• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 7 اسفند 1396
کد مطلب : 7876
+
-

شهر در رسانه‌ها

تجارت قبر به اسم ساماندهی

عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با روزنامه «شرق» به تخریب گورستان امامزاده عبدالله واکنش نشان داده است. احمد مسجد‌جامعی با اشاره به اقدام اداره اوقاف در ساماندهی این گورستان و رفتارهای مشابهی که در گورستان‌های درون‌شهری صورت می‌گیرد، می‌گوید: «تجارت قبر در امامزاده‌های درون‌شهری تبدیل به تجارت پربازدهی شده که زیر پوشش ساماندهی، بازسازی و نوسازی و نظایر آن اجرا می‌شود و با این عنوان به درآمد می‌رسند.» این عضو شورا با تأکید بر اینکه عمران و نوسازی شهری، آن هم به نام حقوق شهروندی و مبتنی ‌بر نیازهای محلی آداب و قواعدی دارد، می‌افزاید: اینگونه نیست که یک دستگاه اجرایی بدون اطلاع سایر مجموعه‌های دخیل خودمختار عمل کند و بخشی از حافظه شهر و دارایی‌های شهروندان را خدشه‌دار کند.

 

عبور از «توسعه سازه‌محور» به «توسعه همه‌جانبه»

روزنامه اعتماد در یادداشتی نوشته که نگرش مدیریت شهری جدید با مدیریت پیشین متفاوت است و اولویت‌های مدیریت شهری دوره کنونی نشان‌دهنده عبور از مرحله «توسعه سازه‌محور» به «توسعه همه‌جانبه» است: «این تغییر نگرش، می‌تواند کمک کند تا شهر صرفا از طریق تصاویر هوایی و نقشه‌های پل‌ها و تونل‌ها خلاصه نشود و شهروندان نیز به‌عنوان رکن اصلی شهر مورد توجه قرار گیرند که ارتقای رضایتمندی شهروندان از زندگی در تهران را به‌دنبال خواهد داشت.» نگارنده نوشته: «نیاز اساسی‌تر شهر تهران، نوسازی ذهن‌های فرسوده است. مدیریت شهری در مسیر این نوسازی قرار گرفته و امید است با همدلی سه‌جانبه شورای شهر، شهردار و ساکنان پایتخت، شاهد روزهای بهتری برای شهرمان باشیم.»

 

بافت تاریخی شیراز زیر تیغ توسعه

روزنامه «شهروند» در گزارشی با اشاره به مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس نوشته: «طرح معروف ۵۷ هکتاری اگرچه آبان ۹۳ رسما و براساس قانون باید اجرای آن تعطیل می‌شد، اما همچنان آثار باارزش و تاریخی شیراز را زیر تیغ می‌برد و نابود می‌کند. در ادامه روندی که از اواخر دهه ۸۰ آغاز شد و تعدادی از خانه‌های تاریخی شیراز را برای همیشه نابود کرد، هفته پیش هم 2بنای تاریخی باقیمانده از دوره‌ قاجار یعنی «سلیمی» و «یدالله منتصری» تخریب شد تا نگرانی‌ها درباره آثار به‌جای مانده افزایش یابد.» امین طباطبایی، فعال حوزه میراث فرهنگی گفته: «بافت تاریخی شیراز ۳۶۰هکتار است که با این طرح یک‌ششم کل این بافت از بین می‌رود... متأسفانه این تخریب قابل پیش‌بینی بود و الان هم می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که در آینده کدام آثار در معرض تخریب خواهند بود.»

 

پیشنهاد نهالکاری چنار در خیابان ولیعصر

یک بوم‌شناس و فعال محیط‌زیست در گفت‌وگو با «شهرنوشت» با اشاره به برخی تصورات غلط مبنی بر اینکه درخت چنار برای همیشه زنده می‌ماند، گفته: «این اشتباه در مورد درختان کاج و سرو باغ فین کاشان هم وجود داشت و هیچ‌گاه در کنار آنها درخت‌های جوان کاشته نشد؛ به‌طوری که هم‌اکنون شاهد وضع اسفبار درختان در این مکان هستیم.» به گفته اسماعیل کهرم، همین تصور در مورد درختان خیابان ولیعصر نیز وجود دارد، به‌طوری که در دهه‌های اخیر هیچ‌گاه نهال جوانی در کنار چنارهای این خیابان کاشته نشد تا اینکه وضعیت درختان به اینجا رسید. وی با طرح این پیشنهاد به شهرداری برای کاشت نهال چنار تهرانی در این خیابان می‌گوید: «احداث خط مترو زیر خیابان ولیعصر و سنگفرش کف جوی‌ها باعث شد ریشه بسیاری از این درختان که تا پیش از آن در آب‌های زیرزمینی ریشه داشتند، از بین بروند.»

 

خودروهای داخلی، درمان دردهای تهران نیستند

یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری «خانه ملت» گفته: «شهرداری تهران گریزی برای استفاده از اتوبوس‌های خارجی ندارد و تولیدات داخلی منجر به کاهش آلودگی هوا نمی‌شود.»‌ محمد‌علی وکیلی درخصوص اعلام آمادگی خودروسازان داخلی برای تأمین اتوبوس‌های مورد نیاز شهرداری تهران، گفته:‌ «تجربه نشان داده که نمی‌توان با جان مردم به بهای حمایت از تولید داخلی بازی کرد، صنعت خودروی داخلی متأسفانه دچار یک بیماری تاریخی شده مبنی بر اینکه به هیچ‌وجه با استانداردهای محیط‌زیستی سازگار نیستند.» به گفته وکیلی، متأسفانه تاکنون هیچ تلاشی برای ارتقای ‌کیفیت به‌ویژه به لحاظ موتوری و قدرت احتراق صورت نگرفته است، درحال حاضر مشکل هوای تهران احتراقی است که خودروهای داخلی ایجاد می‌کنند؛ احتراق عامل اصلی آلودگی هوای تهران است.

این خبر را به اشتراک بگذارید