• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 24 شهریور 1398
کد مطلب : 78560
+
-

کاریابی به شیوه مدرن

اپلیکیشن‌های ایرانی کاریابی کجای کار هستند؟

ابزار
کاریابی به شیوه مدرن


سمیرا رحیمی ـ روزنامه ‌نگار

سرعت بالای زندگی شهری بازار اپلیکیشن‌ها را روزبه‌روز داغ‌تر می‌کند. همین موضوع باعث شده‌است که با جست‌وجوی هر عبارت یا نامی، اپلیکیشنی مرتبط به آن در بازارهای فروش خدمات موبایلی کشف ‌شود. پیداکردن شغل مناسب، بدون داشتن آشنا و معرف، همیشه یکی از زمان‌بر‌ترین فرایند‌های زندگی بوده ‌است که با سرعت گرفتن روند زندگی، زمان کمتری می‌توان به آن اختصاص داد و اینجاست که بازار اپلیکیشن‌های کاریابی هم داغ می‌شود. استفاده از اپلیکیشن‌ها، به‌جای شیوه‌های سنتی یافتن کار، به افراد جویای کار امکان می‌دهد بدون اینکه پای کامپیوتر خانه ساعت‌ها زمان صرف کنند، شانس خود را برای یافتن شغل در بازار بیمار کار ایران بیازمایند.
با این‌همه یافتن شغل مناسب و به‌دست آوردن آن ویژگی‌هایی می‌طلبد که داشتن آنها می‌تواند روند یافتن کار، چه با استفاده از روزنامه و چه با کمک وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های کاریابی را سرعت ببخشد. برای مثال داشتن رزومه کاری، داشتن مهارت‌ها و اطلاعات عمومی مرتبط با شغل مورد نظر و داشتن اعتماد‌به‌نفس و روابط عمومی بالا ازجمله این ویژگی‌ها هستند.
اپلیکیشن‌های کاریابی در ایران در سال‌های گذشته محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. این را می‌توان از تعداد نصب‌های فعال اپلیکیشن‌ها در کافه بازار یا دیگر سکو‌های دانلود اپلیکیشن دریافت زیرا تماس با شرکت‌های سازنده این اپلیکیشن‌ها برای دریافت آمار دقیق به بن‌بستی غیرمنتظره رسید و هیچ‌یک از این شرکت‌ها حاضر به ارائه آمار کاربران ماهانه و سالانه خود نشدند. فعال‌ترین اپلیکیشن‌های کاریابی در ایران بیشتر بر اشتراک‌گذاری و اطلاع‌رسانی آگهی‌های استخدامی فعالند و افراد جویای کار را از فرصت‌های شغلی آگاه می‌کنند اما نمونه‌هایی نیز وجود دارند که رزومه و سوابق افراد جویای کار را در اختیار کارفرمایان قرار می‌دهند تا امکان انتخاب را برای آنها نیز ساده‌تر کنند.
درحال حاضر اپلیکیشن «ای‌استخدام» محبوب‌ترین اپلیکیشن در میان افراد جویای کار به شمار می‌رود؛ ‌اپلیکیشنی با بیش از 50هزار نصب فعال که آگهی‌های کاریابی را به تفکیک استان‌ها در اختیار افراد جویای کار قرار می‌دهد و مشاغل و فرصت‌های شغلی را متناسب با رشته تحصیلی کاربران، به آنها معرفی می‌کند. در این اپلیکیشن می‌توان آخرین اخبار استخدامی بانک‌ها، مؤسسات، ارگان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی را مشاهده کرد و متناسب با مهارت یا تخصص و رشته تحصیلی در میان فرصت‌های شغلی به جست‌وجو پرداخت.
رتبه دوم فعال‌ترین اپلیکیشن کاریابی در ایران را اپلیکیشن «ایران‌استخدام» با بیش از 20هزار نصب فعال به‌خود اختصاص داده‌است. با کمک این برنامه نیز افراد جویای‌کار می‌توانند براساس استان و شغل و رشته تحصیلی مورد نظر خود تمام آگهی‌ها و اخبار استخدامی سازمان‌های دولتی و خصوصی را به محض انتشار دریافت کنند. کاربران همچنین می‌توانند آگهی‌های استخدامی که از سوی اپلیکیشن دریافت می‌کنند به شکلی تنظیم کنند تا براساس محل زندگی، نوع مهارت یا تجربه و سطح تحصیلی آنها باشد.
اپلیکیشن هوشمند «سه‌سوت‌جابز» یکی از نمونه‌ اپلیکیشن‌هایی است که میان کارجو و کارفرما ارتباطی مستقیم برقرار ساخته‌است درحدی که کارفرما می‌تواند در محیط این اپلیکیشن بدون واسطه و صرف وقت و هزینه با کارجو مصاحبه شغلی انجام دهد. این اپلیکیشن بیش از 280شهر ایران را تحت پوشش دارد و افراد جویای کار می‌توانند فرصت‌های شغلی را در میان این شهرها بررسی کنند. کارفرمایان نیز به اطلاعات کارجویان دسترسی داشته و می‌توانند متناسب با نوع نیروی مورد نیاز از میان آنها انتخاب کنند. میزان نصب فعال این اپ درحال حاضر بیش از 10هزار است. اپلیکیشن کارینو که بیش از 2هزار نصب فعال دارد نیز به شیوه‌ای مشابه، میان کارجو و کارفرما ارتباط برقرار می‌کند و علاوه بر اشتراک‌گذاری آگهی‌های استخدامی و اطلاع‌رسانی درباره فرصت‌های شغلی، به کارجویان امکان می‌دهد رزومه‌های خود را درون فضای اپلیکیشن ایجاد کنند و متناسب با نوع مهارت‌ها و تحصیلات، به آنها کار پیشنهاد می‌دهد.
«کاریشه» اپلیکیشن پربازخورد دیگری است که به شکلی متفاوت در زمینه کاریابی فعالیت دارد. این اپ که درحدود 2هزار نصب فعال دارد، به کارفرمایان امکان می‌دهد پروژه‌هایی را که برای انجام آنها به‌دنبال نیرو می‌گردند ثبت کنند، با کارجویانی که در زمینه انجام پروژه‌های مورد نظر آنها مهارت دارند گفت‌وگو  و رزومه آنها را مطالعه کنند و سپس پروژه خود را به آنها بسپارند. در نهایت درصورت رضایت از کار، هزینه پرداخت خواهد ‌شد. کارجویان نیز از سوی دیگر می‌توانند با ارسال رزومه خود کارفرمایان را از توانایی‌های خود آگاه سازند و حتی پروژه‌هایی متناسب با نوع مهارت‌های خود پیشنهاد دهند. در میان پروژه‌های موجود در حوزه‌های مختلف، ‌از تایپ و طراحی گرافیکی گرفته تا ترجمه و طراحی سایت، به جست‌وجو پرداخته و پروژه‌های مورد نظر خود را انتخاب کنند و پیش یا پس از انجام کار، از کارفرما درخواست پرداخت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید