• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
یکشنبه 24 شهریور 1398
کد مطلب : 78525
+
-

راه‌های تأمین آب مطمئن

راه‌های تأمین آب مطمئن

قاسم تقی‌زاده خامسی، معاون وزیر نیرو در واکنش به برخی انتقادها از جزئیات انتقال آب دریای عمان به ۳ استان شرقی کشور می‌گوید: انتقال، آخرین راه‌حل تامین آب در کشور نیست. او در عین حال یادآوری می‌کند اگر برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به‌دنبال انتقال آب دریاها و شیرین‌سازی آن هستند، به این دلیل است که منابع آبی مطمئنی در دسترس‌شان نیست، زیرا این کشورها در مجموع با جمعیت 45میلیون نفری فقط 5میلیون مترمکعب آب تجدید‌شونده دارند و ایران 20برابر کشورهای حوزه خلیج‌فارس منابع آبی تجدید‌شونده در اختیار دارد.

اظهارنظر تقی‌زاده خامسی البته به نوعی سیاست برخی دولتمردان مبنی بر انتقال آب از دریای خزر به استان‌های مرکزی ایران را به چالش می‌کشاند و نشان می‌دهد وزارت نیرو راه‌های مطمئن‌تر و کم‌هزینه‌تری برای تامین آب مورد نیاز بخش‌های مختلف در اختیار دارد؛ ازجمله مدیریت درست مصرف آب، استفاده از پساب‌ها، جمع‌آوری آب‌های سطحی، بهبود وضعیت آبیاری زمین‌های کشاورزی و اصلاح الگوی کشور. 
شاه‌بیت اجرایی شدن راه‌های کم‌هزینه و پرمنفعت برای برون رفت از وضع خطرناک مصرف آب در ایران، بازنگری جدی در سیاست‌های آبی و اقتصاد آبی ایران است و تا زمانی که قیمت آب به مثابه یک کالای اقتصادی به درستی کشف و عرضه نشود، در بر همان پاشنه می‌چرخد و بیراهه را راه می‌پندارد و اصرار دارد از همه منابع آبی باید استفاده کرد، چه هزاران متر زیر زمین باشد، چه کیلومترها دورتر از دریا‌ها. باور کنیم؛ ایران کشور کم‌‌آبی است، اما بپذیریم منطق اقتصاد آب هم درست نیست و آینده نسل بعدی را قرمز خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید