• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 24 شهریور 1398
کد مطلب : 78526
+
-

تجویز رژیم لاغری برای خودروسازان

تجویز رژیم لاغری برای خودروسازان

وزیر صنعت با اشاره به برنامه واگذاری سهام خودروسازان گفت: قصد داریم ابتدا کوچک‌سازی و سپس واگذار کنیم. براساس این گفته‌ها باید دست‌کم 168شرکت از بدنه شرکت‌های خودروساز جدا و مستقل شوند.

به گزارش همشهری، 2دهه است که اعمال سیاست خصوصی‌سازی‌ در صنعت خودرو ناکام مانده، بسیاری براین باورند که قدرت مدیران بالادستی صنعت خودرو در انتصاب دست‌کم 850عضو هیأت مدیره و در مجموع اختیار نصب 2هزار مدیر زیرمجموعه 2شرکت اصلی خودروساز ایران خود یکی از مهم‌ترین عوامل مقاومت در برابر واگذاری کامل سهام خودروسازها به بخش خصوصی است. از طرف دیگر تجربه نشان داده اغلب مدیران شرکت‌های زیر مجموعه، تمایل دارند همچنان تحت عنوان و برند سایپا و ایران‌خودرو فعالیت کنند و به همین دلیل در برابر خصوصی‌سازی‌ مقاومت می‌کنند. طبق آمارهای موجود، ایران‌خودرو هم‌اکنون دست‌کم مالک 88شرکت و سایپا مالک 80شرکت ریز و درشت است به این ترتیب برای کوچک‌سازی‌ صنعت خودرو باید دست‌کم 168شرکت از بدنه اصلی ایران‌خودرو و سایپا جدا شوند. در میان این زیرمجموعه‌ها نام بانک پارسیان، چند شرکت بزرگ لیزینگ، 2شرکت ایران خودرودیزل و سایپا دیزل و همچنین پارس خودرو هم مشاهده می‌شود.

سبک‌سازی را شروع کرده‌ایم
رضا رحمانی، وزیر صنعت دیروز با اعلام استراتژی خود برای واگذاری سهام خودروسازان اعلام کرد کوچک‌سازی گام نخست در فروش سهام سایپا و ایران خودرو است. به گفته او، کار سبک‌سازی شرکت‌های خودروساز شروع شده است. او افزود: مجوزهای قانونی را از وزارت اقتصاد برای فروش سهام خودروسازان گرفته‌ایم، اما اگر سهام این شرکت‌ها الان با همین وضع واگذار شود، به سرنوشت واگذاری‌های قبلی دچار خواهد شد.
او ادامه داد: طبق استراتژی تدوین شده این شرکت‌ها نباید اموال و املاک غیرتولیدی داشته باشند، دلیل ندارد این شرکت‌ها یا زیرمجموعه آنها ملک بخرند، و لزومی ندارد شرکت‌های زیرمجموعه جدید تاسیس کنند، همچنین وقتی در بخش خصوصی، قطعه‌سازی فعال وجود دارد دیگر لزومی ندارد آنها دوباره چنین واحدی را ایجاد کنند.

صنعت خودرو چند قطبی می‌شود 
وزیر صنعت همچنین با بیان اینکه در آینده مجبوریم فضای صنعت خودرو را از 2قطبی به چند قطبی تبدیل کنیم، گفت: باید شرایطی به‌وجود ‌آید که چند قطب تولید خودرو، بدون دخالت دولت با هم رقابت کنند. بازار خوبی داریم و اگر چند خودروساز داشته باشیم؛ مجبورند با هم رقابت کنند و بازار از حالت شبه‌انحصار خارج خواهد شد. وزیر صنعت تأکید کرد: در فضای چندقطبی دیگر لازم نیست دولت خودروسازان را به تولید باکیفیت مجبور کند، بلکه آنها خودشان در رقابت با هم سراغ بهترین‌ها می‌روند. او افزود: البته حضور برخی شرکت‌ها شدنی نیست، مثلا تویوتا مطمئنا در این شرایط نخواهد آمد، اما با برخی شرکت‌ها صحبت‌هایی شده است.

رنو و پژو دیگر جایی در ایران ندارند
رضا رحمانی، وزیر صنعت گفت: در گذشته شرکت رنو، با هر دو خودروساز اصلی ایران شریک بود، ادامه این روش هیچ رقابتی ایجاد نمی‌کند. به آقایان گفته‌ام هر شرکت از یک کشور متفاوت همکار پیدا کند اینطور رقابت سالم ایجاد می‌شود. حتی این موضوع را به سفیران ایران در کشورهای هدف هم اعلام کرده‌ام. وزیر صنعت در عین حال تأکید کرد: نباید فراموش کرد شرکت‌های رنو و پژو خیلی بد رفتار کردند، به آنها گفته‌ایم بروند و دیگر هم بازنگردند، اگر تحریم‌ها هم برداشته شود اینها جایی در ایران ندارند. با اصلاح ساختارها در آینده شرکای خارجی بهتری خواهیم داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید