• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 20 شهریور 1398
کد مطلب : 77756
+
-

بازگشت 55 واحد صنعتی راکد به چرخه تولید

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مرکزی: ۷۸ واحد صنعتی استان امسال مجوز بهره‌برداری گرفته‌اند

صنعت
بازگشت 55 واحد صنعتی راکد به چرخه تولید

استان مرکزی با 2900 واحد تولیدی و صنعتی به عنوان قطب چهارم صنعت و از کانون‌های مهم صنایع مادرتخصصی است که در سرانه تولید ناخالص ملی نقش مهمی دارد.

به گزارش ایرنا، در سال‌های گذشته مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها و دلایل دیگر از جمله فرسودگی خطوط تولید و کمبود نقدینگی موجب شده که ظرفیت فعالیت تولیدی در پاره‌ای از صنایع استان مرکزی با تنگناهایی روبرو باشد و برخی از آنها نیز در حالت نیمه فعال یا راکد دربیایند، اما با سیاست‌های هدفمند حمایتی در دولت تدبیر و امید تعداد قابل توجهی از صنایع راکد به چرخه تولید بازگشته و نقش عمده صنعت این استان در توسعه پایدار کشور همچنان پررنگ و اثرگذار شده است.


رتبه نخست کشور در رفع موانع تولید

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: این استان رتبه نخست کشور در رفع موانع تولید و فعال‌سازی مجدد واحدهای صنعتی راکد را به خود اختصاص داده است.

«محمدرضا حاجی پور» افزود: حضور فعال کارگروه ملی و راه‌اندازی واحدهای راکد و غیر فعال در استان مرکزی موجب شد در این زمینه استان مرکزی رتبه نخست 
را کسب کند.

وی بیان کرد: ۵۵ واحد صنعتی راکد استان از جمله شرکت‌های نخ خمین، آونگان، رینگ آلومینوم خمین، مقره‌سازی ساوه، گداختار و لاستیک پارس پارسال در سایه حمایت دولت به چرخه تولید بازگشتند و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از سوی وزارت صمت استان مرکزی در این شاخص بهترین عملکرد را در کشور داشته است.


اشتغال 8654 نفری

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت افزود: ۶۴۵ فقره پروانه بهره‌‌برداری با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۴ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال با اشتغال 8654 نفر در ۲ سال اخیر گواهی بر رونق تولید است و این شاخص در قیاس با مدت مشابه قبل آن رشد قابل ملاحظه‌ای دارد.   حاجی پور افزود: ۷۸ واحدصنعتی این استان امسال مجوز بهره‌برداری(ناشی از طرح، ناشی از توسعه و بدون طرح) گرفته‌اند که سرمایه‌گذاری این بخش نیز بیش از 2603 میلیارد ریال برآورد می‌شود و ۸۷۸ فرصت شغلی جدید نیز به دنبال دارد و تحقق آن فصل جدیدی از پویایی اقتصادی را برای این خطه رقم می‌زند.


سرمایه‌گذاری در نقاط مختلف استان

وی درباره اقدامات سازمان صنعت، معدن و تجارت در حوزه معدن نیز گفت: ۱۱۱ فقره پرونده بهره‌برداری معدنی نیز در ۲ سال اخیر با زمینه اشتغال ۹۵۷ نفر و سرمایه‌گذاری 1192 میلیارد ریال در نقاط مختلف استان مرکزی صادر شده که بخش قابل توجهی از این پروانه‌ها در حال برداشت و تعدادی نیز در حال تکمیل فرایند برداشت و تأمین تجهیزات است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۶ فقره پروانه بهره‌برداری برای معادن استان با سرمایه‌گذاری بیش از ۷۲۰ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۶۵ نفر صادر شده که ذخیره قطعی این معادن 3 میلیون و 3 هزار و ۸۸۹ میلیون تن برآورد می‌شود.


افزایش صادرات تا پایان تیر

حاجی‌پور اظهارکرد: صادارات غیر نفتی استان مرکزی تا پایان تیر امسال به بیش از ۵۵۹ هزار تن رسید و درآمدزایی در این حوزه ۳۳۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه ۲ سال قبل حدود 5 درصد رشد داشته و با وجود تحریم‌ها نه فقط مقاصد اصلی صادرات استان به کشورهای همسایه عربی و غیرعربی و کشورهای اروپایی کم نشده بلکه روند افزایشی دارد.

وی گفت: ۶۴ هزار تن کالا در سال جاری به ارزش ۱۶۰ میلیون دلار به استان مرکزی وارد شده که عمده واردات استان در حوزه تأمین مواد اولیه برای تولید، تجهیزات و ماشین‌آلات بوده است. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار کرد: ۲۲ نشست ستاد تنظیم بازار با ۱۷۲ مصوبه اجرایی نیز در ۲ سال اخیر برای بحث و بررسی و تصمیم‌گیری درباره تنظیم بازار تشکیل شده و با پیگیری‌ها و هماهنگی‌های به عمل آمده از طریق مراجع مربوطه در این مدت 4228 تن برنج، 5297 تن شکر، ۲۴۱ تن گوشت گرم گوسفندی، 1421 تن گوشت منجمد گوساله، 2125 تن گوشت مرغ منجمد، ۷۲۵ تن گوشت گرم مرغ با نرخ مصوب دولتی در فروشگاه‌ها و تعاونی‌های مصرف استان توزیع شده است.


بهره‌برداری از ۳۴۲ واحد صنعتی

حاجی‌پور اظهار کرد: ۳۴۲ واحد صنعتی پارسال با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۷ هزار میلیارد ریال و اشتغال‌زایی 4800 نفر در استان مرکزی به بهره‌برداری رسید که از نظر تعداد واحدهای بهره‌برداری شده بیش از 5 درصد، سرمایه‌گذاری ۸۹ درصد و از نظر اشتغال ایجاد شده بیش از ۴۰ درصد نسبت به سال 96 رشد داشته است. وی بیان کرد: صدور جوازهای تأسیس صادر شده استان مرکزی در سال ۱۳۹۷ با رشدی بیش از ۱۵ درصد به ۸۰۳ فقره رسیده و سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده در قالب این مجوزها نیز با رشدی ۵۲ درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۸۴ هزار میلیارد ریال است.  رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: از مجموع مجوزهای صنعتی صادره در استان ۷۵۸ طرح دارای عملیات اجرایی و پیشرفت فیزیکی است که ۲۳۰ طرح با سرمایه‌گذاری ۲۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال و ظرفیت ایجاد بیش از ۱۱ هزار فرصت شغلی دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد است و انتظار می‌رود بخش مهمی از این طرح‌ها در سال جاری به بهره‌‌برداری برسند.


4800 فرصت شغلی جدید

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: بر اساس برنامه‌های تدوین شده در بخش صنعت استان مرکزی امسال بهره‌‌برداری از ۳۲۰ طرح ایجادی و توسعه‌ای با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۸ هزار میلیارد ریال با بیش از 4800 فرصت شغلی جدید در دستور کار است.
«محمدرضا حاجی پور» افزود: برای صیانت از ظرفیت تولید و اشتغال بخش صنعت سال ۹۶ حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال و سال ۹۷ نیز بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به واحدهای تولیدی در بخش‌های مختلف سرمایه درگردش و بازسازی و نوسازی پرداخت شد که بر اساس برنامه‌های نظارتی و راستی‌آزمایی سازمان صنعت، معدن و تجارت بیش از ۹۵ درصد از این تسهیلات در جای خود هزینه شده است

این خبر را به اشتراک بگذارید