• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 20 شهریور 1398
کد مطلب : 77875
+
-

برنامه شهرداری تهران برای سال تحصیلی جدید

زنگ مهر به صدا درآمد

زنگ مهر به صدا درآمد

محمد سرابی _ خبر‌نگار

 10روز دیگر نخستین کلاس‌های‌ درس سال تحصیلی جدید شروع می‌شوند و شهرداری بعد از تدارک برگزاری ایام محرم، فرصت کوتاهی برای سازماندهی شهر متناسب با آغاز مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها دارد. مهم‌ترین تأثیر سال تحصیلی افزایش ترافیک در برخی ‌محور‌های شهری است که گاهی در ساعت صبح، رفت‌وآمد را به‌شدت افزایش می‌دهد اما در عمل اول مهر باعث ایجاد تغییراتی فراتر از افزایش ترافیک در شهر می‌شود.

در صد‌و‌شصت‌و‌سومین جلسه شورای شهر پیشنهاد شد که شهرداری برای مناسب‌سازی مدارس دخترانه دولتی اقدام کند تا محوطه این مدارس از ساختمان‌های اطراف «مشرف» نباشد. اعضای شورای اسلامی شهر تهران با اختصاص 20درصد از ردیف بودجه حمایت از توسعه و تجهیز مدارس برای مناسب‌سازی‌ مدارس دخترانه دولتی در مناطق 22گانه موافقت کردند.
این کار با هدف فراهم‌کردن امکان ورزش و استفاده از نور آفتاب برای دختران دانش‌آموز انجام می‌شود زیرا به گفته ناهید خدا‌کرمی، 76درصد دختران ایرانی از کمبود ویتامینD رنج می‌برند و در نتیجه آن در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند. با تأیید شورا باید در هر یک از مناطق شهرداری تهران یک مدرسه را به این شیوه از اشراف ساختمان‌های اطراف خارج کرد.
در همین جلسه رئیس شورای شهر تصریح کرد: در زمینه بازگشایی مدارس نیز شهرداری تهران تلاش کرده ‌کارگاه‌هایی را که مدت‌ها بلاتکلیف در سطح شهر بوده است، جمع‌آوری کند.
محسن هاشمی همچنین عنوان کرد: در پروژه گیشا هر‌چند این موضوع در اولویت شهرداری است، ولی بعید می‌دانم تا ابتدای مهر به اتمام برسد.
پروژه پل گیشا که با برداشتن پل فرسوده این منطقه شروع شد، باید به ایجاد یک محور ترافیکی دو‌سطحی منجر شود. با توجه به قرار‌داشتن مراکز آموزشی در اطراف این پروژه انتظار می‌رفت که تا ابتدای سال تحصیلی، بخشی از پروژه به بهره‌برداری برسد.

نوسازی ناوگان اتوبوسرانی
در آستانه سال تحصیلی تعدادی از اتوبوس‌های فرسوده از رده خارج می‌شوند و اتوبوس‌‌های جدید جای آنها را می‌گیرند. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با بیان اینکه تحقق برنامه‌ها و روند اقدامات شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در سال‌1398 برای رسیدن به یک حمل‌ونقل اتوبوسی کارآمد و تأثیرگذار خواهد بود، در این‌باره گفت: اجرای 4مرحله طراحی شبکه خطوط متناسب با تقاضا، تدوین برنامه زمانبندی حرکت اتوبوس‌ها با استفاده از سیستم‌های ITS، تخصیص بهینه ناوگان به خطوط و تخصیص بهینه خدمه آموزش‌دیده با برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند، ضروری است.
«پیمان سنندجی» با اشاره به اینکه یکی از این اقدامات، پروژه اعلام هوشمند نام ایستگاه در داخل اتوبوس‌های خطوط تندرو‌ست، گفت: انعقاد قرارداد نوسازی 500دستگاه مخزن CNG اتوبوس‌های گازسوز، انعقاد تفاهمنامه خرید 500دستگاه مینی‌بوس برای به‌کارگیری در خطوط و همچنین انعقاد تفاهمنامه خرید 500دستگاه اتوبوس برای به‌کارگیری در خطوط از برنامه‌های انجام شده است.
سنندجی با بیان اینکه 13دستگاه اتوبوس دوکابین نوسازی شده‌اند، تصریح کرد: بازسازی 26دستگاه اتوبوس و برنامه‌ریزی جهت بازسازی 150دستگاه اتوبوس تا پایان سال، ورود 117دستگاه مینی‌بوس جدید به خطوط حمل‌ونقل عمومی‌ و از رده خارج‌کردن 59دستگاه اتوبوس فرسوده، بخش دیگری از این اقدامات است.

جشن بزرگ مهر 
مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران از برگزاری آیین بازگشایی مدارس در 268مدرسه خبر داد و گفت: برنامه‌های امسال در قالب 4محور«آیین بازگشایی»، «آموزشی»، «حمایتی» و «گردشگری» برگزار می‌شوند.
‌مجتبی دانشور‌ با تشریح برنامه‌های استقبال از مهر با عنوان «مهر قلم» گفت: «جشن بزرگ مهر» با حضور مسئولان منطقه‌ای در 122مدرسه مناطق 22گانه، آیین استقبال از سال‌اولی‌ها در 122ناحیه و در مجموع آیین بازگشایی مدارس در 268مدرسه برگزار می‌شود. همچنین با توجه به اینکه 440مدرسه متوسطه در سطح شهر داریم، پیشنهاد دادیم روز اول مهر دستاوردهای سال پیش توسط شهرداران مدارس اعلام شود.
او از برگزاری برنامه‌های آموزشی ویژه دانش‌آموزان خبر داد و عنوان کرد: آموزش حقوق و تکالیف شهروندی، ترافیک و آلودگی هوا، محیط‌زیست و پسماند، ایمنی و مدیریت بحران از 2 تا 20مهر با اجرای هزار و 476نمایش، هزار و 968برنامه آموزش همگانی و توزیع 16هزار و 800پوستر انجام می‌شود.
مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران همچنین با اشاره به اینکه 366 تور گردشگری ویژه دانش‌آموزان از 2 تا 20مهر برگزار می‌شود، تصریح کرد: در 122ناحیه یک تور موزه‌گردی و 2تور بازدید از مراکز آموزشی خواهیم داشت.

مترو و سرویس مدارس

مجموعه سامانه‌های حمل‌ونقل مسافر تهران در ابتدای سال تحصیلی با افزایش شدید مسافر روبه‌رو می‌شود. به همین دلیل از شهریور تدابیری برای جابه‌جایی بهتر مسافر در آن درنظر گرفته می‌شود.

فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه:
مترو اول مهر برای دانش‌آموزان و دانشجویان رایگان است و این افراد می‌توانند در طول سال تحصیلی از تخفیف 50درصدی بلیت مترو بهره‌مند شوند. دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند روز دوشنبه یکم مهر در خطوط یک، 2، 3، 4، 5، 6 و 7 از خدمات رایگان مترو استفاده کنند و با ورود به سامانه eticket.tehran.ir برای ثبت‌نام کارت‌بلیت‌های دانش‌آموزی و دانشجویی اقدام کنند و از ۵۰‌درصد تخفیف بهره‌مند شوند.

علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران: 
بیش از ۳۰۰ شرکت پیمانکار پروانه تخصصی حمل‌ونقل دانش‌آموزی را دریافت کرده‌اند و مدارس ملزم به همکاری با پیمانکارانی هستند که مجوز سازمان تاکسیرانی را دریافت کرده‌اند. سال گذشته حدود ۲۰‌هزار راننده متقاضی ثبت‌نام برای سرویس مدرسه بودند و پیش‌بینی ما این است که آمار امسال بیش از سال گذشته باشد. همچنین ثبت‌نام و تخصیص ناوگان مدارس تا هفته دوم مهر انجام می‌شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید