• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 24 شهریور 1398
کد مطلب : 78363
+
-

اجرای طرح پلاک‌کوبی دام‌ها در گیلان

دامپروری
اجرای طرح پلاک‌کوبی دام‌ها در گیلان

معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی گیلان از اجرای طرح پلاک‌کوبی دام‌ها در استان خبر داد. به گزارش ایسنا «علی اکبرنژاد» با بیان این‌که با اجرای این طرح از قاچاق دام جلوگیری خواهد شد، گفت: هرگونه خرید و فروش و جابه‌جایی دام زنده و بدون پلاک، ممنوع و قاچاق محسوب شده و مشمول قوانین مبارزه با قاچاق می‌شود.وی اظهار کرد: هویت‌گذاری برای کنترل‌های بهداشتی و کنترل کشتارگاه استفاده می‌شود و نخستین پله برای انتخاب دام مولد است. 

با پلاک‌گذاری دام‌ها، مالکان دام موظف می‌شوند، اطلاعات دام را گزارش دهند و جابه‌جایی را ثبت کنند. در این طرح جابه‌جایی دام با کدپستی تعریف می‌شود و با کامل شدن آن می‌توانیم آمار کامل و برنامه دقیقی در تولید و مدیریت دام داشته باشیم.معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان این‌که در استان بیش از یک میلیون و 300 هزار رأس دام وجود دارد، خاطرنشان کرد: تاکنون 5 هزار رأس از این دام‌ها پلاک‌کوبی شده‌اند و یک سال فرصت داریم تا همه دام‌های استان را پلاک‌کوبی کنیم. بیشترین جمعیت دام سبک گیلان در تالش و بیشترین جمعیت دام سنگین در رشت وجود دارد. گیلان از لحاظ برخورداری از جمعیت گاو بومی، دومین استان است.

اکبرنژاد تصریح کرد: پلاک‌گذاری دام هویت‌دار شدن دام‌های گله، پیشگیری از سرقت دام، تسهیل در دریافت خدمات دامپزشکی و تسهیلات بانکی و افزایش سرعت و دقت در امر بیمه دام کشور از مزایای این طرح هستند. همچنین برنامه‌ریزی برای تولید علوفه مورد نیاز دام بر اساس آمار دامی کشور و امکان برنامه‌‌ریزی اصلاح نژاد برای بهبود کیفی و کمی تولیدات دامی نیز از دیگر دستاوردهای پلاک‌گذاری دام‌ها محسوب می‌شوند.وی افزود: برای جابه‌جایی و حمل‌و‌نقل دام زنده، مالکان یا مباشران حمل دام زنده از مبدا تمام استان‌ها به مقصد استان دیگر موظف هستند در هنگام تردد مجوزهایی مانند، سند حمل بار از سازمان راهداری حمل‌و‌نقل جاده‌ای و گواهی بهداشتی حمل دام از سازمان دامپزشکی کشور را اخذ کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید