• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 21 شهریور 1398
کد مطلب : 77969
+
-

پول‌های جدید در راه بورس

تحلیلگران معتقدند ورود پول‌های جدید به بورس همچنان ادامه دارد و این موضوع تداوم صعود بازار سهام را تضمین می‌کند

بورس
پول‌های جدید در راه بورس

شاخص کل بورس تهران در مبادلات دیروز (چهارشنبه) با یک درصد رشد در مرز 300هزار واحد قرار گرفت. تحلیلگران بر این باورند دلیل تداوم صعود بورس ناشی از ورود پول‌های جدید است در نتیجه نباید نگران نزول بازار سهام بود. به گزارش همشهری، این روزها تحت‌تأثیر ورود پول‌های جدید ارزش کل معاملات سهام 200درصد رشد کرده و روزانه بین 2تا 3هزار میلیارد تومان اوراق بهادار در بازار سرمایه خرید و فروش می‌شود. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند این جریان ورود نقدینگی به بورس همچنان ادامه خواهد داشت به‌ویژه آنکه با تغییر مقررات بازار پایه فرابورس بخش زیادی از این نقدینگی به سمت بازارهای اصلی سهام سرازیر شده است. با توجه به اینکه در 5‌ماه امسال 25هزار میلیارد تومان معامله در بازارپایه انجام شده بود احتمال می‌رود دست‌کم تا پایان سال بین10تا 20هزار میلیارد تومان هم از محل معاملات بازار پایه به بازارهای اصلی بورس و فرابورس تزریق و به رشد شاخص بورس منجر شود.

ورود پول‌های جدید
در شرایطی که کارشناسان تأکید می‌کنند عامل رشد بورس، ورود نقدینگی پر قدرت است گفته‌های وزیر اقتصاد هم این موضوع را تأیید می‌کند. به گفته فرهاد دژپسند در یک ‌سال گذشته بر ورود نقدینگی به بورس تمرکز شده است. همایون دارابی، از کارشناسان بازار سرمایه هم با بیان اینکه از چند‌ماه پیش شاهد انتقال نقدینگی از دیگر بازارها به سمت بازار سرمایه بوده‌ایم، گفت: به‌عنوان مثال در روز ۱۷ شهریور معادل ۱۰۹ میلیارد تومان و در روز ١٦شهریور ١٧٥ میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه شد. او افزود: در 4روز منتهی به ۷ شهریور هم 640میلیاردتومان پول جدید وارد بازار شد که نشان می‌دهد بازارسرمایه بهترین شرایط را ازنظر اقبال عمومی سرمایه‌گذاران تجربه می‌کند.
محمدمهدی بحرالعلوم، مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن هم گفت: تا یک‌ماه پیش نقدینگی به میزان معناداری در بازار وجود نداشت اما اکنون حجم بالای ورود نقدینگی به بازار سرمایه می‌تواند رشد قابل‌قبولی را با سیگنال گزارش‌های ۶ ماهه متوجه شرکت‌ها کند.
مهدی رباطی، دیگر کارشناس بازار سرمایه هم درباره جریان ورود نقدینگی به بورس تا 6‌ماه آینده گفت: شاهد هستیم نقدینگی در حال ورود به بورس است. حتی بخشی از سرمایه‌های پارک شده و پول‌هایی که در سپرده‌های بانکی بودند آزاد می‌شوند و به بازار سرمایه می‌آیند.

شاخص تا کجا رشد خواهد کرد
با پذیرش این نکته که نقدینگی درحال ورود به بورس است این پرسش مطرح می‌شود که این روند تا کجا به رشد شاخص منجر خواهد شد؟ مهدی رباطی در این‌باره گفت: به اعتقاد من روند صعودی شاخص بورس تا اواخر سال ۱۳۹۹ و اوایل ۱۴۰۰ ادامه خواهد یافت. رضا رحمتی، از کارشناسان بازار سرمایه توضیح داد: فعلا نشانه‌‌ای از خروج نقدینگی از بازار سهام مشاهده نمی‌شود و اساسا نقدینگی مقصد دیگری برای حضور ندارد. بر این اساس تا مادامی که منابع جذب شده، در بورس باقی بماند، رشد شاخص ادامه‌ خواهد داشت. محمد مهدی بحرالعلوم هم عبور شاخص از ۳۰۰ هزار واحد را اتفاقی بدیهی دانست و گفت: جریان نقدینگی، روند صعودی شاخص را تداوم می‌بخشد.


   تداوم صعود بورس با 4عامل

حمید میرمعینی، از کارشناسان بازار سرمایه به همشهری گفت: عبور شاخص از مرز 300هزار واحد نمی‌تواند نگران‌کننده باشد زیرا بخشی از رشد شاخص ناشی از رشد قیمت سهام شرکت‌های ارزنده‌ای است که تاکنون رشد نکرده بودند اما حالا در کانون توجه قرار گرفته‌اند. او با تأیید ورود نقدینگی تازه به بورس توضیح داد: در روز‌های اخیر شاهد کاهش تنش‌های سیاسی بوده‌ایم ضمن اینکه رشد ممتد بازار سهام در جامعه انعکاس داشته و نقدینگی جدید را ترغیب کرده که وارد بورس شود ضمن اینکه باید درنظر گرفت که بازار‌های موازی از قبیل طلا، ارز و مسکن هم در رکود هستند در نتیجه بهترین محل برای سرمایه‌گذاری، فعلا بازار سرمایه است. میرمعینی درباره آینده شاخص بورس گفت: روند رو به رشد بورس درصورت تحقق 4اتفاق ادامه خواهد داشت؛ اول اینکه روند افزایش سرمایه شرکت‌هایی که از بنیاد قوی برخوردارند از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و همینطور آورده نقدی در نیمه دوم سال سرعت بگیرد. او ادامه داد: نکته دوم سرعت دادن به عرضه‌های اولیه در نیمه دوم سال و نکته سوم تداوم رکود در بازارهای موازی از قبیل طلا، ارز و مسکن است که می‌تواند نقدینگی را همچنان برای ورود و ماندن در بورس ترغیب کند. او عامل چهارم را حل تنش‌های سیاسی دانست و تأکید کرد: حل تنش‌های سیاسی به تداوم روند صعودی بورس کمک می‌کند. به‌طور مثال حل چالش‌های سیاسی و کاهش تحریم‌ها می‌تواند به رشد صنعت خودرو و افزایش ارزش سهام این صنعت در بورس کمک کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید