• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 20 شهریور 1398
کد مطلب : 77794
+
-

ثبت رکورد در بازگیری پرندگان مهاجر

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست بوشهر گفت: رکورد جدیدی در بازگیری از پرندگان مهاجرحلقه‌گذاری‌شده استان بوشهر ثبت شده است. 

به گزارش مهر، «خسرو درویشی» اظهارکرد: در مردادماه سال جاری در حین پایش و گشت‌زنی در جزیره نخیلو، با مشاهده یک قطعه پرستوی دریایی(کاکلی کوچک) حلقه‌گذاری‌شده در سال ۱۳۸۳، رکورد تازه‌ای در کسب اطلاعات بیولوژیک این گونه حاصل شد. 

وی افزود: هر سال و از تابستان سال ۱۳۸۲ تاکنون عملیات حلقه‌گذاری پرندگان مهاجر تابستان‌گذران استان بوشهر بدون وقفه اجرا شده است. در میان این پرندگان، بیشترین تعداد حلقه به جوجه‌های پرستوی دریایی(کاکلی کوچک) و پرستوی دریایی پشت‌تیره(دودی) الصاق شده است. 

درویشی ادامه داد: حلقه‌گذاری پرندگان برای شناخت بیشتر ویژگی‌های زیستی و اکولوژیک آنها است و نیل به اهدافی از جمله مشخص شدن سن و طول عمر پرندگان و همچنین، تعیین مسیرهای مهاجرتی و تغذیه‌ای و زادآوری آنها را می‌توان از نتایج این فعالیت‌های حلقه‌گذاری پرندگان برشمرد. 

وی گفت: در طول این سال‌ها با بازگیری تعدادی از این پرندگان اطلاعات مفیدی حاصل شده است که مهم‌ترین آنها بازگیری یک قطعه پرستوی دریایی (کاکلی کوچک) در جزیره اکیناوای ژاپن بود که حکایت از مسیر مهاجرت بسیار طولانی این پرنده دارد.

 درویشی ادامه داد: همچنین، بیشترین رکورد سن این گونه پرنده با بازگیری یک قطعه از آنها پس از ۱۰ سال بود. ولی مشاهده جدید نشان می‌دهد با توجه به زمان حلقه‌گذاری در سال ۸۳ و بازگیری کنونی آن، تعدادی از این گونه به ۱۵ سال هم می‌رسند. 
وی در پایان اظهار امیدواری کرد در سال‌های آتی اطلاعات بیشتری نیز از این پرندگان کسب شود که می‌تواند در مدیریت بهتر آنها مؤثر باشد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید