• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 20 شهریور 1398
کد مطلب : 77769
+
-

بازار بی‌نظم نوشت‌افزار در بوشهر

رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار بوشهر از نبود نظم وانضباط در بازار فروش این کالا می‌گوید

بازار
بازار بی‌نظم نوشت‌افزار در بوشهر

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌التحریر و کتاب‌فروشان بوشهر با بیان گلایه‌هایی از عدم نظم و انضباط در بازار فروش نوشت‌افزار گفت: با وجود پیگیری‌ها و نامه‌نگاری‌هایی که در این سال‌ها داشته‌ایم کسی به داد فعالان حوزه نوشت‌افزار نرسیده است. 

به گزارش ایسنا، «علیرضا مخبر بوشهری» عنوان کرد: همکاران ما اجناس را گران می‌خرند و هزینه‌های حمل بار نیز به آن اضافه می‌شود. طبق قانون، میزان سود نوشت‌افزار بین 15 تا 20 درصد است که جای سوال دارد، چون به مدت چندین سال این درصد سود ثابت مانده است، در حالی که هزینه برق، آب، کرایه‌ها و غیره بالا رفته است.

 یک خودکار 50 تومانی با 20 درصد سود تنها 10 تومان به آن اضافه می‌شود. حالا ممکن است افت نیز داشته باشد، چون در یک جعبه خودکار جنس دارای شکستگی یا خشک‌شده هم که به درد نمی‌خورد وجود دارد.
وی افزود: در بعضی مراکز آموزشی و یا هر نقطه دیگری از شهر هم نوشت‌افزارفروشی راه می‌اندازند. یک نوشت‌افزارفروش چشمش به 2 ماه شهریور و مهر است، اما در این فصل همه‌جا نوشت‌افزارفروشی می‌شود.


به بازار لطمه می‌زنند

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌التحریر و کتاب‌فروشان شهرستان بوشهر با بیان این‌که نوشت‌افزار‌های ما سود چندانی ندارند تاکید کرد: جالب این است که فروشگاه‌های بزرگ هم به این مساله دامن می‌زنند و نوشت‌افزار برای فروش می‌آورند. باید دید که اصلا برای این صنف‌ها فروش نوشت‌افزار تعریف شده است؟

 اگر قرار بر فروش نوشت‌افزار توسط این فروشگاه‌ها باشد، چرا در طول سال این کار را نمی‌کنند و با جریان بازار جلو می‌روند؟ نوشت‌افزارفروش ما که یک سال دست روی دست گذاشته و نشسته است تا یک نفر مدادش بشکند و یا پاک‌کنش گم شود و مراجعه کند، در این فصل نیاز به حمایت دارد. 

مخبر بوشهری ادامه داد: الان باباهای مدرسه هم نوشت‌افزارفروش شده‌اند و با آنها همکاری می‌شود و اجناس بی‌کیفیتی را با قیمت کمتر از شهرهای اطراف می‌آورند و دانش‌آموزان نیز آنها را خریداری می‌کنند که عملا به بازار لطمه می‌زنند.

وی با اشاره به این‌که توقع داریم بازارمان نظم و انضباط داشته باشد افزود: از طریق اتحادیه نامه‌های زیادی به اتاق اصناف و استانداری نوشته شده است که چرا همه‌جا حتی فروشگاه‌های تعاونی، ادارات و مدرسه‌ها نوشت‌افزار می‌آورند. از سال‌های قبل، این کار را کرده‌ایم و سوابق آن هم موجود است، اما کسی به داد نوشت‌افزارفروش نرسیده است.


کیفیت کالای ایرانی بیشتر از مشابه خارجی است

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌التحریر و کتاب‌فروشان بوشهر تصریح کرد: امروز نیاز بازار نوشت‌افزار است. لذا مردم و فروشنده‌های ما باید دقت بیشتری در خرید داشته باشند. برخی وسایل بدون کیفیت و تاریخ انقضا می‌آورند و با قیمت پایین‌تری عرضه می‌کنند، مثل ماژیک یا خودکاری که 2 روز بعد خشک می‌شود و تاریخ‌گذشته است. مخبر بوشهری عنوان کرد: کیفیت کالای ایرانی خیلی بیشتر از مشابه خارجی است و حدود 80 درصد این اجناس از لحاظ کیفیت و کاربرد مورد تایید است. لذا باید استفاده از آن جا بیفتد و فرهنگسازی شود.

وی ادامه داد: کالای ایرانی از لحاظ تولید مشکلی ندارد، ولی در باربری و حمل و نقل هزینه‌ها بالا می‌رود. خودکاری که قیمت تمام‌شده آن در تولیدی هزار تومان است تا به دست مصرف‌کننده برسد با هزینه‌هایی چون دستمزد و حمل و نقل به 2 هزار تومان می‌رسد.

تنوع قیمت‌ها در بازار

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌التحریر و کتاب‌فروشان بوشهر در خصوص انواع نوشت‌افزار و قیمت‌های متفاوت گفت: تنوع وجود دارد و سلیقه‌ها هم متفاوت است.

 ممکن است شما برای فرزندتان یک خودکار 5 هزار تومانی بخرید، اما دیگری با 500 تومان و 200 تومان هم راضی می‌شود. ممکن است شخصی برای بچه‌اش یک مداد بخرد 3‌هزار تومان، ولی دیگری یک بسته مداد را با همین قیمت بخرد. اجناس لاکچری هم مشتری‌های خاص خود را دارند و همه‌گیر نیستند. خریدار به جیبش نگاه می‌کند و بازار می‌رود.

«علیرضا مخبر بوشهری» اظهار کرد: در اتحادیه ما 220 واحد در کل اصناف از نوشت‌افزار تا فتوکپی، صحافی و کانون‌های تبلیغاتی وجود دارد که 89 واحد تنها در حوزه نوشت‌افزار فعالیت می‌کنند. در شهریورماه نیز همیشه واحد بازرسی اتاق اصناف و صنعت، معدن و تجارت بر قیمت‌ها و عرضه محصولات نظارت دارند تا با حداقل قیمت به دست مردم برسد.

وی در خصوص برخورد با دست‌فروش‌ها و کسانی که کالاها را خارج از قالب مغازه و فروشگاه عرضه می‌کنند گفت: ماده 85 قانون نظام صنفی می‌گوید سد معبر. شما خیابان لیان را ببینید که تماما سد معبر است و با پارتی‌بازی آنجا نشسته‌اند. مبلمان شهری را به هم ریخته‌اند. فقط نوشت‌افزار نمی‌فروشند، بلکه طرف ساعت‌های 5، 6 و 10 میلیونی کنار خیابان می‌فروشد، در حالی که نه پول برق و آب و کرایه می‌دهد و نه مالیات.

این خبر را به اشتراک بگذارید