• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 20 شهریور 1398
کد مطلب : 77864
+
-

درآستانه سال تحصیلی جدید شورای شهر تهران مصوب کرد

5/5 میلیارد تومان برای مناسب‌سازی‌ مدارس دخترانه

پریسا امیرقاسم‌خانی/خبر‌نگار

 در طرح دو فوریتی شورای اسلامی شهر تهران، 20درصد از ردیف بودجه «حمایت از توسعه و تجهیز مدارس» به مناسب‌سازی‌ مدارس دخترانه دولتی در مناطق 22گانه اختصاص پیدا کرد. این موضوع در جلسه علنی شورا توسط ناهید خداکرمی، رئیس کمیسیون سلامت مطرح شد و با رأی اکثریت اعضای شورا به تصویب رسید. به گزارش همشهری، یکصد و شصت و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه 17 شهریورماه با صحبت‌های محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر آغاز شد. محسن هاشمی در این جلسه ضمن تسلیت به مناسبت ایام تاسوعا و عاشورا از روز 17شهریور به‌عنوان گویاترین سند در حقانیت انقلاب اسلامی در جهان نام برد و یاد و خاطره شهدای این روز را گرامی دانست. در طرح دو فوریتی شورا، اختصاص 20درصد از ردیف بودجه «حمایت از توسعه و تجهیز مدارس»، یعنی حدود 5/5 میلیارد تومان، برای توسعه و تجهیز و مناسب‌سازی مدارس دخترانه دولتی مناطق 22گانه را، با 18امضا، اعلام وصول کرد. ناهید خداکرمی، طراح این طرح ابتدا درخصوص دلایل دوفوریت این طرح گفت: «76درصد دختران ایرانی از کمبود ویتامین دی رنج می‌برند و قرار است این دختران مادران آینده ما باشند و برای همین کلسیم و ویتامین برای بدن آنها حیاتی است. دختران به‌دلیل این فقدان در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند.» او ادامه داد: «بسیاری از مدارس غیرانتفاعی شرایط آزادانه فعالیت ورزشی دختران را ایجاد می‌کنند. لذا مناسب‌سازی مدارس دخترانه دولتی از وظایف شهرداری است.» خداکرمی در ادامه افزود: «این در شرایطی است که زمانی به آغاز مهر‌ماه و بازگشایی مدارس نمانده و لذا می‌بایست هر چه سریع‌تر در این خصوص اقدام شود.» در ادامه جلسه شورا، پرونده ۳ ملک برای تشخیص اینکه باغ یا غیرباغ محسوب می‌شوند، بررسی شد و در نهایت اعضای شورا 2 ملک را باغ و یک ملک را غیرباغ تشخیص دادند. براساس این گزارش در زیر نظرات اعضای شورای شهر در یکصدوشصت‌و‌سومین جلسه را می‌خوانید.


نطق پیش از دستور
مجید فراهانی، رئیس کمیسیون بودجه و نظارت مالی شورا: 
توجه به عدالت شهری؛ سرانه کمتر از یک مترمربع به ازای هر شهروند


 
مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورا در نطق پیش از دستور از لزوم توجه به عدالت شهری و دسترسی عادلانه همه شهروندان به زیرساخت‌های شهری صحبت کرد. او ضمن بیان طرح‌ها و بازدیدهای صورت گرفته طی 2 سال گذشته، گفت: «به‌عنوان منتخب مردم خود را نماینده و متعهد و پاسخگو به همه مردم تهران از کارتن‌خواب تا کارآفرین می‌دانم. معتقدم تهران فقط یک یا چند منطقه خاص نیست، قلمرو زندگی همه ماست؛ از مسگرآباد تا فرحزاد که باید زیرساخت‌ها و امکانات زندگی در آن در دسترس همگان باشد.» رئیس کمیسیون بودجه و نظارت مالی شورا افزود: «همشهریانمان در منطقه 17که به دارالشهدای تهران معروف است، از حیث توسعه یافتگی پایین‌ترین رتبه مناطق شهر تهران را دارند، در این منطقه ما شاهد سرانه کمتر از یک مترمربع به ازای هر شهروند در حوزه سرانه کاربری‌های بهداشتی، درمانی، گردشگری، فرهنگی، آموزشی و ورزشی هستیم، بدون شک این شرایط زیبنده مردم نیست و ما با خرمشهری در دل تهران مواجه هستیم که تنها راه نجاتش توجه به عدالت و توازن منطقه‌ای است.» فراهانی ادامه داد: «براساس ماده ۲۳ برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهر تهران شهرداری مکلف شده‌است، برای ایجاد توازن و رفع محرومیت‌ها، اعتبار ویژه‌ای در بودجه هر سال پیش‌بینی و به شورا ارائه کند. در اجرای ماده ۲۳ برنامه سوم، مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده ‌است. امیدوارم این اقدام کوچک زمینه‌ساز آغاز حرکت به سوی عدالت و توازن منطقه‌ای و بهبود کیفیت زندگی در محلات کمتر توسعه‌یافته تهران شود.»


تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام فرهنگی


   محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران 

  تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام فرهنگی، تئاتر آیینی صبا و مجموعه فرهنگی برج طغرل در مرکز و جنوب تهران ضرورت دارد. هر دو پروژه‌هایی هستند که بخش عمده آنها اجرا و سال‌هاست نیمه تمام رها شده‌اند و با وجود بازدیدهای مکرر و تعهد مدیران به تکمیل آن هنوز امیدی به بهره‌برداری نیست. به‌صورت جدی از مدیران مربوطه می‌خواهم نسبت به تکمیل و بهره‌برداری از این مجموعه‌ها و سایر پروژه‌های نیمه‌تمام اقدام کنند.

تعیین تکلیف  مرکز هنرهای سنتی ـ آیینی
   احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی 



در اوایل دهه  80ایده مشترکی میان وزارت ارشاد و شهرداری تهران تعریف شد که براساس آن مرکز هنرهای سنتی و آیینی ساخته شود. این مرکز ظرفیت کتابخانه دارد و ظرفیت گالری و حدود 4سالن بزرگ، کوچک و متوسط نمایش هم دارد. عملیات ساخت این مرکز کم و بیش 90درصد پیشرفت و حتی مدتی اجرا هم داشته است. این مرکز 6هزار متر زمین و 18هزار متر بنا دارد، ولی این سرمایه در معرض مستهلک شدن قرار دارد. از شهرداری تهران می‌خواهم درباره مراحل کار و وضعیت مرکز گزارشی به صحن شورا ارائه کند.


لزوم بازسازی و مرمت معابر
   حجت نظری، ‌عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی 



متولیان آب، برق، گاز و امثال آن، بعضا اقدام به حفاری و کنده‌کاری در سطح معابر کرده، اما پس از پایان عملیاتشان، اقدام به مرمت و تعمیر معبر نمی‌کنند. لازم است شهرداری تهران، مشخصا معاونت مالی و اقتصادی، ضمن جدیت بیشتر در الزام دیگر دستگاه‌ها، به بازسازی و مرمت معابر حفاری شده، تعامل مناطق با دستگاه‌های خدماتی را تسهیل کند و امکان تهاترهایی که منجر به آسایش شهروندان می‌شود را فراهم سازد.

توجه به ایمنی فضاهای عمومی


   مجید فراهانی، رئیس کمیسیون بودجه و نظارت مالی شورا 


 متأسفانه سه‌شنبه ۱۲ شهریور ماه، نوجوانی که در فضای سبز بزرگراه شهید ستاری مشغول بازی بود به‌دلیل افتادن توپش به محوطه مخزن غرق شد. ضمن تسلیت این  ضایعه دلخراش به خانواده داغدار، از شهرداری تهران گلایه‌مند هستم. متأسفانه به‌رغم تذکر اینجانب در ۱۸ تیرماه سال‌جاری درخصوص «لزوم توجه به ایمنی بوستان‌ها، پارک‌های محلی و فراهم‌آوردن زمینه حضور امن و ایمن خانواده‌ها» و پاسخ شهردار محترم تهران در مورخ ۴ شهریورماه، باز هم بی‌توجهی به ایمنی زمینه‌ساز این حادثه دلخراش شده است.


64درصد موتورسیکلت‌ها، ‌خارج از رده​​​​​​​


   شهربانو امانی، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل 
  حدود ۹۹ درصد موتورسیکلت‌های پایتخت از نوع کاربراتوری هستند و براساس سن فرسودگی تقریبا ۶۴درصد آنها از رده خارج شده‌اند. یک موتورسیکلت کاربراتوری، حدود ۷ برابر یک خودروی استاندارد یورو ۴، آلودگی تولید می‌کند. همچنین تعداد فوتی‌های ناشی از تصادف در شهر تهران با موتورسیکلت در سال‌های ۹۶، ۹۷ و 3‌ماه اول سال ۹۸، به‌ترتیب ۲۴۶ ، ۲۴۷  و ۴۸ نفر بوده است. موضوع سلب آسایش، مزاحمت‌ها و تخلفات آن از قبیل عبور از چراغ قرمز، حرکت در خلاف جهت و تردد در پیاده‌روها را نیز اضافه کنید. از شهردار تهران می‌خواهم گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته در راستای ماده ۵۳ برنامه پنج ساله سوم مبنی بر ساماندهی‌ موتورسیکلت‌های شهر تهران را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.



بی‌توجهی دولت به بازآفرینی بافت‌ فرسوده

 

 زهرا نژادبهرام، عضو هیأت رئیسه شورا 

با وجود تأکید رئیس‌جمهور بر ضرورت توجه به امر بازآفرینی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و تصویب آیین‌نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری در پانزدهم اردیبهشت‌ماه سال 97در جلسه رسمی هیأت وزیران، متأسفانه تاکنون حتی یک مترمربع از اراضی دولتی به‌منظور نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده تخصیص نیافته است. با وجود این سازمان نوسازی شهر تهران، اقدام به شناسایی 56قطعه متعلق به دستگاه‌های دولتی در محدوده هدف بازآفرینی کرده که از این میان 14مورد شرایط لازم را به‌منظور استفاده در الگوی بازآفرینی داشته‌اند و شخص رئیس‌جمهور به دستگاه‌های مربوطه دستور واگذاری این اراضی را صادر کرده‌اند که با گذشت بیش از یک ماه، اتفاق جدیدی در این زمینه رخ نداده است.


   درخواست حبیب‌زاده از رئیس شورای شهر

افشین حبیب‌زاده، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل از رئیس شورای شهر درخواست کرد صورتجلسه‌های کمیسیون تشخیص باغات بررسی شود. او با توجه به اینکه برخی از املاک فاقد شرایط احراز باغ بوده اما در صورتجلسه کمیسیون تشخیص باغات، ملک باغ اعلام شده است، از رئیس شورای شهر خواست صورتجلسه‌های کمیسیون تشخیص باغات را بررسی و نتیجه آن را در صحن شورا اعلام کند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید