• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 20 شهریور 1398
کد مطلب : 77820
+
-

آخرین وضعیت ثبت جهانی اورامان

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان: ثبت منظر فرهنگی اورامان از سال ۱۳۹۳ شروع و ثبت ملی آن در همان سال انجام شد

میراث
آخرین وضعیت ثبت جهانی اورامان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان در مورد روند ثبت جهانی اورامان گفت: ۱۷ هزار صفحه تحقیقات اورامان‌شناسی برای ثبت جهانی این منطقه آماده شده است. به گزارش ایرنا، سومین نشست کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر سنندج، نمایندگان ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، بهزیستی و فعالان بخش خصوصی در سالن جلسات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج برگزار شد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق سنندج هدف از برگزاری این نشست را بررسی پیشنهادها در خصوص اجرای تفاهم‌نامه اداره کل ارشاد اسلامی با دولت اقلیم کردستان، ارائه گزارش روند ثبت جهانی اورامان، ارائه گزارش در خصوص ثبت سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی و گزارش دیدار اعضای کمیسیون با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کرد. «مختار هاشمی» افزود: برای رسیدن به نقطه توسعه‌یافتگی راهی به‌جز همکاری و تعامل دولت با بخش خصوصی نیست و از مسئولان و مدیران در استان می‌خواهیم از تجارب و افکار این بخش بهره بگیرند تا برنامه‌ها بدون ایراد پیش رود. وی افزود: این روند در کردستان بسیار ضعیف است و مدیران از همکاری در برنامه‌ریزی با بخش خصوصی همکاری لازم را ندارند. 


کارهای اولیه ثبت جهانی اورامان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان نیز در مورد روند ثبت جهانی اورامان گفت: ثبت منظر فرهنگی اورامان از سال ۱۳۹۳ شروع و در همان سال ثبت ملی آن انجام شد. «محسن علوی» افزود: اقدامات اولیه ثبت جهانی اورامان از قبیل امور مرمتی مثل کاهگلی کردن سقف منازل، ایجاد موزه، فعال کردن مرکز مطالعات، نقشه‌برداری سه‌بعدی روستاهای منطقه، اجرای طرح هادی در ۱۲ روستا، تهیه گزارش بافت معماری ۲۸ روستا، ثبت ملی ۲۱ باغ در ۲۱ روستا و تدوین گزارش هه‌وارنشینی در ۱۷ هزار صفحه شده و در حال ارزیابی‌های کارشناسی و آماده شدن برای ارائه به یونسکو است. وی اضافه کرد: آمادگی کامل برای همکاری با تمام بخش‌های غیردولتی برای برنامه‌ریزی و اجرا داریم. 


۱۰ شهر کردستان در لیست شبکه شهرهای فرهنگ و هنر

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نیز در سخنانی با تاکید بر وجود ظرفیت‌های ارزنده در بخش غیردولتی گفت: وزارت ارشاد و اداره کل کردستان برای بهره‌گیری از این ظرفیت به‌ویژه در زمینه اقتصاد هنر برنامه‌ریزی ویژه دارند. «سامان احمدی» اعلام کرد: ۱۰ شهر کردستان در لیست شبکه شهرهای فرهنگ و هنر قرار گرفته و ظرفیت‌های هر شهر در دستور کار است که ثبت شهر سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی توسط شهرداری این شهر در حال اجراست.

وی افزود: این استان ظرفیت‌های بزرگی برای ثبت جهانی دارد که در مواردی مثل هه‌لپه‌رکی، لباس، موسیقی و بازی‌های محلی در دنیا بی‌نظیر است. احمدی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمیسیونی ویژه برای پیگیری ثبت جهانی موسیقی کردی تشکیل و از محل اعتبارات داخلی در حال تامین زیرساخت‌های نرم و سخت‌افزاری مورد نیاز است.


 هزار و یک جاذبه اورامان

هورامان یا اورامان نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان و شهرستان‌های پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود در استان کرمانشاه را شامل می‌شود. منطقه اورامان در استان کردستان دارای یک شهر (اورامان‌تخت) و ۷۶ روستاست که تاکنون ۱۳ روستای این منطقه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و پرونده ثبتی ۲۲ روستا نیز در حال پیگیری است. واژه هورامان یا اورامان از ۲ بخش هورا به معنی اهورا و مان به معنای خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شده و در واقع به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا است.

استان کردستان دارای هزار و ۵۱۹ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی است که ۸۲۸ مورد از این تعداد شامل ۷۶۳ اثر تاریخی، 8 مورد میراث طبیعی، ۴۲ مورد میراث معنوی و 8 مورد میراث منقول است. هم‌اکنون ثبت جهانی اورامان در دست بررسی است. در این زمینه معاونت میراث فرهنگی و گردشگری کشور با هدف حفاظت، مرمت و بازسازی بافت‌های باارزش این منطقه پایگاهی به نام پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات ایجاد کرده است که در شهر اورامان‌تخت، روستای پالنگان و یکی از روستاهای سنندج یک نمایندگی از این پایگاه دایر شده  است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید