• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 20 شهریور 1398
کد مطلب : 77828
+
-

کاشت «درختان انتظار» در حاشیه زاینده‌رود

در شهر
کاشت «درختان انتظار» در حاشیه زاینده‌رود


مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: درختان انتظار از امسال در حاشیه رودخانه زاینده‌رود کاشت و به تدریج درختان آسیب‌دیده حذف می‌شود.

«فروغ مرتضایی‌نژاد» در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: با توجه به جاری بودن آب در رودخانه زاینده‌رود و آبگیری چاه‌ها، مناطق حاشیه‌ای شهر کمتر مشکل آب برای آبیاری فضاهای سبز داشته است.

وی افزود: البته در مناطق ۱۰، ۱۲ و 2 همچنان مشکل کم‌آبی وجود دارد، اما در مجموع انتقال آب از مناطقی که آب نسبی وجود داشت به مناطق کم‌آب انجام شده است.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضعیت فضای سبز شهر مطلوب است و سبزینگی بسیاری از درختان بر اساس اظهار نظر کارشناسان و متخصصان این عرصه، علی‌رغم این‌که به پایان شهریورماه نزدیک می‌شویم بسیار خوب است.

وی ادامه داد: درختان آسیب دیده شهر از سال ۸۲ به بعد به خصوص درختان چنار حاشیه رودخانه زاینده‌رود که بستر مناسبی ندارند و نخاله‌های ساختمانی در پروفیل‌های خاک آنها مشاهده می‌شود مثل درختان پارک ایثارگران تا بوستان‌های ملت و سعدی و در ادامه تا پارک میرزاکوچک خان جنگلی، همچنان علی‌رغم اجرای شیوه‌های مختلف به حدی آسیب دیده‌اند که به فکر کاشت درختان جدید در این نقاط هستیم.
مرتضایی‌نژاد با بیان این‌که درختان انتظار از امسال در حاشیه رودخانه زاینده‌رود کاشت و به تدریج درختان آسیب‌دیده حذف می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۹۰ درصد درختان شهر وضعیت مطلوب‌تری نسبت به سال‌های گذشته دارند، البته در برنامه‌ریزی‌های انجام شده از پساب تصفیه‌شده برای آبیاری فضای سبز حاشیه شهر اصفهان استفاده خواهیم کرد. وی با اشاره به درختان انتظار گفت: در برخی از رفیوژها و پارک‌های شهر که درختان رو به زوالند و عمر مفید آنها رو به پایان است و ظاهر و تاج، شکل نامناسب پیدا کرده‌، گونه‌های گیاهی جایگزین در کنار آنها با رعایت فاصله مناسب تحت عنوان «درختان انتظار» کاشته می‌شود تا پس از آن‌که به اندازه مناسب رسید و رشد کافی داشت، به صورت تدریجی به قطع درختان رو به زوال اقدام شود.

وی گفت: عملیات انتقال پساب در شمال و جنوب شهر از طریق تصفیه‌خانه‌های شاهین‌شهر و سپاهان‌شهر در حال انجام است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای سال ۹۹ میزان استفاده از آب‌هایی غیر از آب چاه به شدت افزایش پیدا می‌کند.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به استفاده از آب‌های خاکستری، اظهار کرد: با توجه به کمبود آب در اصفهان باید به سمت تامین منابع آب پایدار از جمله انواع آب‌های نامتعارف، پساب و آب‌های خاکستری حرکت کرد.

وی ادامه داد: برای استفاده از آب‌های خاکستری نیز با معاونت شهرسازی در حال برنامه‌ریزی هستیم تا درصدی از آبیاری فضای سبز را با استفاده از این نوع آب و پساب‌ها انجام دهیم.
مرتضایی‌نژاد تاکید کرد: اصفهان باغ شهری است که نه‌تنها نباید زیبایی‌های آن از بین برود بلکه باید با استفاده از گونه‌های گیاهی مقاوم به خشکی، سرانه فضای سبز را حفظ کرد و ارتقا بخشید و موارد زیباسازی مناظر شهری که مرتبط با فضای سبز است را مورد توجه قرار داد.
وی گفت: امیدواریم با تدابیر اندیشیده شده سبزینگی و طراوت هرچه بیشتر درختان و فضاهای سبز شهر اصفهان را شاهد باشیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید