• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 23 شهریور 1398
کد مطلب : 78285
+
-

نکاتی برای برپایی یک تکیه کودکانه حسینی ع

بچه‌های عاشورایی

محرم حسینی شهر را عاشورایی کرده؛ پیر و جوان، بچه و بزرگ، نوجوان و جوان هم ندارد. همه سیاه پوشند و چشم‌ها در غم و سوگ مولا بارانی است. هر کس به وسع و توانش در ماتم کربلا شریک می‌شود. اما شراکت بچه‌ها در عزای حسینی خلوص و صفای دیگری دارد. از میان همه هیئت‌ها، مساجد و نقاطی که سیاه پوش حسین(ع) شده اند؛ مشکی پوش شدن گوشه‌های کوچه‌ها و کنج مساجد آن هم با دستان کوچک دانش‌آموزان، نینوایی دیگر است؛کاری که بچه‌ها با عشق و صفا انجامش می‌دهند اما می‌توان با چند نکته ساده دغدغه‌های برپایی یک تکیه کوچک از سوی دانش‌آموزان را مرتفع ساخت. هدف از برپایی این تکیه علاوه بر برگزاری مراسم عزای سالار شهیدان، دعوت کردن مهمانان خاصی است؛ کودکانی از جنس خودتان. 
کودکان این روزها می‌توانند زیرنظر پدر و مادران و همچنین اهالی محله تکیه‌های کوچکی را راه‌اندازی کنند. همچنین با شروع سال تحصیلی و همزمان با نزدیک شدن به اربعین حسینی نماز خانه مدرسه می‌تواند تکیه اباعبدالله(ع) باشد. نخستین چیزی که می‌توانید از آن استفاده کنید پارچه‌های مشکی، کتیبه‌های عزا، پرچم‌های بزرگ و کوچک مدرسه است؛ وسایلی که اگر کمی جست‌وجو کنید می‌توانید در نمازخانه و گوشه انبار مدرسه یا در خانه‌های خود پیدا کنید. 

عطر و برکت شهیدان
تکیه‌ها و هیئت‌های عزاداری که در سطح شهر می‌بینید حاصل تلاش اهالی محل است که سال‌ها به طول انجامیده پس قرار نیست تکیه عاشورایی کودکانه شما تمام وسیله‌های ممکن را دارا باشد و اتفاقا صفا و صمیمیت تکیه‌های کودکانه به سادگی آنهاست. همین که کمی با پارچه‌های سیاه در ظاهر تکیه تغییر ایجاد کنید کافی است، مهم حس و حال فضا و عزاداری و سینه‌زنی است که همراه با پاکی کودکانه جلوه‌ای دیگر پیدا می‌کند. دیوارهای دور تا دور نمازخانه یا هر نقطه‌ای را که به‌عنوان فضای تکیه انتخاب کرده‌اید پارچه سیاه بزنید. استفاده از عکس شهدای جنگ تحمیلی و نقاشی‌های عاشورایی یکی از بهترین راه‌ها برای متفاوت شدن دیوار تکیه‌تان است.

سبز و قرمز
 مرحله بعدی ساختن یک پشت زمینه برای قسمت پشت سخنران و مداح است. اطراف محراب نمازخانه جای مناسبی برای انجام این کار است.معمولا برای قسمت پشت سخنران و مداح از بنر و فلکسی استفاده می‌کنند که هزینه بالایی دارد. برای همین ما پیشنهاد می‌کنیم که شما مقداری یونولیت، کمی رنگ، چند قلم مو و کاتر بردارید و طرح دلخواهتان را با استفاده از همین وسایل، به سادگی روی یونولیت پیاده کنید. 

این خبر را به اشتراک بگذارید