جای خالی کرمانشاه در حلقه اول گردشگری کشور
رئیس اتاق بازرگانی: اکنون گردشگری جای خود را در سبد همه خانوارها با هر میزان درآمد باز کرده است
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با بیان اینکه امروز گردشگری و صنایعدستی ظرفیت اصلی کشور است، گفت: باید کرمانشاه را وارد حلقه اول گردشگری کشور کنیم.
به گزارش ایسنا «کیوان کاشفی» در جلسه کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمانشاه با بیان اینکه امروزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایعدستی به ظرفیت اصلی کشور تبدیل شده، اظهار کرد: در سایر حوزهها 30 سال در کشور کار کردیم و امروز زمان آن رسیده که بر این بخشها تمرکز کنیم. به گفته عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، اکنون گردشگری جای خود را در سبد همه خانوارها با هر میزان درآمد باز کرده است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر امروز کشور ایران میزبان حضور گردشگران زیادی از سراسر جهان است و تمایل خوبی از سوی برخی کشورها مانند عمان، سوریه، عراق و... برای حضور در ایران وجود دارد.
عضو هیاترئیسه اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: این گردشگران در داخل ایران پول خرج کرده و کالاهای تولید داخل ما را میخرند و با خود میبرند، پس برای کشور ثروت به همراه دارند و باید از ظرفیت آنها استفاده کنیم. به گفته کاشفی، این گردشگران در زمینههای مختلف گردشگری مذهبی، تفریحی و... به ایران میآیند.
وی با بیان اینکه برخی از استانهای کشور مانند اصفهان، مشهد و استانهای شمالی به مقاصد اصلی این گردشگران تبدیل شدهاند، تاکید کرد: برخی از استانها از دیرباز حلقه اول گردشگری کشور بودند که تعداد آنها در حال اضافه شدن است و استانهایی مانند همدان و سیستان و بلوچستان نیز با سرعت قابل توجهی در حال پیوستن به این موضوع هستند.
رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه معتقد است باید کرمانشاه را نیز وارد این حلقه کنیم تا از مزایای حضور گردشگران داخلی و خارجی در استان بیبهره نمانیم.
ظرفیتهای زیاد استان برای استقبال از گردشگران
کاشفی با بیان اینکه کرمانشاه ظرفیتهای زیادی برای استقبال از گردشگران دارد، توریسمدرمانی را یکی از مهمترین این مزیتها برشمرد. وی اظهار کرد: امروز در ایران و از جمله استان کرمانشاه خدمات سلامت با قیمت مناسب و کیفیت عالی در اختیار گردشگران است، اما باید زیرساختهای جانبی این موضوع مانند حملونقل هوایی و... نیز در استان فراهم شود.
عضو هیاترئیسه اتاق بازرگانی ایران از ظرفیت گردشگری روستایی استان هم یاد کرد و ادامه داد: فرهنگ روستاها، پوشش آنها و... همگی میتواند برای گردشگران جذاب باشد. کاشفی با اشاره به اینکه دیدن مواردی مانند آب و سنگ و... دیگر به تنهایی برای گردشگران جذاب نیست، یادآور شد: باید به دنبال سمبلسازی برای گردشگران باشیم.
وی از برپایی رویداد گردشگری 2020 در کرمانشاه هم یاد کرد که با محوریت گردشگری روستایی است و گفت: این رویداد اکنون فقط در حد ایده است و باید با برگزاری دهها جلسه کارشناسی و بهرهگیری از تجربیات دیگر استانهایی که میزبان رویدادهایی از این دست بودند، بتوانیم به بهترین شکل از آن استفاده کنیم.
کارکردهای کمیسیون گردشگری
رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه در ادامه از کارکردهای کمیسیون گردشگری هم یاد کرد و گفت: این کمیسیون بر 3 محور گردشگری، میراث فرهنگی و صنایعدستی فعالیت دارد. کاشفی با بیان اینکه میتوان برای هریک از این 3 محور زیرشاخههایی را تعریف کرد، افزود: برای مثال کرمانشاه در زمینه فرش، گردشگری و... قابلیتهای زیادی دارد که باید به آنها در این کمیسیون بپردازیم.
وی ادامه داد: در برخی موارد ما پیشنهاداتی را برای بررسی بیشتر و مشاوره گرفتن به اعضای کمیسیون گردشگری ارائه میدهیم و در برخی موارد کمیسیون میتواند پیشنهادات خود را به هیاترئیسه اتاق ارائه دهد.
به گفته عضو هیاترئیسه اتاق بازرگانی ایران، این پیشنهادات حتما باید اولویتبندی شود و منسجم باشد تا بتوان از دل آن برنامههای پخته و عملیاتی به دست آورد. وی اظهار کرد: رویکرد اصلی این کمیسیون نیز ابتدا استانی و منطقهای و سپس ملی است و اگر بتوانیم در هر سال چند کار اجرایی خوب از دل این کمیسیون بیرون بیاوریم بسیار مثبت خواهد بود و نتیجه آن ایجاد اشتغال و ثروت برای استان است.
کاشفی با بیان اینکه اتاق بازرگانی وزن زیادی در کمیتهها و کارگروههای مختلف استان دارد، یادآور شد: میتوانیم پیشنهادات کمیسیون گردشگری را در این کارگروهها مطرح کنیم. رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه تاکید کرد: میتوانیم این پیشنهادات را در کمیته گردشگری استان، جلسات شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی با حضور استاندار و حتی در بعد کلانتر در جلسات اتاق ایران مطرح کنیم.
کاشفی با بیان اینکه کمیسیون گردشگری متشکل از 3 ضلع بخش خصوصی، بخش دولتی و بخش علمی شامل اساتید دانشگاه است، گفت: باید از ظرفیت بخش دولتی هم استفاده کنیم، اما تمرکز اصلی باید با بخش خصوصی باشد و در جلسات کمیسیون به فراخور موضوع جلسه از حضور مسئولان هم بهرهمند میشویم. وی در ادامه از ظرفیتهای عظیم صنایعدستی هم یاد کرد که نباید از آن غافل شویم.
ظرفیتهای کرمانشاه در حوزه گردشگری
در ادامه «بابک ترابی» رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمانشاه نیز با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان «رونق تولید» گفت: این رونق تولید فقط به حوزه صنایع محدود نمیشود و مربوط به حوزه گردشگری و صنایعدستی هم است.
وی با تاکید بر ظرفیتهای استان کرمانشاه در حوزه گردشگری و صنایعدستی و اینکه میتواند جزو حلقه اول گردشگری کشور باشد، ادامه داد: ابتدا باید به این باور برسیم که گردشگری برای استان ثروتآفرین است و این باور بین مردم و خصوصا مسئولان ایجاد شود.
مشاوره به بخش دولتی
نایبرئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تشکلهای مختلفی زیرمجموعه اتاق است که به بررسی مسائل بخش خصوصی و مطالبهگری آنها میپردازد، عنوان کرد: از سوی دیگر ایدههایی که در کمیسیونها مطرح میشود میتواند به بخش دولتی هم مشاوره بدهد.
وی تاکید کرد: این کمیسیونها در بخشهای مختلف گردشگری، انرژی، صنعت، حملونقل و... راهاندازی شده و نمایندگانی از این کمیسیونها در کمیسیونهای اتاق ایران هم حضور دارند.
ترابی کمیسیونها را بستری برای ایدههای توسعهگرایانه دانست و عنوان کرد: البته نباید فراموش کرد اتاق بازرگانی نماینده بخش خصوصی است و مسئولیت اجرایی ندارد و فعالیتهای آن عمدتا بعد مشاورهای برای 3 قوه دارد. وی اظهار کرد: در کمیسیونها تعامل خوبی هم با بخشهای دولتی برقرار است و از ظرفیت کارشناسان هم استفاده خواهد شد.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمانشاه با بیان اینکه کمیسیون گردشگری فقط محدود به اعضای اتاق نیست، تاکید کرد: از ایدههای سایر کارشناسان نیز استقبال میکنیم.