• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 23 شهریور 1398
کد مطلب : 78035
+
-

رشت؛ پشت ترافیک

همشهری از وضعیت نامناسب تردد خودروها و سنگینی ترافیک در اغلب روزها در مرکز گیلان گزارش می‌دهد / طبق آمار فرمانداری روزانه ۲۲۰ هزار خودرو در خیابان‌های این شهر تردد می‌کند

ترافیک
رشت؛ پشت ترافیک

مهسا طالبی | رشت-خبرنگار


رشت سال‌هاست درگیر معضلی به نام ترافیک شدید است؛ ترافیکی که ساعات زیادی از وقت شهروندان را می‌گیرد و بسیاری افراد را درگیر خیابان‌های شلوغ می‌کند. ترافیک بسیاری از کوچه‌های فرعی در بعضی ساعات، به اندازه خیابان‌های اصلی است. بیش از یک دهه است متولیان حوزه ترافیک و مدیریت شهری برای کنترل ترافیک صرفا به اجرای تدابیر سنتی مانند اصلاح هندسی موقت یا دائمی، بستن برخی از میانبرها یا استقرار مامور در ساعات پیک بسنده می‌کنند، ‌اما حالا به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر با شیوه‌های سنتی نمی‌توان ترافیک رشت را مدیریت کرد و باید نگاه حرفه‌ای و فنی نسبت به این موضوع داشت. طبق آمار فرمانداری رشت، روزانه ۲۲۰ هزار خودرو در این شهر تردد می‌کند. کارشناسان می‌گویند با این شرایط اکنون رشت به فضای بسیار زیادی برای پارک خودروها نیاز دارد.


همه جا ترافیک است

یکی از شهروندان گفت: 30 سال است در خیابان مطهری مغازه دارم.‌ در طول این سال‌ها ترافیک این خیابان هر سال بیشتر شده است، تا جایی که هنگام رفتن به سمت منزل، دست کم یک‌ ساعت از وقتم گرفته می‌شود. البته ترافیک فقط معضل اینجا نیست؛ گلسار، معلم، سعدی و مناطق دیگر هم هستند که با ترافیک سنگین مواجهند.«قاسم محبوب یگانه» افزود: بسیاری از مغازه‌داران دیگر، خودروهای خود را دو طرف خیابان پارک می‌کنند. چون پارکینگ به اندازه کافی وجود ندارد و عموما پر هستند. مسافران و شهروندانی هم که برای خرید به این خیابان می‌آیند، چاره‌ای جز پارک کردن در حاشیه خیابان ندارند.«محمد تقی‌زاده» هم شهروند دیگری است که از سنگینی ترافیک در محدوده مسجد بادی‌الله و دهنه‌ای که به ساغریسازان ختم می‌شود، گلایه دارد.

به گفته وی در تمام ماه‌های سال مسیر ساغریسازان به مطهری تا تختی و معلم همیشه پرترافیک است. این شهروند به همشهری بیان کرد: شورا و شهرداری در این چند دوره کار خاصی برای حل دائمی این مشکل نکردند. چند پل روگذر افتتاح شد، اما هیچ خیابانی بازگشایی نشد. ضمن این‌که پارکینگ به اندازه کافی وجود ندارد. گاهی اینجا مامور مستقر می‌شود، اما وقتی که ترافیک سنگین است مامور چه کاری می‌تواند انجام دهد؟وی در پاسخ به این پرسش که آیا پارک خودرو کسبه کنار خیابان یا چیدن کالاها مقابل مغازه به تشدید ترافیک کمک می‌کند، گفت: اینقدر خیابان‌ها باریک و کوچک هستند که می‌توان گفت ترافیک چندان ربطی به این موضوع ندارد. البته من بیشتر اوقات با تاکسی می‌آیم، اما بقیه این موضوع را رعایت نمی‌کنند. ضمن این‌که آن‌قدر بانک و موسسه در حاشیه خیابان ایجاد شده که دیگر امکان تعریض وجود ندارد.  این شهروند ادامه داد: با این گرانی املاک بعید است شهرداری پول داشته باشد تا خانه‌ها را تملک و خیابان را تعریض کند. بهتر است روش‌های دیگری دنبال شود.


گره کور ترافیکی

مدیر کل راه و شهرسازی گیلان نیز یکی از مشکلات جدی کلان‌شهر رشت را ترافیک برشمرد و با بیان این‌که کوچک‌ترین گره ترافیکی، مشکلاتی زیادی برای مردم ایجاد می‌کند، گفت: استفاده از دیدگاه‌ نیروهای متبحر شهرسازی و بهره‌گیری از تجارب و تخصص آنها، همچنین توجه به طراحی شبکه معابر و طراحی مناسب می‌تواند موجب کاهش مشکلات درون‌شهری مانند ترافیک و آلودگی هوا شود.«ماکان پدرام» خواستار بهره‌مندی از نیروهای متخصص شهرسازی در نظارت عالی بر طرح‌های شهرسازی و استفاده نکردن از تخصص‌های غیر مرتبط با شهرسازی، در طراحی پهنه شهری رشت شد.  وی افزود: دستگاه‌های اجرایی مرتبط با حوزه شهری باید هماهنگی بیشتری در طراحی ضوابط شهری داشته باشند. طراحی شهری باید به گونه‌ای باشد که شهر را از متمرکز بودن بر یک محدوده خارج کند و همه امکانات در همه نقاط شهر توزیع شود. در جانمایی شهرک‌های مسکونی و صنعتی نیز تامین زیرساخت‌ها و همه موارد اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی باید مورد توجه قرار ‌گیرد.


ارتقای فرهنگ ترافیکی 

بخشی از ترافیک در همه شهرها به دلیل تردد خودروهای تک‌ سرنشین است. بی‌توجهی برخی شهروندان به استفاده از وسایل نقلیه عمومی و تردد در مسیرهای دارای ناوگان حمل‌ونقل با خودرو شخصی نقش قابل توجهی در ترافیک شهر دارد. رئیس شورای اسلامی شهر رشت با بیان این‌که همه ما در بروز این وضعیت ترافیکی مقصر هستیم، گفت: 53.6 درصد خودروهایی که روزانه در شهر تردد می‌کنند، تک ‌سرنشین هستند. ۵۰ تا ۶۰ درصد از مشکلات ترافیکی به علت رعایت نکردن فرهنگ ترافیکی است.«اسماعیل حاجی‌پور» با بیان این‌که به زودی ناوگان حمل‌ونقل عمومی ما در رشت تکمیل می‌شود، اظهار کرد: با اجرای طرح پلاک زوج و فرد خودرو‌ها در برخی از نقاط رشت و محدودیت در تردد خودروهای تک سرنشین‌ می‌توانیم اندکی این وضعیت را ساماندهی کنیم.وی بیان کرد: ترافیک سنگین رشت آرامش مردم را مختل کرده است. در حال حاضر حتی داخل کوچه‌های شهر نیز شاهد ترافیک هستیم. با توجه به بروز این وضعیت، کمیته‌ ویژه‌ای برای رفع مشکل ترافیک در رشت با عضویت پلیس راهور استان، پلیس راهور شهرستان رشت، معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهر و 2 نفر از اعضای کمیسیون ترافیک شورای شهر تشکیل می‌شود تا راهکارهای کاهش مشکلات ترافیکی بررسی شود.

حاجی‌پور با بیان این‌که بازگشایی برخی معابر در رشت راهکار کاهش ترافیک سنگین شهر است، تصریح کرد: اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام تاثیر خوبی در کاهش حجم ترافیک شهر داشت. به همین دلیل این مهم باید در اولویت پروژه‌های عمرانی شهرداری رشت قرار بگیرد. امروز نقاطی از رشت درگیر ترافیک سنگین است که در گذشته با چنین مشکلی مواجه نبود.این مسئول با تاکید بر لزوم همکاری شهروندان برای مدیریت و کاهش ترافیک گفت: نباید انتظار داشته باشیم مشکل ترافیک شهر را کمیسیون ترافیک شورا و راهنمایی و رانندگی حل کند.وی ادامه داد: برای حل مشکل ترافیک باید همه دستگاه‌ها پای کار بیایند و حضور مردم و سمن‌ها نیز ضروری است. ارتقای فرهنگ ترافیکی باید از داخل منزل و مدارس آغاز شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید