• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 25 شهریور 1398
کد مطلب : 78733
+
-

فرونشست زمین دراصفهان؛ فراتر از بحران

در استان اصفهان
فرونشست زمین دراصفهان؛ فراتر از بحران

مدیر بخش زلزله و رانش زمین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: 3 منطقه جنوب، جنوب‌غرب تهران و شهر اصفهان در وضعیتی بحرانی از نظر خطر فرونشست زمین و تاثیر آن بر زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل و تاسیسات شهری قرار دارند.
به‌گزارش ایرنا، «علی بیت‌اللهی» افزود: در همه ۶۰۹ دشت بزرگ و شناخته شده کشور فرونشست وجود دارد و در ۴۰۵دشت، این وضعیت از حد بحرانی عبور کرده است.

وی ادامه داد: با این حال در صورتی‌که قصد اولویت‌بندی مناطق دارای فرونشست کشور را داشته باشیم، جنوب و جنوب غرب تهران تا منطقه شهریار، اشتهارد و ورامین و شهر اصفهان، مناطق بحرانی از نظر تاثیر فرونشست بر زیرساخت‌های شهری، شریان‌های حیاتی و سامانه‌های حمل‌و‌نقل هستند که باید هرچه زودتر مورد توجه ویژه قرارگیرند. فرونشست دراین مناطق از حد بحرانی عبور کرده است.

مدیر بخش زلزله و رانش زمین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی عنوان کرد: مهم‌ترین نواحی فرونشستی کشور از نظر موقعیت منطقه‌ای که نقاط پرخطری محسوب می‌شوند، مناطق جنوب و جنوب غربی تهران است؛ از جنوب غرب تهران ناحیه‌ای به طول ۸۰ کیلومتر به سمت دشت شهریار و از شهریار تا اشتهارد دچار فرونشست‌های عجیبی طی سال‌های اخیر شده است. بیت‌اللهی تصریح کرد: در استان اصفهان در مناطقی از شهر و شمال شهر اصفهان، فرونشست به یک معضل عمده تبدیل شده است، به‌طوری‌که درمجاورت فرودگاه و حتی در حاشیه استادیوم تازه تاسیس نقش جهان شکاف‌های حاصل از فرونشست روی زمین خود را نمایان کرده و خطر فرونشست برای این شهر بسیارجدی است.
وی اضافه کرد: در هرجایی از کشور که حالت دشت گونه دارد و آب‌های زیرزمینی در آن استحصال می‌شود، با فرونشست زمین مواجه شده‌ایم.

این خبر را به اشتراک بگذارید