• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 20 شهریور 1398
کد مطلب : 77898
+
-

سایه پهپادهای مزاحم

آسمان خاورمیانه در 3روز گذشته شاهد 4حمله پهپادی از سوی اسرائیل در 4کشور عربی بوده است

خاورمیانه
سایه پهپادهای مزاحم


 طی 72ساعت گذشته بخش قابل‌توجهی از تحولات نظامی منطقه خاورمیانه با پهپادها مرتبط بوده است؛ پهپادهایی که این روزها بیش از هر زمان دیگری بر آسمان خاورمیانه جولان داده و به عاملی تعیین‌کننده در سرنوشت تحولات نظامی- امنیتی این منطقه تبدیل شده‌اند؛ از جزیره العرب و خلیج‌فارس گرفته تا عراق و حتی سرزمین‌های شام. این در حالی است که تشدید رقابت‌های انتخاباتی در اسرائیل و افزایش احتمال شکست ائتلاف نتانیاهو بیش از پیش به نقش‌آفرینی پهپادها در آسمان خاورمیانه دامن زده است؛ امری که به باور بسیاری از کارشناسان با نگرانی حزب لیکود و شخص نتانیاهو از تبعات شکست در انتخابات پارلمان اسرائیل گره خورده است.


سقوط پهپاد اسرائیلی در آسمان غزه
جنبش مقاومت حماس در ساعات پایانی روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای از سقوط یک پهپاد اسرائیلی در شرق منطقه رفح در جنوب غزه خبر داد. ارتش اسرائیل اگرچه در ابتدا از ابراز هرگونه واکنشی نسبت به این بیانیه خودداری کرد اما در نهایت سکوت خود را شکسته و بیانیه جنبش حماس را تأیید کرد. البته سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی صرفا سقوط پهپاد را تأیید کرده و درباره جزئیات حادثه هیچ اطلاعاتی منتشر نکرده است. در مقابل اما حماس گفته است پهپاد اسرائیلی توسط نیروهای مقاومت شناسایی شده و بر اثر تیراندازی سقوط کرده است. براساس اطلاعات منتشر شده در رسانه‌های نزدیک به حماس، این پهپاد از نوع رصد بوده و توانایی حمل موشک را نداشته است؛ اگرچه این پهپادها همواره مجهز به بمب‌های حرارتی بوده و برای انجام ترورهای فردی نیز از آنها استفاده می‌شود. خبرنگار شبکه الجزیره در این‌باره، گفت: موفقیت مقاومت فلسطین و حزب‌الله لبنان در سقوط پهپادهای اسرائیلی وضعیت انتخاباتی نتانیاهو را از آنچه که هست، سخت‌تر می‌کند. پیش از این روزنامه هاآرتص مدعی شده بود افزایش تنش‌های نظامی در فلسطین، لبنان، سوریه و حتی عراق با احتمال شکست نتانیاهو در انتخابات مرتبط است.


آسمان لبنان در کنترل حزب‌الله
به فاصله کمتر از 24ساعت پیش از سقوط پهپاد اسرائیلی در جنوب غزه، حزب‌الله لبنان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد یک پهپاد اسرائیلی را در مرزهای جنوبی لبنان با فلسطین اشغالی، مشخصا بر فراز روستای رامیا به زمین نشانده است. این ادعا به فاصله کوتاهی توسط سخنگوی ارتش اسرائیل تأیید شد. افیخای ادرعی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر احتمال دسترسی حزب‌الله به اطلاعات ویژه‌ای در پهپاد ساقط شده، گفت: نگرانی در این زمینه وجود ندارد؛ چراکه پهپاد یادشده فناوری پیچیده یا اطلاعات محرمانه‌ای نداشته است. این حادثه در حالی رخ داد که حزب‌الله کمتر از یک هفته قبل در پاسخ به حملات پهپادی اخیر اسرائیل، یک نفربر ارتش این رژیم را در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی مورد حمله موشکی قرار داده بود. سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز در سخنرانی خود به مناسبت آغاز دهه اول ‌ماه محرم با اشاره به تشدید حملات پهپادی اسرائیل به کشورهای عربی گفته بود: وارد مرحله تازه‌ای از نبرد با دشمن صهیونیستی شده‌ایم و حزب‌الله به‌طور مشخص بر مقابله با حملات پهپادی از سوی این رژیم تمرکز خواهد کرد.


تداوم حملات پهپادی به عراق و سوریه
سریال انفجارهای شبانه انبارهای سلاح در عراق همچنان ادامه دارد؛ انفجارهایی که اگرچه تا‌کنون هیچ عاملی رسما از سوی دولت عراق به‌عنوان مسئول آن معرفی نشده اما منابع غیررسمی، اسرائیل را متهم اصلی آن می‌دانند. آخرین تحول در این زمینه، انفجاری بزرگ در یک انبار سلاح متعلق به نیروهای حشد شعبی در استان انبار در غرب عراق بود که گفته می‌شود بر اثر آن، تمام تسلیحات موجود در انبار از بین رفته است. روزنامه العربی‌الجدید به نقل از یک مقام امنیتی در دولت عراق می‌نویسد: تا این لحظه نمی‌توان درباره عامل اصلی انفجار صبح سه‌شنبه در انبار اظهارنظر قطعی داشت؛ اگرچه نشانه‌های اولیه گویای تکرار سناریوی حملات پهپادی از سوی اسرائیل است. این حادثه در حالی رخ داده که صبح روز دوشنبه نیز یک انبار سلاح وابسته به نیروهای حشد عشایری (زیرنظر حشد شعبی عراق) در مرز سوریه و عراق در استان البوکمال مورد حمله قرار گرفته و منفجر شده است. دیده‌بان حقوق بشر سوریه ادعا کرده بر اثر این حمله 6 نفر از شبه‌نظامیان وابسته به حشدشعبی به شهادت رسیده و 18نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند. اگرچه هیچ‌یک از دولت‌های عراق یا سوریه تاکنون واکنشی به این حادثه نداشته‌اند اما منابع محلی از مشاهده پرنده‌ای شبیه به پهپاد در نزدیکی محل انفجار خبر داده‌اند؛ امری که فرضیه نقش‌آفرینی اسرائیل در این حمله را نیز تقویت می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید