصلاح نرخ نان بر مبنای شاخص هزینه‌ها و مولفه‌های تأثیرگذار در قیمت نان صورت گرفته است.

نتایج بررسی اصلاح نرخ نان چه بوده است؟
با انجام این بررسی‌ها، دولت برای اینکه فشاری به مصرف‌کنندگان با افزایش نرخ نان وارد نشود، به ناچار قیمت گندم و آرد را با پرداخت یارانه بیشتر ثابت نگه داشته است و در واقع اصلاح و بازنگری نرخ نان بر مبنای تغییرات سایر مولفه‌های تأثیر‌گذار در هزینه تمام‌شده تولید نان صورت گرفته است. باید بپذیریم با وجود تثبیت قیمت گندم و آرد، نرخ سایر شاخص‌های مؤثر در هزینه تمام‌شده تولید نان مانند دستمزد، اجاره‌بها و سایر هزینه‌های سربار مؤثر در تولید و عرضه نان افزایش داشته و براین اساس باید رشد هزینه تمام‌شده تولید، با اصلاح نرخ نان جبران شود.

میزان افزایش نرخ نان چقدر خواهد بود؟
گرچه قیمت مصوب نان از سال 93تا‌کنون تغییری نداشته است، اما نانوایی‌ها با توجه به شرایط خود، نرخ‌ها را اصلاح کرده‌اند. این تغییرات قیمتی در تهران بیشتر از سایر نقاط کشور بوده است اما در مراکز استان‌ها به‌دلیل نظارت استانداران، تغییر قیمتی انواع نان ضابطه‌مندتر بوده و به همین دلیل به‌نظر نمی‌رسد با اصلاح نرخ نان، قیمت این محصول در تهران نسبت به نرخ‌های کنونی تغییر چندانی داشته باشد؛ چرا که میزان افزایش نرخ انواع نان سنتی در تهران نسبت به سایر نقاط کشور در چند سال گذشته بیشتر بوده است.

 قیمت اصلاح شده نان چه زمانی ابلاغ می‌شود؟
قیمت‌های جدید نان تقریبا به جمع‌بندی نهایی رسیده و کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان نتایج این جمع‌بندی را در اختیار وزارت کشور قرار داده است که این وزارتخانه نرخ اصلاح شده نان را از طریق استانداران سراسر کشور در اختیار واحدهای نانوایی قرار خواهد داد. این قیمت‌ها به‌زودی ابلاغ خواهد شد و با انجام کار نرخ نان تثبیت شده و شاهد عرضه چندنرخی این محصول و کاهش وزن و کیفیت نخواهیم بود و با این اتفاق دستگاه‌های نظارتی نیز می‌توانند به شکل بهتری با تخلفات حوزه آرد و نان برخورد کنند. با اینکه دولت به نانوایی‌های آزاد (بخشی از تولید و عرضه نان با یارانه دولتی صورت می‌گیرد) و دولتی، یارانه می‌دهد، با اصلاح نرخ نان امکان کنترل و نظارت بیشتر بر قیمت و عرضه نان در هر دو بخش فراهم خواهد شد.

علت ناکارآمدی برخوردهای نظارتی نان چیست؟
تا زمان ابلاغ اصلاحیه جدید نرخ نان مردم می‌توانند همانند گذشته شکایت خود در زمینه قیمت وکیفیت انواع نان را از طریق سامانه 124سازمان حمایت مطرح کنند، اما به‌نظر می‌رسد با ابلاغ بخشنامه اصلاح نرخ نان توسط وزارت کشور در آینده نزدیک، ساماندهی قیمت و کیفیت نان را شاهد خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید