• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 25 شهریور 1398
کد مطلب : 78616
+
-

آب سدکنگیر تا مهر به ایوان می‌رسد

طرح انتقال آب از سد کنگیر به اراضی کشاورزی و باغ‌های ایوان و زرنه بیش از ۹۰ درصد پیشرفت دارد

کشاورزی
آب سدکنگیر تا مهر به ایوان می‌رسد

رمضان نوری | ایلام –خبرنگار:


سد کنگیر ایوان با اعتبار 150میلیارد تومان در سال ۱۳۷۵ کلنگ‌زنی و پس از ۲۰ سال در سال ۱۳۹۴ آبگیری شد. کشاورزان و باغداران این شهرستان چشم‌انتظار آباد کردن اراضی کشاورزی و باغی خود با استفاده از آب این سد هستند. این سد که امکان ذخیره ۲۰ میلیون متر مکعب آب را دارد، از ظرفیت‌های متعددی برای رونق کشاورزی و گردشگری منطقه برخوردار است و هم‌اکنون چند طرح آبیاری از طریق این سد به اراضی کشاورزی شهرستان آغاز شده است.


مردم چشم‌انتظار استفاده از آب سد

یکی از کشاورزان شهرستان ایوان در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: مردم بیش از ۲۴ سال است که چشم‌انتظار استفاده از آب این سد برای توسعه فعالیت‌های کشاورزی و باغداری خود هستند. «کریم بخشی» ادامه می‌دهد: شهرستان ایوان، به دلیل خاک حاصلخیزش، مزیت‌های بی‌شماری مثل کشاورزی و باغداری دارد. استفاده از آب این سد برای کشاورزی باعث اشتغال جوانان و جلوگیری از مهاجرت آنها به کلان‌شهرها می‌شود.

وی بیان می‌کند: چند سالی از وعده‌های مسئولان برای انتقال آب این سد به اراضی و باغ‌های منطقه می‌گذرد، ولی هنوز این مهم محقق نشده است. بخشی می‌افزاید: قرار است در هفته‌های آینده این آب در اختیار کشاورزان قرار بگیرد که امیدواریم این بار انجام شود. وی با اشاره به این‌که بسیاری از جوانان منطقه به دلیل نبود شغل و درآمد مهاجرت کرده‌اند، می‌گوید: کشاورزی و باغداری با استفاده از آب سد کنگیر تنها امید جوانان منطقه برای کسب درآمد است.


توسعه کشاورزی؛ از اهداف ساخت سد

در این رابطه فرماندار ایوان در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: جمع‌آوری آب‌های سطحی، افزایش راندمان در بخش کشاورزی و توسعه باغداری، کشاورزی و گردشگری از اهداف اصلی ساخت سد کنگیر بوده است. «امیدعلی سبزی» می‌گوید: کشاورزی و باغداری از ظرفیت‌های بزرگ شهرستان به شمار می‌رود و قطعا استفاده از آب سد کنگیر برای توسعه فعالیت‌های کشاورزی و به خصوص باغداری در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.

وی با اشاره به این‌که طرح آبیاری اراضی و باغ‌های ایوان از سد کنگیر در 2 فاز در حال اجراست، می‌افزاید: ایوان با داشتن بیش از ۴۵۰ هکتار باغ انگور قطب نخست تولید این محصول در استان است و با استفاده از آب سد کنگیر قطعا مساحت باغ‌ها و تولید انگور آن 2‌برابر می‌شود.


انتقال آب از سد کنگیر

سبزی می‌گوید: مساحت کل باغ‌های ایوان حدود هزار هکتار است و با توجه به استعداد این شهرستان در بخش باغی، استفاده از سد کنگیر و روش‌های آبیاری‌های مدرن برای افزایش اشتغال و تولید در منطقه اولویت اول مسئولان آن است. وی ادامه می‌دهد: طرح انتقال آب از سد گنگیر به اراضی دشت‌های ایوان و زرنه بالای ۹۰ درصد پیشرفت دارد. با اجرای این پروژه شاهد کاشت انواع مختلف محصولات کشاورزی و همچنین دانه‌های روغنی خواهیم بود.

فرماندار ایوان همچنین به توسعه باغ‌ها در صورت تکمیل پروژه اشاره و بیان می‌کند: توسعه باغ‌ها در این منطقه کاهش بیکاری را به دنبال خواهد داشت. وی با اشاره به این‌که تاکنون ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح هزینه شده است، می‌افزاید: این طرح برای 1۵۰۰ خانوار به صورت مستقیم شغل ایجاد می‌کند.


زمان بهره‌برداری از فاز اول طرح انتقال آب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام نیز به خبرنگار همشهری می‌گوید: فاز اول طرح انتقال آب از سد کنگیر به دشت‌های ایوان و زرنه آماده بهره‌برداری است و مهرماه امسال برای کشاورزان و باغداران قابل استفاده خواهد بود. «محمد تراب‌میری» می‌افزاید: فاز اول شامل انتقال آب به 1500 هکتار از اراضی کشاورزی و باغ‌های منطقه است.

وی با اشاره به این‌که فاز دوم طرح انتقال آب از سد کنگیر به دشت ایوان و زرنه بیش از ۶۵ درصد پیشرفت دارد، اظهار می‌کند: این طرح نیز در نخستین فرصت بهره‌برداری می‌شود و در اختیار کشاورزان و باغداران منطقه قرار می‌گیرد. وی می‌گوید: با بهره‌برداری کامل از این طرح، مساحت اراضی آبی کشاورزی شهرستان 2 برابر می‌شود.


افزایش تولیدات کشاورزی ایوان

این مسئول با اشاره به این‌که شبکه آبیاری این طرح دارای ۱۳ ایستگاه پمپاژ است، بیان می‌کند: در حال حاضر تمامی ایستگاه‌ها در حال تست هستند و قطعا در موعد مقرر یعنی مهرماه آماده استفاده خواهند بودند. تراب‌میری ادامه می‌دهد: برنامه جهاد کشاورزی استفاده از اراضی کشاورزی شهرستان، علاوه بر توسعه باغ‌ها، برای توسعه کشت کلزاست چراکه این محصولات به آب کمتری نیاز دارد.

وی می‌گوید: امسال 4 هزار تن انگور در شهرستان برداشت شده است و سال آینده با استفاده از آب سد کنگیر قطعا این میزان 2 برابر می‌شود. تراب‌میری اظهار می‌کند: در این طرح از سیستم‌های آبیاری نوین کشاورزی استفاده شده و خوشبختانه مورد استقبال کشاورزان و باغداران منطقه قرار گرفته است. وی می‌گوید: طرح آبیاری دشت ایوان و زرنه در مجموع 1800 هکتار را تحت پوشش قرار می‌دهد که باعث تحول در استان ایلام و شهرستان ایوان خواهد شد.
***
وجود زمین‌های حاصلخیز دشت ایوان و زرنه در کنار سد کنگیر فرصت بی‌نظیری را برای توسعه اشتغال، تولید و رونق کشاورزی فراهم کرده است. در این میان، طرح‌هایی مثل انتقال آب سد کنگیر به اراضی و باغ‌های منطقه به توجه مسئولان در بخش اعتبارات نیاز دارند چراکه در این منطقه عملا سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد. در آینده نیز با راه‌اندازی صنایع تبدیلی در کنار باغ‌های انگور شهرستان می‌توان زمینه را برای صادرات این محصول به خارج از کشور فراهم کرد که البته به همت کشاورزان و توجه مسئولان نیاز دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید