• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 7 اسفند 1396
کد مطلب : 7881
+
-

او این‌بار برنمی‌گردد

روایت همسر خلبان هواپیمای آسمان از 2حادثه‌ای که کاپیتان فولاد را تا یک‌قدمی مرگ برد

پیگیری
او این‌بار برنمی‌گردد

9روز بعد از سقوط هواپیمای ای‌تی‌آر شرکت آسمان و مرگ 66سرنشین آن، چشم انتظاری خانواده‌ها برای پیدا شدن پیکر عزیزانشان ادامه دارد.

یکی از آنها خانواده حجت‌الله فولاد، خلبان هواپیماست؛ مردی که در 41سال پرواز با هواپیماهای مختلف، دست‌کم 2بار تا یک‌قدمی سقوط رفت اما هربار توانست با مهارت تمام هواپیما را کنترل کند و آن را سالم روی زمین فرود بیاورد. همسر خلبان هواپیمای آسمان در گفت‌وگو با همشهری از حوادثی می‌گوید که برای شوهرش رخ داد و روزهای چشم‌انتظاری برای پیدا شدن پیکرهای قربانیان.

«در همه 38سالی که با هم زندگی کردیم، همیشه به او ایمان داشتم.» همسر کاپیتان فولاد این را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «ما نه‌تنها به‌خاطر مرگ همسرم، که به‌خاطر مرگ همه 66سرنشین هواپیما داغدار هستیم و حالا تنها آرزویمان این است که پیکرهای آنها پیدا و به خانواده‌ها تحویل داده شوند.»

صبح یکشنبه 29بهمن‌ماه، زمانی که حجت‌الله فولاد راهی فرودگاه مهرآباد تهران می‌‌شد تا با هواپیمای ای‌تی‌آر شرکت آسمان به سمت فرودگاه یاسوج پرواز کند، همه‌‌چیز مثل روزهای قبل بود اما آن روز کسی تصورش را هم نمی‌کرد که این آخرین پرواز استادخلبانی باشد که همه همکارانش او را فردی باتجربه و کارکشته می‌دانند. همسرش می‌گوید: «معمولا وقتی نگرانش می‌شدیم و گریه می‌کردیم، یک جمله معروف داشت که آن را به‌زبان می‌آورد؛ اینکه «همه آدم‌ها یک‌روز می‌آیند و یک‌روز می‌روند، مرگ دست خداست و گریه ندارد.»

یادم هست که 25سال پیش وقتی خواهرم فوت شد هم همین جمله را به من گفت. حتی وقتی 2سال پیش برادرم را از دست دادم و 25بهمن‌ماه، یعنی 4روز قبل از سقوط هواپیما برای سالگردش به بهشت‌زهرا رفته بودیم، قبرها را نشانم داد و گفت که خانه آخر همه ما همین‌جاست. اما آن روز چه‌کسی می‌دانست که قرار است همسرم را هم برای همیشه از دست بدهم.»

کاپیتان فولاد از سال55 پرواز با هواپیما را شروع کرد. سال‌ها در هوانیروز و در دوران جنگ خدمت کرد و پس از آن وارد ناوگان حمل‌ونقل هوایی شد. در همه این سال‌ها 2حادثه مهم رخ داد که هربار توانست با مهار مثال‌زدنی هواپیما و سرنشینان آن را نجات دهد. همسرش می‌گوید: «اوایل ازدواجمان بود، حدودا سال58. در آن زمان شوهرم خلبان ارتش بود. پس از زلزله طبس قرار بود با یک هواپیمای ترابری برای انتقال مجروحان به این شهر پرواز کند. آن روز هواپیما پیش از فرود در فرودگاه طبس از صفحه رادار محو و گم شد. یادم هست که روز بعد روزنامه‌ها خبر سقوط هواپیما را منتشر ‌کردند. حتی یکی از روزنامه‌ها تیتر زده بود که جسد سوخته خلبان فولاد پیدا شده است.

نمی‌دانید چه حالی داشتیم. تا اینکه از ارتش آمدند و خبر دادند که شوهرم زنده است. او به‌خاطر بدی هوا از مسیر خارج شده اما توانسته بود هواپیما را در ترکمنستان فرود بیاورد. 3سال پیش هم‌زمانی که قصد داشت با هواپیما از یاسوج به تهران پرواز کند، پس از بلند شدن از باند متوجه از کار افتادن یکی از موتورها شده و موفق می‌شود بدون اینکه به کسی آسیبی برسد، هواپیما را به فرودگاه برگرداند. یادم هست کمک‌خلبانی که آن روز همراه شوهرم بود می‌گفت که چطور خودش به وحشت افتاده بود اما شوهرم توانست با خونسردی بی‌نظیر هواپیما را کنترل کند.»

اما حادثه‌ای که صبح یکشنبه رخ‌داد با همه این حوادث فرق داشت. وقتی خبر رسید که هواپیمای تهران - یاسوج از صفحه رادار محو شده، خانواده‌اش باز هم امید داشتند که او زنده برگردد اما سرنوشت طور دیگری رقم خورده بود. «از لحظه‌ای که این اتفاق افتاد دعا می‌کردم همسرم و همه سرنشینان هواپیما سلامت باشند. پسر بزرگم راهی ارتفاعات شد تا شاید ردی از پدرش پیدا کند اما وقتی معلوم شد که همه آنها پرواز کرده‌اند و از دست ما کاری برنمی‌آید از پسرم خواستم که برگردد.

حتی وقتی اعلام کردند که گروهی کوهنورد و تکاور به ارتفاعات دنا رفته‌اند و در دمای منفی 30درجه مستقر شده‌اند و احتمال خطر برای آنها وجود دارد، امیدوار بودم که برگردند مبادا حادثه‌ای برایشان رخ دهد. شوهرم عاشق پرواز بود و درنهایت خودش هم پرکشید. همه زنانی که همسرشان خلبان است حرف‌ مرا می‌فهمند و می‌دانند که اگر یک خلبان مدتی پرواز نکند، چقدر افسرده می‌شود.

کاپیتان فولاد یک دختر و 2پسر دارد که حالا همه آنها چشم‌انتظارند تا جست‌وجوگران با مساعد شدن هوا، پیکر او را پیدا کنند تا بتوانند وی را به خاک بسپارند؛ انتظاری که در نگاه خانواده‌های بقیه قربانیان موج می‌زند و مهم‌ترین خواسته آنها به‌شمار می‌رود.

 

جست‌وجو ادامه دارد

  درحالی‌که بارش 2متر برف در ارتفاعات دنا تا روز گذشته عملیات جست‌وجو را متوقف کرده بود، قرار است امروز و با بهتر شدن هوا این عملیات ادامه پیدا کند.   5تیم در منطقه پادنای سمیرم اصفهان مستقر و 30کوهنورد متخصص با تجهیزات کامل و امکانات در حالت آماده‌باش هستند که به محض مساعدشدن شرایط آب‌وهوا عملیات را از سر بگیرند.

  روز گذشته خبری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که از توقف عملیات جست‌وجو تا بهار سال آینده حکایت داشت. مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: این خبر شایعه است اما باید ببینیم شرایط جوی چگونه است و به هرحال باید وضعیت آب‌وهوا برای صعود مناسب شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید