• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 25 شهریور 1398
کد مطلب : 78669
+
-

فقر سینما در مازندران

برای هر ۱۷۷ هزار نفر از فقط یک سالن نمایش وجود دارد

سینما
فقر سینما در مازندران

روز ملی سینما برای بسیاری از مازندرانی‌ها معنای خاصی ندارد؛ چراکه یا در شهرهایشان سینمایی وجود ندارد یا این‌که سینماهای موجود از فیلم‌های در حال اکران استقبال نمی‌کنند. در حال حاضر برای هر ۱۷۷ هزار نفر از مردم استان فقط یک سالن نمایش وجود دارد.به گزارش مهر، اگرچه آمارها بیانگر آن است که سال قبل بیش از ۸۳۱ هزار مازندرانی به سینما رفتند و فروش سینماهای استان بیش از ۴۶ میلیارد ریال بوده است، اما همچنان بسیاری از هم‌استانی‌ها از سینما فقط نامش را شنیده‌اند.


کمبود سینما در شرق استان

در شرق مازندران تنها یک سینما با قدمت نیم‌قرن و داشتن ۳۴۰ صندلی، جور جمعیت چند صد هزار نفری را می‌کشد و جوانان شهرستان‌ها و روستاها برای تماشای فیلم باید زحمت سفر به بهشهر و بازارمحله را بر خود هموار کنند.از نکا و گلوگاه و میاندورود بدون سینما که بگذریم، مرکز استان با ۳ سینما، میزبان علاقه‌مندان به هنر هفتم است و در مجموع حدود 2 هزار صندلی دارد.قائمشهر قبلا 2 سالن سینما داشت، یکی از آنها در آتش سوخت و یکی دیگر نیز اوایل دهه ۸۰ تعطیل شد. چند سال پیش با همت اداره ارشاد، سالن مجتمع فرهنگی سینما «حر» برای اکران فیلم در نظر شد. این سالن با استانداردها از زمین تا آسمان فاصله دارد و استقبال چندانی از آن نمی‌شود.


آمل وضعیت بهتری دارد

آمل از نظر تعداد سالن‌های سینما وضعیت بدی ندارد. جویبار، کیاکلا، سوادکوه و سیمرغ هم از پرده نقره‌ای سینما بی‌نصیب هستند.شهرهای محمودآباد، نور، عباس‌آباد، کلاردشت و فریدونکنار نیز سینما ندارند یا سینماهای موجود در آنها همانند سینمای فریدونکنار تبدیل به مخروبه‌ شده است. جوانان این شهر چشم‌انتظار رونق دوباره سینما هستند.تنکابن در سال‌های نه‌ چندان دور 4 سالن سینما داشت ولی اکنون علاقه‌مندان به سینما باید مسیر ۱۰۰ کیلومتری تا چالوس را بپیمایند یا به رامسر بروند. آخرین سینمای این شهر چندی پیش به دلیل متروکه بودن و فرسودگی تعطیل شد. سینماداری در مازندران فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته است. به اعتقاد فعالان این حوزه، حال سینماهای استان چندان خوش نیست.


استقبال خوب از فیلم‌ها در تابستان

یک مدیر سینما در نوشهر با بیان این‌که در ماه محرم و صفر معمولا با استقبال و فروش پایین مواجهیم، گفت: فیلم‌های خوب و پرفروش در ماه‌های اول سال و تابستان به نمایش درآمدند و استقبال خوب بود.« نعمتی» کیفیت فیلم‌های تولیدی را در استقبال مخاطبان موثر دانست و ادامه داد: در ماه اخیر فیلم خوبی که بتواند در جذب مخاطب موثر باشد، اکران نشده است.وی با اشاره به گردشگر‌پذیری نوشهر و این‌که اکثر مخاطبان را افراد غیر بومی و مسافر تشکیل می‌دهند، افزود: گردشگری، استقبال را تا حدی مطلوب کرده است، اما در مجموع میزان استقبال مخاطبان بومی از سینما خوب نیست.نعمتی اظهار کرد: ۸۱ درصد مردم کشور به سینما نمی‌روند و به معنای این‌که مردم فیلم نمی‌بینند، نیست. شهروندان از طریقی به غیر از سینما نظیر شبکه خانگی فیلم تماشا می‌کنند.این مدیر سینما نقش دستگاه‌های فرهنگی را در جذب مخاطب و تامین ذائقه آنان مهم دانست و گفت: آموزش‌ و پرورش، مهدکودک‌ها و بهزیستی و... باید برنامه‌ریزی کنند تا یک‌بار در سال هم شده کودکان و دانش‌آموزان به سینما بروند.


تجهیز و بازسازی سبب استقبال مخاطب شده است

چند کیلومتر آن‌ سوی نوشهر، سینمای چالوس با مالکیت بخش خصوصی فعال است که قدمت دیرینه‌ دارد. زمانی سینما ارشاد چالوس نیز که اکنون به خرابه‌ای تبدیل ‌شده، پا‌به‌پای آن در جذب مخاطب نقش‌آفرینی می‌کرد. اینک سینمای چالوس پذیرای علاقه‌مندان به هنر هفتم از چند شهرستان حاشیه و حتی تا فاصله ۱۰۰ کیلومتری است.«داریوش میغی» مدیر سینمای چالوس با بیان این‌که سینما تابع قوانین کشور است، گفت: برخی افراد شناخت درستی از این مساله ندارند و حاشیه‌هایی برای این محیط فرهنگی ایجاد کرده‌اند.وی بیان کرد: تعطیلات رسمی سینماها هر سال در قالب نامه‌ای ابلاغ می‌شود و موظف به رعایت آن هستیم.میغی به روند بازسازی سینما و تجهیز آن اشاره و بیان کرد: تجهیز و تداوم روند بازسازی سبب استقبال مخاطب شده است.این مدیر سینما ادامه داد: بیشتر فیلم‌ها همزمان با تهران در این سینما اکران می‌شوند. اکران همزمان در جذب و استقبال مخاطب تاثیر بسزایی دارد.


پیگیری ایجاد 5 سالن جدید

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز با اشاره به این‌که در حال حاضر ۱۸ سالن نمایش با ۱۴ سینما در استان وجود دارد، گفت: 5 سالن جدید نمایش فیلم در حال پیگیری است و فعلا در مراحل ابتدایی کار قرار دارد.«عباس زارع» به طرح سینمای امید اشاره کرد و افزود: با همکاری شهرداری‌ها این طرح در حال پیگیری است. در این طرح سینماها حداقل باید دارای 3 سالن نمایش باشند.وی با اشاره به فعالیت 2 انجمن سینمای جوان در چالوس و ساری اظهار کرد: ۲۳ موسسه تولید فیلم ویدئویی و ۲۴ آموزشگاه آزاد سینمایی در استان فعال است و 5۶۶۳ صندلی در سینماهای استان وجود دارد.مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ادامه داد: سال قبل ۸۳۱ هزار و ۹۴۳ نفر در استان به سینما رفتند که در مقایسه با ۵۷۱ هزار و ۲۶۰ نفر در سال ۹۶ رشد چشمگیری داشته است.وی میزان فروش سینماهای استان طی سال گذشته را بیش از ۴۶ میلیارد و ۸۱۵ میلیون ریال اعلام کرد.


فعالیت‌های انجمن سینمای جوان 

رئیس انجمن سینمای جوان غرب مازندران با بیان این‌که از نظر تولید فیلم و پرورش نیروی انسانی در منطقه وضعیت رو به رشدی داریم، گفت: آثار تولیدی زیادی تاکنون به جشنواره‌های بین‌المللی راه ‌یافته‌اند. 
«بهنام طهماسبی» با اشاره به نبود سالن سینما در برخی از شهرستان‌های استان ادامه داد: این انجمن مجری طرح سینما سیار در منطقه شده است و با انتخاب اپراتور در شهرهای بدون سینما به اکران فیلم می‌پردازد. به‌عنوان نمونه در شهر تنکابن فیلم‌هایی اکران شده است.
وی گفت: تلاش داریم کمبود سالن‌های سینما را از طریق سینما سیار جبران کنیم و حتی امکانات را به روستاها هم می‌بریم. در تابستان جاری ۱۵ بار اکران فیلم در تنکابن و مناطق دوردست داشته‌ایم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید