• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 23 شهریور 1398
کد مطلب : 78155
+
-

ثبت ملی آیین‌های محرمی اصفهان

از میان خبرها
ثبت ملی آیین‌های محرمی اصفهان

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان از ثبت ۸۰ آیین مرتبط با محرم و عاشورا که در این استان برگزار می‌شود در فهرست میراث ملی ناملموس کشور خبر داد.

«فریدون الله‌یاری» در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به این‌که میراث ناملموس زیادی در اصفهان وجود دارد، اظهار کرد: موفق به شناسایی و ثبت ۲۰۰ اثر میراثی ناملموس استان اصفهان و ثبت آنها شده‌ایم که از این تعداد ۸۰ آیین و مراسم مربوط به محرم و عاشوراست. 

وی افزود: ۷۰ درصد این آثار در ۲ سال اخیر شناسایی شده و به ثبت رسیده است.
وی بیان کرد: یکی از این میراث ناملموس آیین مذهبی قالیشویان مشهد اردهال است که در فهرست میراث ناملموس جهان به ثبت رسیده است و در تلاشیم تا سایر میراث ناملموس استان که جاذبه‌های زیادی برای گردشگران خارجی دارد از جمله نخل‌گردانی و علم‌گردانی را به ثبت جهانی برسانیم. 

بر اساس اعلام وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تاکنون ۱۳ اثر ناملموس ایران در فهرست آثار جهانی ثبت شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به پیشینه و سابقه تاریخی استان اصفهان در برگزاری آیین‌ها و مراسم‌ ملی و مذهبی تصریح کرد: در نقاط مختلف این استان آیین‌ها و رسوم زیادی وجود دارد که می‌تواند در میراث ناملموس کشور و جهان به ثبت برسد اما تاکنون ناشناخته باقی مانده است و این اداره کل تلاش دارد تا با شناسایی آنها این خرده فرهنگ‌ها را به جامعه معرفی کند. 

الله‌یاری در خصوص شناسایی آیین‌ها و مراسم مذهبی مرتبط با محرم و عاشورا بیان کرد: با تمهیدات اندیشیده شده تاکنون موفق شده‌ایم بسیاری از این آیین‌ها را که در مناطق مختلف استان برگزار می‌شود، شناسایی کنیم.
وی از «زار خاک» در روستای قورتان در شرق اصفهان، سوزاندن خیمه‌های خاندان امام حسین(ع) در شهر نوش‌آباد در شمال استان، تعزیه در شهرستان نطنز و روستای قودجان در شهرستان خوانسار، نخل‌گردانی و جقجقه‌زنی در روستای ابیانه، تعزیه در شهرستان‌های خمینی‌شهر و نجف‌آباد، سوگواری ششمین روز شهادت امام حسین(ع) در شهر نیاسر، تشرف به مسلک سقائی در کاشان، شال‌گردانی در دهاقان و پرده‌خوانی در رثای شهادت امام حسین(ع) در شاهین‌شهر و میمه از جمله این آیین‌ها نام برد. 

وی تاکید کرد: اصفهان رتبه اول در زمینه ثبت میراث ناملوس در کشور را داراست.
استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یک‌هزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و 4 مورد آن از جمله میدان امام(ره)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید