• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 7 اسفند 1396
کد مطلب : 7871
+
-

30درصد ایرانی‌ها فعالیت بدنی ندارند

دیابت
30درصد ایرانی‌ها فعالیت بدنی ندارند

معصومه حیدری پارسا|خبرنگار:

دیابت ازجمله بیماری‌هایی است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت یا کم‌اهمیت دانست چرا که این بیماری پیامدهایی ازجمله بیماری‌های قلبی عروقی، کلیوی، بیماری‌های چشم و عوارض مختلف را به همراه دارد. آمارهای وزارت بهداشت هم می‌گویند: شیوع و بروز دیابت در ایران رو به افزایش است و اگرچه حدود 5میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند اما نیمی‌ از آنها از بیماری خود اطلاع ندارند. از سوی دیگر مشکلاتی که در سبک زندگی مردم کشورمان وجود دارد می‌تواند در آینده نزدیک، سونامی ‌دیابت در کشور را ایجاد کند. علی مستوفی دیابتولوژیست با بیان این مطلب که 10درصد از ایرانیان به بیماری دیابت مبتلا هستند، می‌گوید: 4.5تا 5میلیون نفر از جمعیت ایران به دیابت دچار هستند که برای کاهش این امر لزوم آموزش عموم جامعه درخصوص اصلاح شیوه زندگی، رژیم غذایی مناسب و افزایش فعالیت بدنی، آشکار است.

علی مستوفی با اشاره به اینکه ویژگی مثبت بیماری دیابت، کنترل‌پذیر بودن آن توسط افراد و آشکارترین علائم دیابت نوع‌2در افراد پرنوشی و پرادراری است، بیان کرد: افرادی که چاق‌تر هستند از ریسک بالاتری برای ابتلا به دیابت برخوردارند. همچنین اگر دیابت کنترل نشود باعث عوارض چشمی ازجمله کور شدن، عوارض کلیوی، سکته قلبی، قطع عضو و... خواهد شد و اگر کاری در مورد پیشگیری از دیابت انجام نشود، آمار فعلی در آینده افزایش خواهد داشت. بنابراین باید شیب این روند صعودی شود تا کنترل شود. البته دیابت در سراسر دنیا به بحران تبدیل شده است و هم‌اکنون 450میلیون نفر در دنیا به بیماری دیابت مبتلا هستند که ممکن است در 20سال آینده این آمار به 700میلیون نفر برسد. مستوفی با عنوان این مطلب که تهران در سال۲۰۱۸ به‌عنوان دهمین پایتخت دیابت دنیا معرفی می‌شود، تأکید کرد: قرار است با این انتخاب راهکارهایی برای تغییر وضعیت موجود پیرامون بیماری دیابت صورت گیرد.

 آموزش، اساس کنترل دیابت است

عضو مدرسان انجمن دیابت ایران بر ضرورت توجه به آموزش بیماران و پزشکان درباره دیابت تأکید کرد؛ چراکه افزایش معلومات بیماران کنترل این بیماری و هماهنگی آنها با پزشکان را تسهیل می‌کند. دکتر مهریار خسروشاهی، دیابتولوژیست گفت: مهم‌ترین عنصر برای درک کنترل بیماری دیابت، آموزش است. آموزش اساس درمان و پیشگیری در دیابت است.

  ۳۰ درصد ایرانیان فشارخون و یک چهارم چربی خون بالا دارند

در این‌باره همچنین رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه ۳۰ درصد از جمعیت کشور کنترل خوبی روی بیماری دیابت خود ندارند و همین باعث افزایش عوارض این بیماری می‌شود، گفت: یکی از دلایل ابتلا به دیابت چاقی است. باقر لاریجانی گفت: دیابت یک بیماری شایع است که عوامل مختلفی مانند چاقی، چربی خون و فشار خون روی آن تأثیر می‌گذارد. به‌طور مثال حدود ۳۰ درصد ایرانیان فشارخون بالا دارند و یک چهارم ایرانیان نیز چربی خون بالا دارند.

 افزایش ۳۵ درصدی دیابت

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران هم مهم‌ترین چالش پیش روی دیابت در کشورمان را شیوع روزافزون این بیماری عنوان کرد و گفت: در طول سال‌های اخیر حداقل ۳۵ درصد بر تعداد افراد دیابتی کشور افزوده شده و متأسفانه روزبه‌روز نیز در حال افزایش است. دکتر علیرضا استقامتی چالش دوم در کنترل دیابت را نقص آموزش عنوان کرد و افزود: دیابت یک بیماری مزمن است که می‌بایست بر موضوع خود توانمندسازی بیماران تأکید شود. وی با بیان اینکه شیوع بیماری دیابت درایران به یک بحران جدی تبدیل شده است با بیان یک آمار جدید می‌گوید: درحال حاضر ایران بیش از 10میلیون دیابتی دارد، در واقع تا به حال 5میلیون دیابتی بیماری‌شان به‌طور واضح تشخیص داده شده است که اگر بیماران پیش دیابتی و افرادی که بیماری‌شان تشخیص داده نشده را هم با این 5میلیون نفر درنظر بگیریم، ایران بیش از 10میلیون نفر دیابتی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید