• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 24 شهریور 1398
کد مطلب : 78510
+
-

شهر آماده مهر

22 خط سرویس مدرسه آماده خدمات‌رسانی به دانش‌آموزان هستند وکارگاه‌های عمرانی تا 15مهر‌ماه تعطیل شد

شهر آماده مهر

محمد سرابی _ خبر‌نگار

همیشه شروع سال تحصیلی همراه با افزایش ناگهانی ترافیک است و امسال نیز این اتفاق تکرار خواهد شد. همان زمانی که بچه‌ها شاد و خندان یا در حال گریه و شیون به مدرسه فرستاده می‌شوند و روپوش‌های نو و کوله‌پشتی‌های رنگارنگ، پیاده‌رو‌ها را پر می‌کنند، انبوه خودرو‌های سواری که گرفتار راهبندان مقابل مدرسه‌ها هستند و می‌خواهند به زحمت از آن‌ رها شوند هم به چشم می‌خورند. به نسبت اینکه در چه محله‌ای باشید و عرض خیابان مقابل هر مدرسه‌ چقدر باشد، چند روز یا چند هفته طول می‌کشد تا جریان ترافیک با شکل جدید تطبیق پیدا کند و دوباره خیابان‌ها در ساعات اول صبح قابل رفت‌وآمد باشد. اگرچه هنوز هم برخی اولیا ترجیح می‌دهند که کودکان خود را هر روز با خودروی شخصی به مدرسه برسانند، اما بخش بزرگی از 891هزار و 962 دانش‌آموز شهر تهران که به 24هزار و 355کلاس درس می‌روند از وسایل حمل‌ونقل عمومی و سرویس‌های مدارس استفاده می‌کنند یا با پای پیاده از خانه به مدرسه می‌روند. شبکه حمل‌ونقل عمومی شهر و معابر باید برای ورود خودرو‌هایی که این دانش‌آموزان را جابه‌جا می‌کند، آمادگی کافی داشته باشند. به همین منظور مدیریت شهری در هماهنگی با سایر نهادهای مرتبط، به‌ویژه پلیس راهور و اداره کل آموزش و پرورش، این روزها پایتخت را آماده استقبال از ‌ماه مهر می‌کند.

اتوبوس مدرسه
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران درباره راه‌اندازی 22خط سرویس مدرسه در مناطق شهرداری می‌گوید: «با توجه به بازگشایی مدارس در مهرماه و به‌منظورتأمین نیازهای حمل‌ونقلی دانش‌آموزان برای عزیمت به مدرسه و مراکز آموزشی، در تمامی مناطق شهرداری برای راه‌اندازی اتوبوس مدرسه با نصب لوگوی ویژه مدارس اقدام شده تا در ساعات شروع و تعطیلی مدارس، سرویس‌رسانی انجام شود.»

به گفته پیمان سنندجی برای سهولت تردد و آرامش خاطر دانش‌آموزان، در طول مسیر این خطوط، ایستگاه‌هایی مشخص شده که تنها مختص خط اتوبوس مدرسه است و صرفاً برای پیاده و سوار کردن دانش‌آموزان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
او با اعلام اینکه قرارداد خرید 117دستگاه مینی‌بوس توسط بخش خصوصی از شرکت بهمن دیزل با هماهنگی اتحادیه اتوبوسرانی‌های کشور در سال گذشته انجام شد، می‌گوید: «تعداد 17دستگاه در تیرماه سال‌جاری به شرکت ندای به آوران تحویل داده شده و مابقی آن در حال آماده‌سازی‌ توسط کارخانه مذکور بوده که به محض تحویل به چرخه حمل ونقل افزوده خواهد شد.» سنندجی با بیان اینکه تعداد 69دستگاه اتوبوس از سال 1396تاکنون توسط شرکت‌های خصوصی تحت نظارت به‌منظور نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی خریداری و در خطوط به‌کار گرفته شده است، عنوان می‌کند: «درصورت تأمین اعتبار توسط دولت و رفع موانع اجرایی مصوبه ابلاغی اخیر شورای اقتصاد، برای نوسازی 5هزار دستگاه اتوبوس نیز اقدام خواهد شد.»

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در مورد خرید 13دستگاه اتوبوس دوکابین برای به‌کارگیری در سامانه تندروی اتوبوسرانی نیز می‌گوید: «13دستگاه اتوبوس دوکابین کینگ‌لانگ از شرکت ستاره نیک آریا (سنا) خریداری شد و در اوایل اردیبهشت امسال جهت فعالیت در خطوط سامانه‌های تندرو مورد بهره‌برداری قرار گرفت.» او درباره دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته هم اینطور توضیح می‌دهد: «بازسازی 199دستگاه اتوبوس، کف‌سازی‌، ایجاد خطوط برجسته حرکتی ویژه افراد کم‌بینا و نابینا، نصب تابلوهای راهنمای مسیر به خط بریل و نصب خط بریل روی دستگاه‌های کارتخوان ایستگاه‌های خطوط تندرو، انعقاد قرارداد برای نصب 100دستگاه فیلتر جذب دوده، گرفتن معاینه فنی برای کلیه اتوبوس‌ها، کسب رتبه اول ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت
 HSE-MS در سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران، خرید و به‌کارگیری 153دستگاه کارتخوان ثابت در ایستگاه‌های خطوط تندرو و ثبت قراردادهای شرکت واحد در سامانه امور قراردادها و سامانه شفافیت ازجمله اقدامات انجام شده در سال 97است.» 

   حمایت از طرح مناسب سازی فضای مدارس دخترانه دولتی

شهردار تهران در تازه ترین توییت خود بر حمایت مدیریت شهری پایتخت از طرح شورا برای مناسب سازی مدارس دولتی دخترانه تاکید کرد.  در متن توییت پیروز حناچی آمده است: «طرح مناسب سازی فضای مدارس دخترانه دولتی تهران، با اختصاص ٢٠ درصد از بودجه حمایت از توسعه و تجهیز مدارس توسط اعضای محترم شورای شهر دنبال می شود. شهرداری تهران نیز ضمن اعلام حمایت از این طرح، در آستانه مهرماه مناسب سازی مدارس را مطابق نیازهای دانش آموزان پیگیری خواهد کرد.» به گزارش همشهری اختصاص بودجه برای مناسب‌سازی‌ مدارس دخترانه دولتی در مناطق 22گانه پایتخت، طرحی دوفوریتی بود که در جلسه پیشین شورای شهر تهران به تصویب رسید.

تعطیلی کارگاه‌های عمرانی

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از تعطیلی تعدادی از کارگاه‌های فنی و عمرانی مستقر در سطح شهر تهران از 23شهریور تا 15مهر در قالب طرح استقبال از مهر خبر می‌دهد.

«محسن پورسیدآقایی» در این رابطه می‌گوید: «براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در آستانه بازگشایی مدارس و مراکز آموزش عالی، فعالیت آن دسته از کارگاه‌های فنی و عمرانی که قابلیت تعطیلی دارند متوقف خواهد شد. براساس این مصوبه، کارگاه‌های فنی و عمرانی که امکان تعطیلی ندارند به فعالیت خود ادامه خواهند داد.»

یکی از پروژه‌هایی که باید بخشی از آن تا اول مهر به پایان می‌رسید، پل گیشا بود. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره آخرین وضعیت این پروژه با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی انجام شده، زیرگذر گیشا تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد، می‌گوید: «براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، فضای همسطح بزرگراه چمران نیز که به‌دلیل برداشت پل تبدیل به کارگاه شده تا پایان شهریور به اتمام خواهد رسید و معبر به غیر از محدوده کارگاه عمرانی برای تردد وسایل نقلیه مناسب‌سازی‌ خواهد شد.»
صفا صبوری‌دیلمی با بیان اینکه زیرگذر شرقی ـ غربی گیشا براساس زمانبندی‌ها تا پایان سال ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد، اعلام می‌کند که ورودی شرقی این مسیر از خیابان پروانه آغاز می‌شود و به‌صورت یک تکه در مسیر غرب زیرگذر ادامه خواهد داشت.

صبوری‌دیلمی با بیان اینکه زیرگذر در مسیر شرقی ـ غربی حفر شده و تنها باید اتصال این دو فضا، زیر محدوده بزرگراه چمران انجام شود، می‌گوید: «پس از اتمام پروژه زیرگذر گیشا، قرار است سازه پل گیشا با عنوان پروژه سبز زندگی تا سال ۹۹ نصب شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید