• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 24 شهریور 1398
کد مطلب : 78464
+
-

بزرگ‌ترین مجتمع پالایشگاهی عربستان زیر آتش یمنی‌ها

بزرگ‌ترین مجتمع پالایشگاهی عربستان زیر آتش یمنی‌ها


دولت عربستان حمله پهپادی حوثی‌های یمن به مجموعه پالایشگاهی بقیق که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین مجتمع پالایشگاهی عربستان نام برده می‌شود و همچنین میدان نفتی خریص را تأیید کرد.
خبرگزاری رسمی عربستان سعودی به نقل از مقام‌های دولتی این کشور خبر داد که حوالی ساعت4 صبح دیروز این دو نقطه هدف حمله قرار گرفته‌اند که به آتش‌سوزی گسترده منجر شده است. حمله اول علیه پالایشگاه بقیق و حمله دوم علیه سکوهای استخراج نفت مستقر در میدان خریص انجام شده است. سخنگوی نظامی جنبش انصارالله یمن ساعاتی پس از این حمله در گفت‌و‌گو با تلویزیون المسیره که از لبنان پخش می‌شود، مسئولیت این 2حمله به تأسیسات متعلق به شرکت نفت دولتی آرامکو را به‌عهده گرفت و اعلام کرد این حملات در آینده همچنان ادامه خواهد داشت. طبق اعلام جنبش انصارالله، حمله دیروز با 10پهپاد انجام شده و افرادی در خاک عربستان نیز به این عملیات کمک کرده‌اند. انصارالله حمله دیروز را به تلافی حملات جنگنده‌های عربستان در خاک یمن طی روزهای گذشته اعلام کرده است. الجزیره دیروز گزارش داد که صدای تیراندازی نیز در اطراف تاسیسات پالایشگاهی بقیق شنیده شده است. ویدئوهایی نیز در توییتر منتشر شد که ستون دود ناشی از انفجار در آن همزمان با طلوع خورشید به وضوح دیده می‌شود. شرکت آرامکو پالایشگاه بقیق را بزرگ‌ترین مجتمع پالایشگاهی جهان معرفی کرده که در ۶۰کیلومتری جنوب غربی ظهران قرار دارد. این پالایشگاه، نفت خام شور را به نفت خام شیرین تبدیل می‌کند. نفت پالایش‌شده در این مجتمع از طریق پایانه‌های نفتی عربستان در خلیج‌فارس و دریای سرخ صادر می‌شود. گفته می‌شود این پالایشگاه توان پالایش روزانه تا 7میلیون بشکه نفت را دارد. پالایشگاه بقیق در سال۲۰۰۶ هدف یک حمله انتحاری ناموفق از طرف گروه القاعده قرار گرفته بود. میدان نفتی خریص نیز در 160کیلومتری ریاض قرار دارد و طبق برآوردها ذخیره آن حدود 20میلیارد بشکه نفت است.

ضربه جدی به عربستان
با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی در روزهای شنبه و یکشنبه، تأثیر حمله دیروز یمنی‌ها بر قیمت نفت نمایان نشد. تلویزیون دولتی عربستان نیز در گزارشی اعلام کرد که صادرات نفت این کشور بدون مشکل ادامه دارد. الجزیره اما گزارش داد که حمله پهپادی یمنی‌ها، ضربه جدی به شرکت آرامکو بوده و با توجه به جایگاه آرامکو در اقتصاد عربستان، این حمله می‌تواند تأثیر جدی بر این کشور داشته باشد. خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد این حمله تولید 5میلیون بشکه نفت عربستان که نیمی از نفت تولیدی این کشور است را مختل کرده‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید