• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 20 شهریور 1398
کد مطلب : 77764
+
-

قیمت‌ها در این فرودگاه فقط اوج‌ ‌می‌گیرند

مدیر کل فرودگاه‌های فارس: از اول مهرماه ۹۸ فراخوان جدید واگذاری غرفه‌های خوراکی فرودگاه شهید دستغیب منتشر خواهد شد

گزارش
قیمت‌ها در این فرودگاه فقط اوج‌ ‌می‌گیرند

راننده‌ای جوان از پارکینگ موقت فرودگاه شیراز خارج شد و هزینه پارکینگ را پرداخت و این جمله را گفت:‌ انگار تنها جایی که جیبمان را خالی نکردند همین پارکینگ است. 

مسافران و کسانی که گذرشان به فرودگاه بین‌المللی شیراز می‌افتد اگر بتوانند کالاها را با قیمت معقول از غرفه‌های داخل محوطه و سالن‌های انتظار این فرودگاه بخرند، چه‌بسا فریاد «یافتم، یافتم» سر دهند، ولی به گفته مسافران و همراهان، یافتن نرخ معقول برای کالاها ناممکن و دادخواهی و داد زدن از گرانی در این دروازه قطب گردشگری ایران به جایی نمی‌رسد. 

به گزارش ایرنا، دروازه قطب گردشگری ایران به بیماری کهنه گران‌فروشی با نرخ‌های «چندلا پهنا» دچار شده و برخی غرفه‌داران داخل محوطه فرودگاه شیراز از گران‌فروشی پا را فراتر گذاشته‌اند و قیمت واقعی و درج‌شده روی بسته‌بندی کالاها را هم پاک می‌کنند تا به گفته یکی از مسافران، فرایند نقره‌داغ کردن مسافران و گردشگران ادامه داشته باشد.

 اجناسی که اغلب خوراکی است و قیمت روی جلد آن پاک شده با نرخی 3-4 برابر قیمتی که در شهر به فروش می‌رسد در فرودگاه شیراز به گردشگران فروخته می‌شود و کام آنها را در بدو ورود به سرزمین میراث‌داران ایران باستان تلخ می‌کند.

در سال‌های اخیر، بارها موضوع گران‌فروشی غرفه‌های فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز مطرح شده، اما گویا عزمی برای حل این مشکل وجود ندارد، زیرا همچنان این روند ادامه دارد و مشتریان این محل هر روز با خاطری تلخ به این شهر وارد و یا از آن خارج می‌شوند.

 فالوده ۴۵ هزار تومانی و ساندویچ ۲۵۰ هزار تومانی جزئی از خاطرات منفی گردشگرانی است که طی سال‌های اخیر پا به سرزمین پارس گذاشته‌اند و ورای میهمان‌نوازی مردمان این دیار کهن، تنها سرکیسه کردنشان توسط چند غرفه‌دار فرودگاه شیراز در خاطرشان مانده است.


کارفرمایان دستور گرانی را صادر می‌کنند 

یکی از بانوان فروشنده غرفه‌های فرودگاه شهید دستغیب شیراز گفت: مالکان بعضی فروشگاه‌ها و غرفه‌داران فرودگاه شیراز قیمت روی اجناس را پاک و فروشندگان را ملزم می‌کنند که اجناس را با قیمتی معادل 3 برابر نرخ واقعی به مردم بفروشند. 

این فروشنده ادامه داد: در بعضی موارد نیز غرفه‌داران فروشندگان را ملزم می‌کنند که قیمت‌های روی جلد اجناس را پاک کنند تا بهتر بتوان اجناس را با نرخ بالاتری به مشتری فروخت.


آب‌میوه‌هایی با طعم غیرطبیعی

وی اظهار کرد: بعضی غرفه‌های داخل فرودگاه شیراز مدعی هستند که آب‌میوه طبیعی به مشتری عرضه می‌کنند، در صورتی که این گونه نیست و از مواد غیربهداشتی برای تهیه آب‌میوه‌هایی مانند آب سیب و آب انبه استفاده می‌شود. 

او با بیان این‌که برخی غرفه‌داران این مجموعه مانجو صنعتی و آب سیب صنعتی به آب‌میوه‌هایی که در این محل به اسم طبیعی عرضه می‌شود اضافه می‌کنند در ادامه سخنان خود گفت: برخی غرفه‌داران فرودگاه شیراز در محوطه این مجموعه از بانوان فروشنده در شیفت شب استفاده می‌کنند که این کار می‌تواند مشکلاتی برای این زنان ایجاد کند.

وی قیمت مواد غذایی در فرودگاه شیراز را تا ۴ برابر نرخ واقعی در شهر عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال، قیمت یک ساندویچ معمولی همبرگر که در شهر حداکثر ۱۵ هزار تومان است، در فرودگاه شیراز بین ۴۰ تا ۸۰ هزار تومان به مردم فروخته می‌شود. 

این فروشنده در ادامه با اشاره به مشکلات فروشندگان غرفه‌های فرودگاه شهید دستغیب شیراز عنوان کرد: این قشر با مشکلات بسیاری مواجهند، زیرا از حقوق کافی بهره‌مند نیستند و بسیاری از این افراد و از جمله خودم اکنون با حقوق ثابت ۶۰۰ هزار تومان مشغول فعالیت تمام‌وقت هستیم، در صورتی که باید حداقل حقوق یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان باشد. او ادامه داد: کارفرمای من پیمانکاری است که غرفه را از مدیریت فرودگاه اجاره کرده، اما قراردادی با من و سایر فروشندگان منعقد نکرده است.


بیمه نکردن فروشندگان 

فروشنده یکی از غرفه‌های فرودگاه شیراز اضافه کرد: بر اساس قانون کار، کارفرما ملزم به بیمه کردن شاغلان است، اما مالک غرفه‌ای که من در آن کار می‌کنم تاکنون از این کار سر باز زده و فروشندگان را بیمه نکرده است و حتی برای فرار از بیمه کردن فروشندگان، چند ماه یک بار آنها را اخراج می‌کند و فروشنده جدید می‌گیرد.

 او عنوان کرد: پیمانکاران در قالب برگزاری مزایده این غرفه‌ها را از فرودگاه اجاره می‌کنند و در حال حاضر نیز، بنا به گفته پیمانکاران و مالکان این غرفه‌ها چند ماهی است که از مهلت زمان اتمام قراردادها گذشته و غرفه‌داران با شیوه‌های غیرشفاف برای گرفتن مهلت اضافه اقدام کرده‌اند.


گلایه نکنید، شکایت کنید 

در حالی که مردم، مسافران و هر کس که آشنایی اندکی با روال بازار و نرخ‌ها داشته باشد متوجه گران‌فروشی غرفه‌داران فرودگاه شیراز می‌شود، گفتن این جمله که مردم گران‌فروشی را اطلاع دهند به این معنی است که تا شکایتی در کار نباشد، رسیدگی نمی‌کنیم و حتما باید شاکی خصوصی در میان باشد.

مدیر کل فرودگاه‌های استان فارس در این باره گفت: شهروندان و گردشگرانی که به فرودگاه شهید دستغیب شیراز مراجعه و با گران‌فروشی مواجه می‌شوند می‌توانند موارد و شکایات خود را به سامانه‌هایی که اطلاعات آن در مجاورت غرفه‌ها نصب شده و متعلق به واحد رسیدگی به شکایات مردمی فرودگاه و اصناف است اطلاع دهند و قطعا پیگیری خواهد شد.

«رضا بعیدی فرد» افزود: شهروندانی که کالایی را از غرفه‌های این فرودگاه خریداری کرده و با گران‌فروشی مواجه شده‌اند نیز می‌توانند با مراجعه به دفتر مدیر ترمینال در همین محل پیگیری کنند تا همان لحظه با این مساله برخورد شود. وی ادامه داد: تعزیرات حکومتی و اصناف نیز به صورت دوره‌ای و منظم از غرفه‌های مستقر در فرودگاه شیراز بازدید و موارد را به مدیریت فرودگاه اعلام می‌کنند. مسافر، مسافر است و گذر می‌کند. فرایند شکایت، پیگیری و رسیدگی در بهترین حالت 3 روز است که با ماهیت سفر و گردشگری یعنی آسودگی خیال برای سفر در تضاد است.


ساماندهی هست، اما کامل نیست 

بعیدی فرد عنوان کرد: در حال حاضر، غرفه‌های سالن ترانزیت پروازهای خارجی و داخلی تجمیع شده و قیمت همه اجناس نیز توسط دستگاه بارکدخوان محاسبه می‌شود. البته این کار هنوز در سایر غرفه‌های فرودگاه انجام نشده است. وی موضوع گران‌فروشی در فرودگاه شیراز را معضلی دانست که از سنوات گذشته وجود داشته و افزود: نزدیک به 2 سال است که این غرفه‌ها ساماندهی شده و در حال حاضر نیز، تخلفاتی که وجود دارد توسط غرفه‌داران انجام می‌شود.

مدیر کل فرودگاه‌های استان ضمن دادن وعده برخورد سریع با غرفه‌داران متخلف این مجموعه طی روزهای آینده ادامه داد: غرفه‌های فرودگاه شیراز در گذشته به سرمایه‌گذار بخش خصوصی که موظف به توسعه سالن فرودگاه بود واگذار شد و اجاره‌بهایی که منظور می‌شد خارج از تعرفه‌های مورد توافق فرودگاه بود، اما قرارداد این پیمانکار از اول اردیبهشت امسال به اتمام رسید و از این تاریخ تمامی غرفه‌ها به فرودگاه برگشت داده شد.

بعیدی فرد اضافه کرد: اجاره‌بهای این غرفه‌ها از اول اردیبهشت ۹۸ بر اساس کارشناسی انجام‌شده تعدیل می‌شود و از اول مهرماه ۹۸ نیز فراخوان جدید واگذاری این غرفه‌ها داده خواهد شد. وی در پاسخ به این‌که آیا در حال حاضر، مهلت قانونی غرفه‌داران فرودگاه به پایان رسیده است گفت: برگزاری فراخوان نیازمند طی مدت زمانی برای کارشناسی و اخذ تاییدیه از مرکز و سایر موارد است و این کار از ابتدای مهرماه امسال انجام خواهد شد.

مدیر کل فرودگاه‌های استان اظهار کرد: در رویه واگذاری غرفه‌های فرودگاه شیراز در سال جاری، غرفه‌ها به یک نفر واگذار نخواهد شد و در قالب ۷ پکیج دیده شده که در متراژهای متفاوت به افراد واگذار می‌شود.


پیمانکار موظف به بیمه کردن فروشندگان و کارکنان است

«رضا بعیدی فرد» مدیر کل فرودگاه‌های استان فارس در پاسخ به این سوال که مدیریت فرودگاه نظارتی در نحوه استخدام فروشنده‌ها و بیمه کردن آنها از سوی پیمانکار دارد یا خیر گفت: فروشندگان کارمندان فرودگاه نیستند و تحت مدیریت پیمانکارند، اما پیمانکار باید بر اساس قوانین تسویه حساب از بیمه و دارایی را به مدیریت فرودگاه ارائه دهد و به همین دلیل، مجبور است که فروشندگان و پرسنل خود را بیمه و مالیات را نیز پرداخت کنند. 

مدیر کل فرودگاه‌های استان فارس بیان کرد: گردشگران و مسافرانی که به نحوه خدمات و قیمت کالاهای داخل مجموعه فرودگاه اعتراض دارند همان لحظه آن را به مدیر ترمینال گزارش کنند تا برخورد شود و اگر اجحافی در حق مردم شده نیز، سریعا باید بازپرداخت شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید