• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 25 شهریور 1398
کد مطلب : 78757
+
-

آب سد کنگیر مهر به ایلام می‌رسد

رمضان نوری/ خبرنگار

سد کنگیر ایوان، با اعتبار 1500 هزار ریال، سال 75 کلنگ‌زنی و پس از ۲۰ سال در سال 94 آبگیری شد. کشاورزان و باغداران این شهرستان چشم‌انتظار آباد کردن اراضی کشاورزی و باغی خود با استفاده از آب این سد هستند. این سد که امکان ذخیره ۲۰ میلیون متر مکعب آب را دارد،  به عنوان ظرفیتی برای رونق کشاورزی و گردشگری منطقه مطرح است و چند طرح آبیاری اراضی کشاورزی شهرستان از طریق این سد آغاز شده است.
یکی از کشاورزان ایوان در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: مردم ۲۴ سال است چشم‌انتظار استفاده از آب این سد برای توسعه فعالیت‌های کشاورزی و باغداری خود هستند.
کریم بخشی با بیان این‌که شهرستان ایوان به دلیل خاک حاصلخیزش، مزیت‌های بی‌شماری مثل کشاورزی و باغداری دارد، می‌افزاید: استفاده از آب این سد برای کشاورزی موجب اشتغال جوانان و جلوگیری از مهاجرت آنها به کلان‌شهرها می‌شود.
وی بیان می‌کند: چند سال از وعده‌های مسئولان برای انتقال آب این سد به اراضی و باغ‌های منطقه می‌گذرد، ولی هنوز این مهم محقق نشده است.
بخشی می‌افزاید: قرار است در هفته‌های آینده این آب در اختیار کشاورزان قرار بگیرد و امیدواریم این‌بار وعده‌ها محقق شود.
فرماندار ایوان هم در این باره به همشهری می‌گوید: جمع‌آوری آب‌های سطحی، افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی و توسعه باغداری، کشاورزی و گردشگری از اهداف اصلی ساخت سد کنگیر بوده است.
امیدعلی سبزی می‌افزاید: کشاورزی و باغداری از ظرفیت‌های عظیم شهرستان به شمار می‌رود و قطعا استفاده از آب سد کنگیر برای توسعه فعالیت‌های کشاورزی و به‌خصوص باغداری در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.
وی با اشاره به این‌که طرح آبیاری اراضی و باغ‌های ایوان از سد کنگیر در 2 فاز در حال اجراست، می‌افزاید: ایوان با داشتن بیش از ۴۵۰ هکتار باغ انگور قطب نخست تولید این محصول در استان است و با استفاده از آب سد کنگیر قطعا مساحت باغ‌ها و تولید انگور آن دوبرابر می‌شود.
سبزی می‌گوید: مساحت کل باغ‌های ایوان حدود هزار هکتار است و با توجه به استعداد این شهرستان در بخش باغی، استفاده از سد کنگیر و روش‌های آبیاری‌های مدرن برای افزایش اشتغال و تولید در منطقه اولویت اول مسئولان آن است.
وی با بیان این‌که طرح انتقال آب از سد گنگیر به اراضی دشت‌های ایوان و زرنه بالای ۹۰ درصد پیشرفت دارد، ادامه می‌دهد: با اجرای این پروژه شاهد کاشت انواع مختلف محصولات کشاورزی و همچنین دانه‌های روغنی خواهیم بود.
فرماندار ایوان همچنین به توسعه باغ‌ها در صورت تکمیل پروژه اشاره و بیان می‌کند: توسعه باغ‌ها در این منطقه کاهش بیکاری را به دنبال خواهد داشت.
وی با اشاره به این‌که ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح هزینه شده است، می‌افزاید: این طرح برای 1۵۰۰ خانوار به صورت مستقیم شغل ایجاد می‌کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام هم در این باره به همشهری می‌گوید: فاز اول طرح انتقال آب از سد کنگیر به دشت‌های ایوان و زرنه آماده بهره‌برداری است و مهر امسال برای کشاورزان و باغداران قابل استفاده خواهد بود.
محمد تراب‌میری با بیان این‌که فاز اول شامل انتقال آب به 1500 هکتار از اراضی کشاورزی و باغ‌های منطقه است،‌ می‌افزاید: فاز دوم طرح انتقال آب از سد کنگیر به دشت ایوان و زرنه بیش از ۶۵ درصد پیشرفت دارد. این طرح در نخستین فرصت بهره‌برداری می‌شود و در اختیار کشاورزان و باغداران منطقه قرار می‌گیرد. با بهره‌برداری کامل از این طرح، مساحت اراضی آبی کشاورزی شهرستان دوبرابر می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید