• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 20 شهریور 1398
کد مطلب : 77771
+
-

آغاز کشت دانه روغنی کلزا در خمین

مسئول زراعت جهادکشاورزی خمین گفت: فصل کشت دانه‌روغنی کلزا به‌عنوان محصول استراتژیک با مصرف آب اندک در این شهرستان آغاز شد. «علیرضا قاسمی» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: نهاده بذر اصلاح شده، کود و تسهیلات به میزان هر هکتار ۵۰ میلیون ریال به منظور ترغیب کشاورزان به کاشت دانه ‌روغنی کلزا پرداخت می‌شود. 

وی اظهار کرد: با وجود مشوق‌ها و اجرای طرح‌های ترویجی و آموزشی پیش‌بینی می‌شود ۳۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان زیرکشت دانه‌روغنی کلزا برود. مسئول زراعت جهادکشاورزی خمین ادامه داد: با توجه به ارزش غذایی کلزا که حاوی ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن، ۱۷ تا ۲۶ درصد پروتئین و کنجاله آن حاوی ۵۰ درصد پروتئین است، کاشت این گیاه مفید و استراتژیک با مصرف آب اندک در صنعت روغن در دستور کار قرار گرفت. 

قاسمی بیان کرد: این گیاه می‌تواند در تناوب با زراعت گندم و جو قرار گیرد و از تراکم بیماری‌ها، آفات و علف‌های هرز بکاهد. وی افزود: کاه کلزا سریع‌تر از غلات در زمین می‌پوسد و سبب افزایش مواد آلی و بهبود حاصلخیزی خاک می‌شود. مسئول زراعت جهادکشاورزی خمین اضافه کرد: ۴۵ تن دانه‌ روغنی کلزا از سطح زیرکشت ۳۰ هکتار در سال زراعی جاری در این شهرستان برداشت شد. قاسمی مهم‌ترین محصولات کشاورزی خمین را گندم، جو، کلزا، لوبیا، ذرت علوفه‌ای و سیب‌زمینی بیان کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :