• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 21 شهریور 1398
کد مطلب : 77961
+
-

امور شهر در دست شهروندان

طبق آمار سامانه شفافیت، میزان مشارکت بخش خصوصی در شهر تهران افزایش یافته است

گزارش
امور شهر در دست شهروندان

محمود مولایی/خبر‌نگار

زمانی اداره امور شهر به‌دست مدیران شهری بود و اکنون رویکرد نگاه از بالا به پایین تغییر کرده و مشارکت شهروندان در اداره امور شهر تهران به‌نظر بیشتر شده است. البته بحران اقتصادی در سال گذشته میزان علاقه بخش خصوصی را برای همکاری با شهرداری تهران کاهش داده بود. با وجود این، به‌نظر می‌رسد بخش خصوصی در دوره جدید شهرداری تهران و شورای پنجم رغبت بیشتری برای سرمایه‌گذاری پیدا کرده است. جالب اینکه در 2سال اخیر واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی در مناطق شهرداری تهران اتفاق افتاده است. در بهار و تابستان امسال شهرداری منطقه22 با 99درصد بیشترین مشارکت بخش خصوصی را داشته است. پس از آن شهرداری منطقه 5 با کمتر از یک‌درصد مشارکت بخش خصوصی را داشته است؛ درحالی‌که سال گذشته منطقه 5 در صدر مشارکت مردمی قرار داشت. شهرداری منطقه 5 در سال 97بیشتر از 76درصد در واگذاری پروژه‌های خود به بخش خصوصی فعالیت داشته است. پس از آن شهرداری منطقه 12قرار دارد که نزدیک به 20درصد فعالیت داشته و در رده سوم، شهرداری منطقه 22با بیشتر از 4درصد قرار دارد.

تغییرات بعد از شروع شورای پنجم 
اعضای شورای پنجم شهر تهران شهریور سال 96 فعالیت خود را شروع کردند و پس از آن شهردار این دوره انتخاب شد. در سالی که به غیر از شهرداری‌ مناطق شهر تهران، شرکت‌ها و سازمان‌های دیگر شهرداری تهران در جذب بخش خصوصی موفقیت‌هایی داشته‌اند، سازمان مهندسی و عمران شهر تهران 8.84درصد در جذب بخش خصوصی موفق بوده و شرکت نوسازی اراضی عباس‌آباد 8.52درصد. همچنین سازمان زیباسازی شهر تهران نیز با 8.45درصد در جایگاه سوم قرار دارد و سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران 3درصد در جذب بخش خصوصی موفق بوده و سازمان مدیریت پسماند 2.64درصد. 5سازمان شهرداری تهران در واگذاری پروژه‌های خود به بخش خصوصی به موفقیت رسیدند تا فعالیت‌ها در مورد واگذاری پروژه‌ها در شهرداری تهران فراگیر به‌نظر برسد؛ درحالی‌که در سال‌های پیش از آن چنین موضوعی دیده نمی‌شود. برای نمونه در سال 95تنها در شرکت نوسازی اراضی عباس‌آباد بخش خصوصی ورود کرده بود.
در سال 96به غیر از 5سازمان، شهرداری 5منطقه شهر تهران در جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی موفق بوده‌اند. شهرداری منطقه 12با جذب بیشتر از 5درصد از بخش خصوصی در شهرداری تهران، شهرداری منطقه 20با بیشتر از 3درصد، شهرداری منطقه 3با 3درصد، شهرداری منطقه 4 و 2نیز با کمتر از 3درصد در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.


استفاده از ظرفیت خیرین و مشارکت‌های مردمی در حوزه مدیریت شهری و روستایی

رئیس مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از ارسال نامه‌ای با موضوع «استفاده از ظرفیت خیرین و مشارکت‌های مردمی در حوزه مدیریت شهری و روستایی» به معاونین هماهنگی امور عمرانی استانداری‌ها خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، در نامه مجید عبداللهی آمده است: «جلب مشارکت‌های مردم در برنامه‌ریزی و مدیریت شهری و روستایی، همواره راهگشا و موجب بهبود کیفیت اداره امور شهرها و روستاها و ارتقای شاخص‌های کیفیت زندگی شهروندان بوده است. در این راستا استفاده از ظرفیت خیرین و همراهی سازمان‌های مردم نهاد، یکی از بهترین راه‌های مشارکت مردم در مدیریت شهری و روستایی به شمار می‌رود که برنامه‌ریزی برای بهره‌مندی و هدایت این سرمایه اجتماعی در جهت توسعه و آبادانی شهرها و روستاهای کشور، نیازمند تعریف سازوکارهای دقیق و اجرایی است. از این‌رو شناخت وضعیت موجود و تجارب شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در جذب مشارکت خیرین به‌منظور الگوسازی و اشاعه تجارب موفق در سراسر کشور، به‌عنوان نخستین اقدام در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.»
در این نامه همچنین از معاونت‌های عمرانی استانداری‌ها درخواست شده که چنانچه تجربیات موفق و مفیدی در زمینه بهره‌گیری از ظرفیت خیرین و سمن‌ها متناسب با وظایف و مأموریت شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان‌ها وجود دارد، به مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اعلام کنند.

آمار سامانه شفافیت


​​​​​​​
 

این خبر را به اشتراک بگذارید