• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 7 اسفند 1396
کد مطلب : 7850
+
-

اژه‌ای: پرونده احمدی‌نژاد در فرصت مناسب رسیدگی می‌شود

سخنگوی قوه قضاییه: گزارش تخلفات شهرداری سابق در حال رسیدگی است

قضایی
اژه‌ای: پرونده احمدی‌نژاد در فرصت مناسب رسیدگی می‌شود

سخنگوی قوه قضاییه گفت: گزارش شهرداری تهران درخصوص تخلفات مدیریت قبلی شهرداری در حال رسیدگی است. غلامحسین محسنی اژه‌ای دیروز درباره وضعیت رسیدگی به این تخلفات به همشهری گفت: بعد از تکمیل مستندات، کسانی که در مظان اتهام هستند احضار می‌شوند.

محمدعلی نجفی شهردار تهران 24دی‌ماه در گزارش 100روزه خود با عنوان سند تحویل و تحول شهرداری تهران از تخلفات مختلف در دوران مدیریت محمدباقر قالیباف بر شهرداری تهران خبر داد و گفت که برخی از این پول‌ها صرف انتخابات شده است. او از «خیانت در صندوق ذخیره کارکنان شهرداری» خبر داد و در گزارش 500صفحه‌ای خود گفت هیچ برآورد دقیقی از ارزش املاک اختصاصی شهرداری تهران و وضعیت ثبتی آن در دست نیست.

از مجموع املاک، ۶۷۴ملک غالبا به‌صورت سلیقه‌ای در اختیار اشخاص و نهادها قرار گرفته است.  بعد از آن 30دی‌ماه عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران با ورود به مسئله، خواستار ارائه مستندات در این زمینه شده و گفته بود نامه‌ای به محمد‌علی نجفی نوشتم تا مستندات تخلفات دوره قبل را برای ما ارسال کند. 28بهمن‌ماه هم نجفی از ارسال بخشی از مستندات تخلفات شهرداری سابق به دادستانی خبر داد. حالا سخنگوی دستگاه قضا می‌گوید پرونده، روند رسیدگی‌اش را طی می‌کند.

غلامحسین محسنی‌‌اژه‌ای در یکصد و بیست و پنجمین نشست خبری‌اش درباره روال بررسی این پرونده توضیح داد: معمولا وقتی پرونده‌ای ارسال می‌شود به بازپرس ارجاع شده و بازپرس اقدامات خود را شروع می‌کند. معمولا اقدامات براساس گزارش ارسالی از سوی مرجع مربوطه است که اگر مستندات کافی نباشد، سؤالی وجود داشته باشد را می‌پرسند و مستندات را می‌گیرند. وی افزود: سپس کسانی که در مظان اتهام هستند را احضار می‌کنند و توضیح می‌خواهند. در ادامه اگر به این نتیجه برسند که باید تفهیم اتهام صورت گیرد، آن را انجام داده و مراحل بعدی طی می‌شود.

 

محاکمه آشوبگر اتوبوس‌سوار

محسنی‌اژه‌ای در بخشی از نشست خبری خود با اشاره به آشوب خیابان پاسداران که طی آن شخصی سوار بر اتوبوس، 3نفر از نیروهای پلیس را زیر گرفت، گفت: با کمال تأسف عده‌ای قانون‌شکن و فرقه گرا و افرادی که تظاهر به دیانت می‌کنند آمدند و در خیابان پاسداران فاجعه آفریدند، در بین مردم ایجاد نگرانی و ترس کردند و مردم از کسب و کارشان بازماندند. تعرض مستقیم به پاسداران امنیت شد و تعدادی از مأموران نیروی انتظامی بر ثر شرارت داعش‌گونه این مجرمان شهید شدند که تسلیت می‌گویم.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: درخواست این بود که قوه قضاییه با مجرمان برخورد کند که این کار با سرعت جلو می‌رود و افرادی که نیروی انتظامی شناسایی و دستگیر کرده در بازداشت هستند و تعدادی قاضی و بازپرس برای رسیدگی به این موضوع اختصاص یافته‌اند. وی یادآور شد: بعد از ظهر 30بهمن حادثه رخ داد، چهارشنبه گذشته کیفرخواست پرونده یکی از این افراد که واضح بود و اعتراف داشت صادر شد و پنجشنبه به دادگاه ارسال شد و در کمترین زمان ممکن محاکمه وی شروع می‌شود.

 

به اتهامات احمدی‌نژاد رسیدگی می‌شود

محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری در مورد آخرین وضعیت پرونده محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت‌های نهم و دهم و همچنین نامه‌ اخیرش به مقام معظم رهبری گفت: در این‌باره چندین بار صحبت‌هایی داشتم که قاعدتا برای شما و مردم قانع‌کننده نبوده است. اژه‌ای گفت: در این پرونده غیراز آنکه به آن اتهامات دیگری افزوده شده، اقدام عملی دیگری به‌معنای احضار، تفهیم اتهام و بازداشت صورت نگرفته است.سخنگوی قوه قضاییه تأکید کرد:برخی متأسفانه صحبت‌ها و حرف‌هایی می‌زنند که در آن خلاف شرع و قانون وجود دارد. ان‌شاءالله این مسائل در فرصت مناسب رسیدگی می‌شود.

 

چرا مستند مربوط به سیدامامی پخش شد؟

معاون اول ریاست دستگاه قضا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه کاووس سیدامامی دادگاهی نشده بود، درباره اقدام صداوسیما مبنی بر ساخت مستند از این فرد توضیح دهید که آیا این اقدام خلاف قانون است یا خیر، اظهار کرد: درخصوص این پرونده یک نفر که عنوان استادی هم داشته خودکشی می‌کند و این موضوع در داخل و خارج بازتاب دارد. آنچه از صداوسیما پخش شده را ندیدم، اما اگر چنین اتفاقی بیفتد و رسانه ملی به آن نپردازد همه گله می‌کنند.

وقتی شایعاتی مطرح می‌شود مردم خواهان اطلاع‌رسانی در مورد عنوان اتهامی هستند. محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سؤال که یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرده است پروژه انتقال آب و موضوع یوز ایرانی از سوی سیدامامی مطرح شده و همه پروژه‌های اسرائیلی بوده‌اند و آیا فرد خارجی در این زمینه بازداشت شده است، گفت: تا الان فرد خارجی بازداشت نشده است، اما افرادی در مظان اتهام هستند و تعدادی هم در داخل کشور بازداشت شده‌اند. 3نفر در استان هرمزگان بازداشت شده‌اند و باید صبر کنیم پرونده روشن شود تا بتوانیم درخصوص آن صحبت کنیم.

 

جرم و مجازات را فقط قاضی باید اعلام کند

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه پلیس اطلاعیه داده که یک تا 10سال حبس برای کسانی که کشف حجاب کرده‌اند، درنظر گرفته می‌شود، آیا طرح این موضوع و اتهام افراد خارج از اختیارات پلیس نیست؟ گفت: اگر کسی قانون را بخواند، ایرادی ندارد و دخالت در کار دیگران نیست. اینکه بگویند چه‌کسی مرتکب چه جرمی شده و چه مجازاتی برای آن فرد وجود دارد و اتهاماتی را به آن فرد منتسب کنند، اشکال دارد؛ اینکه فرد چه اتهاماتی دارد و چه جرمی مرتکب شده و چه مجازاتی برای او درنظر گرفته می‌شود، فقط قاضی باید اعلام کند و اگر من هم‌چنین حرفی می‌زنم از قول بازپرس است.

 

کشف 14آپارتمان، 25قطعه زمین و 7اتومبیل از متهم فراری وزارت نفت

محسنی‌اژه‌ای درخصوص پرونده فردی که از وزارت نفت حدود 200میلیارد تومان اختلاس کرده و از کشور فرار کرده، هم گفت: در مورد فرار این فرد باید از دو سه دستگاه سؤال جدی کرد؛ اول اینکه حراست کجا بوده که در طول این مدت خبردار نشده یا اینکه حسابرسان و بازرسان کجا بودند چون ظاهرا این کار در طول چندین سال اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه اکنون 12نفر تحت تعقیب قرار گرفته و تفهیم اتهام شده‌اند، گفت: 3نفر از مدیران بازداشت هستند. چیزی حدود 70میلیارد تومان از اموال فردی که فرار کرده یعنی اموال خودش یا بستگان نزدیکش شناسایی شده که این اموال شامل 14آپارتمان، 25قطعه زمین، 7دستگاه اتومبیل و 2 موتور است که همه آنها لوکس بوده و قیمت‌های بالایی دارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید