• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 23 شهریور 1398
کد مطلب : 78209
+
-

نشست سران گروه سه درآنکارا

روحانی،‌ پوتین و اردوغان پنجمین نشست خود را درباره سوریه فردا برگزار می کنند

نشست سران گروه سه درآنکارا

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی رئیس‌جمهوری ترکیه، یکشنبه ۲۴ شهریور‌ماه جاری به پایتخت این کشور سفر می‌کند تا در نشستی سه‌جانبه درباره سوریه شرکت کند.

معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری ضمن اعلام این خبر، گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین ‌حسن روحانی برای حضور و سخنرانی در پنجمین دور اجلاس سه‌جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه که روز دوشنبه ۲۵شهریور‌ماه و در ادامه رایزنی‌های 3کشور ضامن روند آستانه برای حل بحران سوریه برگزار خواهد شد، به آنکارا سفر می‌کند.
ادلب، منبج و شرق فرات از محورهای مورد مذاکره در این نشست است. توافق ترکیه و آمریکا درباره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه، روند سیاسی دنبال‌شده در سوریه و همچنین روند تدوین قانون اساسی و کمک‌های انسانی طی ماه‌های اخیر نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اولین نشست سه‌جانبه در سوچی برگزار شد، دومین آن در آنکارا، سومین در تهران، چهارمین نشست در سوچی و پنجمین آن نیز در آنکارا برگزار می‌شود. ششمین نشست سران نیز در تهران برگزار خواهد شد. به گزارش سایت رئیس‌جمهوری، پرویز اسماعیلی افزود: علاوه بر مذاکرات روسای جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه در قالب این اجلاس، طرفین برای ادامه و توسعه همکاری‌های سه‌جانبه در حوزه‌های مختلف اقتصادی و همچنین ارتباطات منطقه‌ای گفت‌وگو خواهند کرد. وی گفت: رئیس‌جمهور کشورمان همچنین در حاشیه اجلاس آنکارا، دیدارهای جداگانه‌ای با روسای جمهوری فدراسیون روسیه و ترکیه خواهد داشت که در آن مهم‌ترین مسائل فیمابین و روابط دوجانبه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
روحانی را در این سفر یک هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی همراهی خواهند کرد. رئیس‌جمهوری شامگاه دوشنبه به تهران باز خواهد گشت. روحانی قرار بود‌ ماه گذشته هم به روسیه سفر و در اجلاس سران ایران، روسیه و آذربایجان شرکت کند که مقامات کرملین به‌رغم آمادگی ایران برای شرکت در اجلاس در واپسین روزها به‌دلیل آنچه مسائل فنی خواندند، آن نشست را لغو کردند.
محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه 2هفته قبل به روسیه سفر و با وزیر خارجه این کشور درباره برجام، یمن، سوریه، افغانستان و امنیت خلیج‌فارس رایزنی کرده بود.
ظریف آن زمان گفته بود سران ایران و روسیه تا پایان سال 2بار با هم دیدار می‌کنند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در آستانه برگزاری نشست سه‌جانبه در آنکارا با بیان اینکه جنگ در سوریه به پایان رسیده، بر لزوم تشکیل و آغاز به‌کار کمیته بازنویسی قانون اساسی این کشور تأکید کرد. ایران، روسیه و ترکیه از سال‌95 نشست‌های سه‌جانبه‌ای را شروع کردند که به‌دلیل میزبانی این نشست‌ها در شهر آستانه قزاقستان به روند آستانه شهرت یافت. هم‌اکنون اگرچه نام پایتخت قزاقستان به نورسلطان تغییر یافته اما نشست‌های 3کشور درباره سوریه کماکان تحت عنوان آستانه برگزار می‌شود. تاکنون در رابطه با سوریه بین 3کشور ایران، ترکیه و روسیه 13نشست در آستانه قزاقستان برگزار شده که آخرین آن مرداد‌ماه بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :