• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 25 شهریور 1398
کد مطلب : 78811
+
-

در ستایش ابوذر زمان و زبان مالک‌اشتر

مراسم چهلمین سالگرد درگذشت آیت‌الله سیدمحمود طالقانی دیروز در بهشت‌زهراس برگزار شد

مناسبت
در ستایش ابوذر زمان و زبان مالک‌اشتر


چهلمین سالگرد درگذشت آیت‌الله سیدمحمود طالقانی دیروز در بهشت‌زهرا (س) و در محل مزار ایشان و با حضور تعدادی از اعضای خانواده ایشان برگزار شد. در مراسم سالگرد مرحوم طالقانی که تعدادی از اعضای شورای شهر تهران و مدیران شهری پایتخت حضور داشتند، مطالبی درخصوص طرح مسئله لزوم تأسیس نهاد شورا در کشور از سوی ایشان و مجاهدت‌ها و مبارزاتش از زمان ملی شدن صنعت نفت تا پیروزی انقلاب بیان شد. به‌گزارش همشهری، رئیس شورای شهر تهران، یکی از سخنرانان چهلمین سال بزرگداشت آیت‌الله طالقانی، به بیان خاطراتی از زمانی که آیت‌الله طالقانی پیش از پیروزی انقلاب در زندان بود پرداخت و گفت: «آیت‌الله طالقانی را به‌حق می‌توان دایره‌المعارف مبارزات علیه رژیم طاغوت دانست؛ چراکه ایشان برای 3دهه به‌صورت مستمر، زندگی خویش را وقف مبارزه با استبداد و استعمار کرد و از ملی شدن صنعت‌نفت تا نهضت امام‌خمینی، همواره در صف اول مبارزان و رنج‌کشیدگان قرار داشت.» هاشمی با اشاره به اینکه آیت‌الله طالقانی از سوی امام‌خمینی، ابوذر زمان نام گرفت، افزود: «زندگی ایشان با ساده‌زیستی، اخلاق و مدارا توأم بود، ایشان بر حفظ جایگاه روحانیت در مردم و جلوگیری از ایجاد فاصله با اقشار گوناگون جامعه تأکید داشت.»  رئیس شورای شهر تهران در ادامه با یادآوری 3 همرزم دوران مبارزه، آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله منتظری و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: «‌آیت‌الله طالقانی در 2مقطع یعنی در دهه40 و از سال42 تا 46 و در دهه50 از سال 1354 تا 1357، توسط ساواک دستگیر و شکنجه و به زندان طویل‌المدت محکوم شد که در هردوی این مقاطع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز حضور در زندان را تجربه کرد. به‌خصوص در مقطع دوم که تقریبا دستگیری و آزادی این 2شخصیت همزمان بود و در زندان زیست مشترک و همراهی توأم با فیوضات معنوی را تجربه کردند و من که برای ملاقات پدر به زندان اوین می‌رفتم از نزدیک سیما و سیره مثال‌زدنی آیت‌الله طالقانی که برای دیدار خانواده‌اش به سالن ملاقات زندان اوین آورده می‌شد را مشاهده کردم.»

به‌گفته محسن هاشمی پژوهش اثر قرآنی ماندگار آیت‌الله طالقانی، «پرتوی از قرآن» که 6جلد از آن منتشر شده، در دوران زندانی بودن ایشان در سال 1342 انجام شد و شاید این اثر و مصاحبت با ایشان به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی انگیزه و ایده تدوین«تفسیر راهنما» و «فرهنگ قرآن» را که تاکنون جمعا 54جلد از آنها منتشر شده است را داد. او همچنین درباره جایگاه آیت‌الله سیدمحمود طالقانی اینطور عنوان کرد: پس از شهادت استاد مطهری به‌عنوان ریاست شورای انقلاب از سوی امام‌خمینی(ره) منصوب شدند و به‌عنوان امام‌جمعه تهران خطبه‌های ماندگاری را در مهم‌ترین تریبون انقلاب اسلامی ایراد کردند. به گفته او اگر امروز در قانون اساسی ۷بند مربوط به امور شورا‌ها جا گرفته، تلاش و زحمات مرحوم آیت‌الله طالقانی است که از او به‌عنوان پدر شورا‌ها نیز نام می‌برند که اگر آیت‌الله طالقانی نبود امروز نهاد شوراها نیز وجود نداشت. هاشمی تأکید کرد که روحانیت برای احیای جایگاه خود در مردم، نیازمند سیره مرحوم طالقانی است.

مجاهد نستوه
رئیس کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای شهر تهران دیروز و در حاشیه مراسم سالروز درگذشت آیت‌الله طالقانی به همشهری گفت: «امروز بر سر مزار او چهلمین سالگرد درگذشت مجاهد نستوه را گرامی داشتیم، زیرا این عالم مجاهد به‌عنوان یکی از رهبران مبارزه با طاغوت و ستمشاهی بود.»

محمدجواد حق‌شناس با بیان اینکه مرحوم طالقانی به‌عنوان یکی از یاران امام(ره) در تمام مبارزات با حکومت طاغوت بود که فرصت زیادی پیدا نکرد جریان انقلاب را همراهی کند، افزود: «ایشان ۴دهه حضور تأثیرگذار در فرایند انقلاب داشتند. یکی از ویژگی‌های مهم آیت‌الله طالقانی تکیه بر آزادی‌خواهی و آزادی‌اندیشی بود که رنج سالیان زندان را در زندان‌های مختلف تحمل کرد، اما هیچ‌گاه در دفاع از حق کوتاه نیامد و در کلام و سخن از مسیر انقلاب فاصله نگرفت.» به‌گفته حق‌شناس مرحوم طالقانی در دفاع از مظلومان زبان مالک اشتر و در نحوه زندگی ابوذر زمان بود. براساس این گزارش در مراسم بزرگداشت چهلمین سال درگذشت آیت‌الله طالقانی، شهربانو امانی؛ عضو شورای شهر تهران، سعید خال؛ مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا(س)، حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی؛ سرپرست مؤسسه اطلاعات و تعداد دیگری از استادان حوزه دین و فلسفه حضور داشتند. در این مراسم، حاضرین بر مزار همسر مرحوم آیت‌الله طالقانی نیز فاتحه قرائت کردند.

آثاری ماندگار از آیت‌الله
آثار آیت‌الله طالقانی در حوزه‌های گوناگون فکری را می‌توان پیشروی انقلابیون دانست. اثر نخست ایشان اسلام و مالکیت، نخستین اثر چهره‌های مبارز روحانیت در عرصه اقتصاد است که در سال1322 منتشر شد. اثر سیاسی ایشان که حاشیه بر کتاب مهم و تاریخی مرحوم نایینی در موضوع حکومت دینی و رابطه دین و سیاست بود نیز در سال1332 یعنی حدود 15سال قبل از کتاب ولایت فقیه امام‌خمینی (ره) انتشار یافت. همچنین اثر قرآنی ایشان هم در سال1342 و 15سال پیش از آثار تفسیری مهمی نظیر تفسیرالمیزان منتشر شد. آیت‌الله طالقانی در نوزدهم شهریور۱۳۵۸ در ۶۹سالگی درگذشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید