• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 20 شهریور 1398
کد مطلب : 77897
+
-

اخراج


ترامپ سرانجام جان بولتون را اخراج کرد، آن هم با یک پیام توییتری. دیشب ترامپ در توییترش نوشت که با بولتون اختلافات زیادی داشته و به او اطلاع داده که دیگر به خدماتش در کاخ سفید نیازی نیست. او هم امروز استعفایش را به رئیس‌جمهور تقدیم کرده‌است. به این ترتیب یکی از ضدایرانی‌ترین مقامات دولت ترامپ که سال‌هاست دررؤیای جنگ با ایران به‌سر‌می‌برد و خیال می‌کرد این‌رؤیا در دولت ترامپ تعبیر می‌شود، شغلش را از دست داد و‌احتمالا رویاهایش هم برباد رفت.
بولتون یکی از اعضای دولت ترامپ بود که نسبت به بقیه، دوران طولانی‌تری را درون دولت طی کرد. او‌ ۱۶‌ماه مشاور امنیت ملی کاخ سفید بود که باتوجه به شمار عزل و‌نصب‌های ترامپ در 2سال گذشته، مدت طولانی به‌حساب می‌آید. در ماه‌های اخیر رسانه‌های آمریکایی گزارش‌های زیادی درباره اختلاف ترامپ و بولتون منتشر کردند. یکی از موارد اخیر این اختلافات، مذاکره و توافق با طالبان بود. رسانه‌های آمریکایی خبر داده بودند که بولتون به‌طور کامل از این روند کنار گذاشته‌شده‌است.
همچنین گفته می‌شد که ترامپ و بولتون بر سر ایران هم اختلافاتی دارند، موضوعی که ترامپ چندی پیش در مقابل دوربین رسانه‌ها به‌طور تلویحی به آن اشاره کرد و گفت که بولتون نظرات تندتری دارد.
بعد از مایکل فلین و مک‌مستر، بولتون سومین مشاور امنیت ملی کاخ سفید است که توسط ترامپ اخراج می‌شود.
حالا طرفداران جنگ در آمریکا و خاورمیانه که وزیرخارجه کشورمان آنها را تیم بی‌خوانده بود (بولتون، بنیامین نتانیاهو، بن‌سلمان و بن‌زاید) یکی از اعضای مهم خود در واشنگتن را از دست دادند.
جان بولتون یکی از آخرین بقایای نومحافظه کاران در تیم ترامپ بود که برای اغلب موضوعات سیاست خارجی آمریکا از جمله مسائل خاورمیانه و جهان اسلام راهکار نظامی ارائه می‌کرد. بولتون که با گروهک تروریستی منافقین رابطه ویژه ای داشت و از نزدیک ترین حامیان سیاست های خصمانه و ماجراجویانه نتانیاهو بود، با ارائه تحلیل‌های گمراه کننده در مورد کره شمالی، ونزوئلا و ایران و دیگر چالش‌های امنیتی دولت آمریکا عملا خود به چالشی امنیتی برای ترامپ تبدیل شد که می‌خواست با منطق نظامی این چالش‌ها را برطرف کند. اخراج او از حلقه امنیتی کاخ سفید حال این سوال را پیش می‌کشد که آیا ترامپ در مواجهه با این چالش ها همان راه را خواهد رفت یا ناگزیر سیاست و راه دیگری را پیش روی خود می بیند که مستلزم عقب‌نشینی آمریکا از برخی سیاست های غیرواقع بینانه و یکسویه در رودررویی با بحران های سیاست خارجی دولت آمریکاست.
رویکرد تکروانه ترامپ احتمالا او را از عقب‌نشینی در برخی از این حوزه‌ها بازمی دارد ولی نگرش کاسبکارانه‌اش مانع از آن خواهد بود که بیش‌از گذشته بر اهرم‌های نظامی تکیه کند. به هر رو در هفته‌های آینده شاهد تغییراتی در رویکرد کاخ سفید خواهیم بود و باید دید ترامپ با سیاست فشار حداکثری در مقابل ایران که تا کنون با ناکامی همراه بوده است چه خواهد کرد. آیا ترامپ به دنبال بهانه‌ای برای خلاص‌شدن از میراث بولتون در قبال ایران خواهد گشت؟

این خبر را به اشتراک بگذارید