• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 24 شهریور 1398
کد مطلب : 78497
+
-

گره سوریه در آنکارا باز می‌شود

روحانی و پوتین برای دومین بار در 3‌ماه اخیر دیدار می‌کنند

دیپلماسی
گره سوریه در آنکارا باز می‌شود

سران ایران، ترکیه و روسیه برای پنجمین بار در آنکارا دور هم جمع می‌شوند تا درباره بحران سوریه تبادل‌نظر کنند. تدوین قانون اساسی سوریه و حل و فصل بحران ادلب 2 دستور کار اصلی نشست سران گروه 3 درباره سوریه است.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور، امروز عازم ترکیه می‌شود تا امروز به همراه همتایان روس و ترک خود پنجمین نشست سران گروه آستانه را برگزار کنند. نشست بعدی این گروه قرار است در تهران برگزار شود.

در همین رابطه یوری اوشاکوف، معاون ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد، پوتین و همتایان ترکیه‌ای و ایرانی او در نشست روز دوشنبه در شهر آنکارا به‌صورت مفصل وضعیت ادلب و شمال شرق سوریه را بررسی خواهند کرد.
وضعیت در این مناطق که تحت کنترل دولت مرکزی سوریه قرار ندارند، همچنان دچار تنش بوده و تروریست‌ها در این مناطق حضور گسترده‌ای دارند و ایران، روسیه و ترکیه، آمریکا را در وضعیت نابسامان ادلب و شرق سوریه مقصر می‌دانند؛ ضمن اینکه حضور نیروهای ترکیه در بخش‌هایی از سوریه مورد اعتراض دولت سوریه و همپیمانان ایرانی و روسی آن است. معاون رئیس‌جمهور روسیه در ادامه گفت: روسای 3 کشور ضامن مذاکرات آستانه برای حل بحران سوریه در نشست روز دوشنبه ‌خود موضوعات مربوط به پیشبرد روند سیاسی از طریق اقدامات خود سوری‌ها و کمک سازمان ملل به‌نحوی که با بندهای قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت هماهنگی داشته باشد و نیز وضعیت انسانی سوریه، کمک به پناهجویان سوری، بازسازی زیرساخت‌ها و خنثی‌سازی مین‌ها را بررسی خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، او این را هم اضافه کرد که اتمام روند تشکیل کمیته قانون اساسی و آغاز به‌کار آن همسو با قطعنامه‌های کنفرانس گفت‌وگوی سوریه در ژانویه ۲۰۱۸ در سوچی به منزله مرحله مهمی در راه‌اندازی روند سیاسی خواهد بود. این مقام روس یادآور شد: ما تشکیل این کمیته را فرصت منحصر به فردی برای آغاز گفت‌وگوی مستقیم میان سوری‌ها می‌دانیم.

در حاشیه این نشست و قبل از شروع به‌کار این نشست سه‌جانبه دیدارهای دوجانبه‌ای میان پوتین و روسای جمهوری ایران و ترکیه برگزار خواهد شد که به بررسی مسائل مهم مشترک و پرونده سوریه خواهند پرداخت.
روحانی و پوتین درست 3ماه قبل در حاشیه اجلاس سران پیمان شانگهای در بیشکک قرقیزستان دیدار کرده بودند و قرار بود 2 هفته قبل در سوچی روسیه به همراه الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان نشست سه‌جانبه داشته باشند که به گفته مقامات کرملین به دلایل فنی لغو شد.

از سوی دیگر وزیر خارجه ایران 2 هفته پیش به مسکو رفت و با سرگئی لاوروف، همتای روس درباره سوریه، یمن، برجام، افغانستان و خلیج‌فارس رایزنی کرد و درعین حال خبر داد سران ایران و روسیه تا پایان سال 2 بار با هم دیدار خواهند کرد. پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور پیش از این گفته بود که روحانی را در سفر به ترکیه یک هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی همراهی خواهد کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید